Qbuzz eist hoge boetes tegen Arriva of intrekken concessie

Vervoerder Qbuzz eist dat de provincie Friesland vervoerder Arriva straft omdat deze zich niet zou hebben gehouden aan concessie-afspraken. Qbuzz wil dat de provincie de concessie intrekt of Arriva een boete van enkele miljoenen oplegt. Arriva won eind 2015 de Friese concessie, maar heeft dat volgens Qbuzz met een onhaalbare bieding gedaan.

Vanwege storingen aan de elektrische bussen heeft Arriva in de afgelopen anderhalf jaar enkele keren dieselbussen moeten inzetten op de Waddeneilanden Ameland en Terschelling. Bovendien reed Arriva in de concessie Zuidoost-Fryslân en de Wadden op bepaalde lijnen met bussen die niet voldeden aan de voorgeschreven huisstijl. Daarover trok Qbuzz al eerder aan de bel, maar nu eist de vervoerder in een brief ook acties van de provincie.

Reactie Arriva

Arriva zelf spreekt over een ‘over-the-top-reactie’, die niet serieus te nemen is. “Als Qbuzz vindt dat er zaken oneerlijk zijn gegaan, had Qbuzz na de gunning bezwaar kunnen maken. Dat hebben ze niet gedaan en die kans is dus verkeken”, aldus directiewoordvoerder Roos Zevenboom. Qbuzz liet in 2016 wel weten bezwaar te willen maken, maar zette dit uiteindelijk niet door.

Ook de eis om de concessie in te trekken is totaal niet geloofwaardig, vindt Zevenboom. “We hebben met de provincie heldere afspraken gemaakt over de businzet en daar houden we ons aan. Er waren wat storingen en we hadden extra bussen nodig, want we laten geen mensen staan.” Arriva erkende eerder al dat er inderdaad af en toe ander materieel moest worden ingezet.

De directiewoordvoerder benadrukt verder dat de klanttevredenheid in deze concessie Zuidoost-Fryslân en de Wadden na slechts een jaar al erg hoog is. “Ik vraag me af wat het resultaat van Qbuzz is in het eerste jaar na de start van een concessie”, aldus Zevenboom. “Maar het is niet onze stijl om daarmee aan de haal te gaan.”

Brief

Qbuzz vindt het echter onacceptabel dat Arriva zich op twee punten niet aan de afspraken houdt. In de brief aan de provincie, die is ingezien door de Leeuwarder Courant, stelt Qbuzz dat Arriva de concessie onder andere heeft gewonnen omdat het beloofde elektrische bussen in te zetten. Nu blijkt in de praktijk dat dit niet lukt en dat de concessie dus ten onrechte aan Arriva is gegund.

Even erg vindt de vervoerder het dat de provincie het breken van de voorwaarden ‘oogluikend’ toestaat, omdat Fryslan al maanden zou weten dat Arriva zich niet aan voorwaarden houdt die de provincie heeft gesteld. Qbuzz vindt dat dit vragen oproept over de rechtmatigheid van de gang van zaken en de integriteit van de provincie.

Boete

Daarbij moet wel gezegd worden dat de provincie vorige week liet weten wellicht een boete op te willen leggen aan Arriva, omdat met de paasdagen toch nog enkele dieselbussen zijn ingezet. De Gedeputeerde Staten in Friesland overwegen daarom om de vervoerder een boete van zeker 10.000 euro op te leggen. Dat bedrag kan toenemen als de vervoerder opnieuw de fout in gaat.

Dit komt echter niet eens in de buurt van het boetebedrag dat Qbuzz van mening is dat Arriva hoort te betalen. Volgens de advocaat die de brief heeft opgesteld, heeft Arriva op de Waddeneilanden 1,35 miljoen euro bespaard omdat er te weinig bussen zijn gekocht. Op het vasteland is in deze concessie ruim 1,5 miljoen euro bespaard door het niet nakomen van de eisen. Dat gehele bedrag zou de provincie moeten terugvorderen, vindt Qbuzz.

Qbuzz heeft nog begin deze week week gevraagd om opheldering over zowel de voorwaarden als de op te leggen boetes.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Qbuzz eist hoge boetes tegen Arriva of intrekken concessie”

Eetje Papaloy|29.05.18|09:49

Jeetje wat een bemoeienis. Ik geloof in Utrecht toen ze de concessie wonnen was Connexxion de slechte verliezer. Nu laat Qbuzz zich zelf zien. Er zullen vast afspraken zijn tussen Arriva en de Provincie wat andere vervoerders niet weten. Dat is hun pakkie an. Qbuzz heeft ook in Utrecht te laag ingeschreven en lijkt erop dat ze op een hele minachtige manier de concurrentie wilt uitschakelen. STOP DE CONSESSIES en Qbuzz voorop met deze uitspraken en eisen!!

Edgar Cleutjens|29.05.18|16:36

Arriva is in algemeen slechtere diensten gedraaid in Brabant met vergelijking van Veolia uit Limburg.
We willen dat Veolia opnieuw moeten met de rechter bepalen met bewijs van uitval en of vertragingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Qbuzz eist hoge boetes tegen Arriva of intrekken concessie | OVPro.nl

Qbuzz eist hoge boetes tegen Arriva of intrekken concessie

Vervoerder Qbuzz eist dat de provincie Friesland vervoerder Arriva straft omdat deze zich niet zou hebben gehouden aan concessie-afspraken. Qbuzz wil dat de provincie de concessie intrekt of Arriva een boete van enkele miljoenen oplegt. Arriva won eind 2015 de Friese concessie, maar heeft dat volgens Qbuzz met een onhaalbare bieding gedaan.

Vanwege storingen aan de elektrische bussen heeft Arriva in de afgelopen anderhalf jaar enkele keren dieselbussen moeten inzetten op de Waddeneilanden Ameland en Terschelling. Bovendien reed Arriva in de concessie Zuidoost-Fryslân en de Wadden op bepaalde lijnen met bussen die niet voldeden aan de voorgeschreven huisstijl. Daarover trok Qbuzz al eerder aan de bel, maar nu eist de vervoerder in een brief ook acties van de provincie.

Reactie Arriva

Arriva zelf spreekt over een ‘over-the-top-reactie’, die niet serieus te nemen is. “Als Qbuzz vindt dat er zaken oneerlijk zijn gegaan, had Qbuzz na de gunning bezwaar kunnen maken. Dat hebben ze niet gedaan en die kans is dus verkeken”, aldus directiewoordvoerder Roos Zevenboom. Qbuzz liet in 2016 wel weten bezwaar te willen maken, maar zette dit uiteindelijk niet door.

Ook de eis om de concessie in te trekken is totaal niet geloofwaardig, vindt Zevenboom. “We hebben met de provincie heldere afspraken gemaakt over de businzet en daar houden we ons aan. Er waren wat storingen en we hadden extra bussen nodig, want we laten geen mensen staan.” Arriva erkende eerder al dat er inderdaad af en toe ander materieel moest worden ingezet.

De directiewoordvoerder benadrukt verder dat de klanttevredenheid in deze concessie Zuidoost-Fryslân en de Wadden na slechts een jaar al erg hoog is. “Ik vraag me af wat het resultaat van Qbuzz is in het eerste jaar na de start van een concessie”, aldus Zevenboom. “Maar het is niet onze stijl om daarmee aan de haal te gaan.”

Brief

Qbuzz vindt het echter onacceptabel dat Arriva zich op twee punten niet aan de afspraken houdt. In de brief aan de provincie, die is ingezien door de Leeuwarder Courant, stelt Qbuzz dat Arriva de concessie onder andere heeft gewonnen omdat het beloofde elektrische bussen in te zetten. Nu blijkt in de praktijk dat dit niet lukt en dat de concessie dus ten onrechte aan Arriva is gegund.

Even erg vindt de vervoerder het dat de provincie het breken van de voorwaarden ‘oogluikend’ toestaat, omdat Fryslan al maanden zou weten dat Arriva zich niet aan voorwaarden houdt die de provincie heeft gesteld. Qbuzz vindt dat dit vragen oproept over de rechtmatigheid van de gang van zaken en de integriteit van de provincie.

Boete

Daarbij moet wel gezegd worden dat de provincie vorige week liet weten wellicht een boete op te willen leggen aan Arriva, omdat met de paasdagen toch nog enkele dieselbussen zijn ingezet. De Gedeputeerde Staten in Friesland overwegen daarom om de vervoerder een boete van zeker 10.000 euro op te leggen. Dat bedrag kan toenemen als de vervoerder opnieuw de fout in gaat.

Dit komt echter niet eens in de buurt van het boetebedrag dat Qbuzz van mening is dat Arriva hoort te betalen. Volgens de advocaat die de brief heeft opgesteld, heeft Arriva op de Waddeneilanden 1,35 miljoen euro bespaard omdat er te weinig bussen zijn gekocht. Op het vasteland is in deze concessie ruim 1,5 miljoen euro bespaard door het niet nakomen van de eisen. Dat gehele bedrag zou de provincie moeten terugvorderen, vindt Qbuzz.

Qbuzz heeft nog begin deze week week gevraagd om opheldering over zowel de voorwaarden als de op te leggen boetes.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Qbuzz eist hoge boetes tegen Arriva of intrekken concessie”

Eetje Papaloy|29.05.18|09:49

Jeetje wat een bemoeienis. Ik geloof in Utrecht toen ze de concessie wonnen was Connexxion de slechte verliezer. Nu laat Qbuzz zich zelf zien. Er zullen vast afspraken zijn tussen Arriva en de Provincie wat andere vervoerders niet weten. Dat is hun pakkie an. Qbuzz heeft ook in Utrecht te laag ingeschreven en lijkt erop dat ze op een hele minachtige manier de concurrentie wilt uitschakelen. STOP DE CONSESSIES en Qbuzz voorop met deze uitspraken en eisen!!

Edgar Cleutjens|29.05.18|16:36

Arriva is in algemeen slechtere diensten gedraaid in Brabant met vergelijking van Veolia uit Limburg.
We willen dat Veolia opnieuw moeten met de rechter bepalen met bewijs van uitval en of vertragingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.