Economie
  • 3
Dieselauto's hebben hun langste tijd gehad. ''Ik denk dat ze binnen een paar jaar volledig verdwenen zijn", zegt eurocommissaris voor industrie Elzbieta Bieńkowska in een interview met persbureau Bloomberg. ...

4 maanden geleden door Nu.nl

REAGEER MET EEN EMOJI
2
3
3
1
LEES MEER OVER

in haar land van herkomst is volgens mij de brandstofmotor nog niet geintroduceerd en dat wil mij uit de diesel jagen? FO

1 de redelijkheid    
4 maanden geleden door de redelijkheid
7
Meld

Onzin weer ze zijn nu nog steeds te koop en die worden toch echt wel opgereden
Vrachtautos zijn nog steeds allemaal diesel

2 Ikke44    
4 maanden geleden door Ikke44
4
Meld

Tis hopen dat EU inclusief de toezichthouder nog vóór het einde van de dieselauto's verdwenen zijn .

3 Moskowfiets    
4 maanden geleden door Moskowfiets
5
Meld

Ik heb een die nog geen twee jaar oud, maar ben toch maar voor benzine gegaan laatst. Ik ben er toch bang voor dat ze je diesel overal gaan weren. En als je wordt weggepest, wat gewoon beleid is, vertrek je vanzelf.

4 Yisrael    
4 maanden geleden door Yisrael
5
Meld

Zonde, een heel efficiënte brandstof

5 chouffleur    
4 maanden geleden door chouffleur
4
Meld

Dieselmotoren zijn dermate vervuilend met hun NOx en fijnstofuitstoot en de lucht in de grote steden is er reeds dermate door verontreinigd dat deze uitspraak niet meer dan logisch is. Diesel-motoren horen op landbouwvoertuigen thuis,ver van de stad.

6 Ruud100    
4 maanden geleden door Ruud100
7
Meld

@4 verstandige keuze, de Diesel-auto komen strak voor schrootprijzen uit Duitsland nu daar geen bezwaar neer is tot een Diesel-verbod.

Bron: https://www.google.nl/amp/s/nos.nl/googleamp/artikel/2219787-dit-zijn-de-gevolgen-van-het-dieselverbod-in-duitsland.html

7 Ruud100    
4 maanden geleden door Ruud100
4
Meld

Een goed onderhouden dieselmotor kan rustig 500.000 kilometers maken, en eventueel simpel gereviseerd worden dus dat is een sprookje wat de man daar zegt.

8 Hein2    
4 maanden geleden door Hein2
2
Meld

@7 het bekende klok en klepel verhaal, lees je eens in man.
.

9 de redelijkheid    
4 maanden geleden door de redelijkheid
4
Meld

Heb net gisteren een nieuwe gekocht en blijf toch echt wel 5 jaar in rijden.

10 Ceesje    
4 maanden geleden door Ceesje
2
Meld

Nou, goeie reis dan maar.

11 Aragon    
4 maanden geleden door Aragon
0
Meld

@10 Willem Heerema dankt u alvast voor het betalen van veel wegenbelasting. question question

Overigens zie ik het bedrijfswagenpak met aanhangwagens nog niet snel overstappen op benzine, elektrisch of aardgas. Juist het zwaar kunnen en mogen trekken is een sterk punt van dieselmotoren.

12 Barbapapa-7,5    
4 maanden geleden door Barbapapa-7,5
20
Meld

@9 leest u een wat over de vos en de druiven en leest u de harde feiten daarna nog een door.

Bron :
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

Probeert u dan nog eens inhoudelijke discussie met een argument of onderbouwing met mij te voeren.

Houdt u in de tussentijd uw adem maar in want VW pompt de lucht de komende jaren vol met NOx en fijnnstoffen, 40x (veertig!) boven de EU-norm om precies te zijn.

Bron : https://www.autoblog.nl/nieuws/oeps-nox-fix-voor-volkswagen-diesels-afgekeurd-83564

13 Ruud100    
4 maanden geleden door Ruud100
3
Meld

@12 inderdaad, voor trekkende voertuigen is een diesel ideaal. Voor gewone auto's volstaat een benzinemotor.
Diesel wordt aan de ene kant gesubsidieerd door lagere accijns en aan de andere kant belast met een hogere wegenbelasting.

Bij de bron is diesel duurder dan benzine. Wanneer de accijnzen altijd hetzelfde waren geweest, zouden er nooit zoveel diesels als personenauto zijn geweest. Bij de huidige benzine prijzen van 1.70 zou diesel minimaal 1.80 hebben gekost. In de vs is diesel duurder dan benzine, waardoor Audi zich genoodzaakt voelde om met hun diesel te knoeien.

14 Myth63    
4 maanden geleden door Myth63
3
Meld

@10 ik ben oprecht wel benieuwd Nasr uw overwegingen, waren die financieel of was er een ander aspect dat u voor een diesel-motor kiest?

15 Ruud100    
4 maanden geleden door Ruud100
3
Meld

@12 een dieselmotor levert minder koppel (trekkracht) dan een elektromotor. Diesel is echter wel geschikter bij lang stationair draaien zoals bij een diesel-generator. De trekkracht van een diesel is slechts binnen een kort toerenbereik, er worden bij auto’s bijna geen krachtige moteren gemaakt zonder turbo. Een benzine-motor met turbo is bijna altijd krachtiger.

16 Ruud100    
4 maanden geleden door Ruud100
5
Meld

@16 daarom hebben diesels ook zoveel versnellingen. Een benzineauto met automaat is zoveel relaxter (= tip voor verstokte en gestresste handgeschakelde diesel rijders question )

17 Myth63    
4 maanden geleden door Myth63
1
Meld

@12 : Als er een techniek is die zwaar kan trekken dan is het elektrisch.
Tesla heeft al een (prototype) vrachtwagen, die alle diesels eruit trekt.

Het enige echte probleem is het opwekken van genoeg elektriciteit.
Zolang we nog lang niet voldoen aan de (zeer lage) doelstelling voor het opwekking van duurzame energie is het onzinnig om geld, energie en materialen in andere projecten te steken.

18 Jackd    
4 maanden geleden door Jackd
1
Meld

Benzine meer tax, elektrische wagens subsidie kwijt + als iedereen elektrisch rijdt extra belasting.
Mooi hoor al die regeltjes voor het zogenaamde milieu.

19 Mesjokke    
4 maanden geleden door Mesjokke
0
Meld

@16
rendement .....
aan de wielen: electrisch 9%
benzine: 19%
diesel: 36% ( bron: climat-gate )
en des winters? electrisch moet warmte opwekken, gaat dus ten koste van het rendement.
benzine en diesel gebruikt restwarmte.

you do the math... deze wereld is niet klaar voor electrisch vervoer.

20 t.rap.er.niet.in    
4 maanden geleden door t.rap.er.niet.in
0
Meld

@13 hallo ruudje , woon toevallig zelf in duitsland, dus niet zo hoog van de toren blazen graag en al je verhaaltjes over de diesel , daarom zijn zeker ook alle vrachtauto's benzine motoren, oh wacht even dat zijn diesels, je hebt zeker net internet , dus moet je nog even googlen.

21 de redelijkheid    
4 maanden geleden door de redelijkheid
3
Meld

@18 Leuk allemaal maar daar hebben we nu nog niks aan
Eerst betere accu's dan pas wordt electra interessant

22 Ikke44    
4 maanden geleden door Ikke44
0
Meld

@15 Wat hierboven al aangehaald werd, moet regelmatig zware aanhangers e.d. trekken. Ik geloof ook totaal niet in het succes van elektrisch rijden. Ook de levensduur van de accu baart mij zorgen. "s Winters met -15 om 5.30 uur wegrijden zal na een paar jaar al een probleem worden.

23 Ceesje    
4 maanden geleden door Ceesje
1
Meld

Opmerkelijk. Onlangs was er een bericht dat de vervuiling toeneemt omdat er meer benzine-auto's op de weg komen nadat er een 'heksenjacht' op de diesel is gestart.
Gevalletje 'verkeerd medicijn'.

24 kritischelezer    
4 maanden geleden door kritischelezer
0
Meld

@14 minners, welke van de door mij genoemde feiten is onjuist? Trouwens voor mijn werk gebruik ik diesels, prive rijd ik een benzineauto.

25 Myth63    
4 maanden geleden door Myth63
0
Meld

@24 meer fijnstof en CO2 tegenover minder roet en NOx.

26 Myth63    
4 maanden geleden door Myth63
1
Meld

Al zou er een verbod zou komen in de EU gaan alle diesels zowel vracht en personen wagens naar Afrika, dat is gewoon verplaatsen.

27 briand    
4 maanden geleden door briand
0
Meld

Ben benieuwd hoe alle bezitters van caravans, aanhangertjes, paardentrailers hier over denken.... Zij worden echt niet gelukkig met een accu-bak... Niet iedereen kan zich een Tesla X (dikke honderdduizend Euro!!) veroorloven.... Dan wil ik het niet eens hebben over de actieradius van zo'n auto.

28 LoydMorris    
4 maanden geleden door LoydMorris
0
Meld

@28 misschien is een verlengkabel iets voor hen. Grapje. Hoewel...dergelijke machines bestaan al heel lang. Hier een filmpje uit 1950:
https://m.youtube.com/watch?v=T7LJwkBoeAQ&feature=youtube_gdata#

29 Myth63    
4 maanden geleden door Myth63
1
Meld

@26 Bezine : meer CO2 / Diesel : meer NOx, meer roet, meer fijnstofuitstoot.

Als we kiezen voor onze gezondheid kiezen we dus meer Benzine ( want CO2 is niet giftig).

Als we kiezen voor een lagere bijdrage op de klimaatverandering dan kiezen we Diesel (want Diesel verbruikt minder dus stoot minder CO2 uit).

30 Ruud100    
4 maanden geleden door Ruud100
1
Meld

@24 vreemd bericht, waar las u dat. CO2 uit benzineauto’s vervuilt niet, het draagt wel bij aan de opwarmining van de aarde, wellicht bedoelde men dat in het artikel dat u las.

31 Ruud100    
4 maanden geleden door Ruud100
3
Meld

Elektromotoren kunnen dan wel een hoog koppel hebben, het maximum aanhangergewicht dat een elektro-auto volgens toelating in Nederland mag trekken is nog altijd te laag om een tandemas aanhanger te mogen trekken.

Zolang dat niet omhoog gaat voor de bedrijfswagens, blijft men begrijpelijkerwijs dieselen.

32 Barbapapa-7,5    
4 maanden geleden door Barbapapa-7,5
14
Meld

@29 hahaha, humor wordt niet gewaardeerd. De genoemde machines bestaan echt, ook in een moderne variant.

33 Myth63    
4 maanden geleden door Myth63
0
Meld

@32 elektrische auto zijn in principe ideale caravantrekkers. De akku is het probleem. Wie wel eens met een aanhanger met enig gewicht of grote luchtweerstand heeft gereden weet hoeveel moeite dat de auto kost. Een akku zou binnen de kortste keren leeg zijn.

34 Myth63    
4 maanden geleden door Myth63
0
Meld

@21 u reageerde niet echt inhoudelijk merk ik maar wel scherp op dr persoon, desondanks zal ik een poging doen inhoudelijk te reagere.

Uw vrachtauto is zoals u weet ontworpen om vracht over lange afstanden te vervoeren. De motor draait een lange tijd een vast toerental en verbruikt weinig brandstof, dat is precies goed voor een diesel.

Een heftruck vervoert ook vracht maar over een korte afstand, de motor moet veel kracht leveren voor een korte periode en moet lage uitstoot hebben in verband met gebruik in gebouwen. Dat is precies wat een eldctromotor kan.

Een personen auto komt in stedelijke gebieden en dient dus weinig schadelijke gassen uit te stoten. De personen auto is niet zwaar, moet tevens veel accelereren, niet teveel geluid maken en lange afstanden kunnen maken. Benzine of hybride dus.

35 Ruud100    
4 maanden geleden door Ruud100
2
Meld

@23 Logische keuze, daar is een turbo-diesel geschikt voor. Ik begrijp goed dat u geen electrisch voertuig kiest.

36 Ruud100    
4 maanden geleden door Ruud100
1
Meld

@25 (niet mijn min)
O.a. dat de energiedichtheid van diesel hoger is dan van benzine en mede maar niet alleen daardoor een dieselmotor zuiniger is.
Daarnaast gaat een dieselmotor langer mee.

@22 : Waarom bestelt een commercieel bedrijf, dat al meerdere vrachtwagens elektrisch heeft rijden, dan een Tesla?
https://www.groen7.nl/rotterdams-bedrijf-bestelt-1e-tesla-semi-voor-nederland/

37 Jackd    
4 maanden geleden door Jackd
1
Meld

@37 Omdat iemand altijd de eerste is
maar zoals al gezegd eerst betere accus dan pas is electra interessant

38 Ikke44    
4 maanden geleden door Ikke44
2
Meld

Ongeloofwaardige bewering. Het eerste kwartaal dit jaar zijn er 1, 5 miljoen nieuwe dieselauto's verkocht tegenover 32000 elektrische auto's.

Zo kennen we de EU weer, 1 groot fake-nieuws propaganda apparaat.

39 Berpke de Poes    
4 maanden geleden door Berpke de Poes
0
Meld

In een jaar tijd is de verkoop al met de helft gedaald. Over een jaar daalt dat weer met de helft wat overgaat op elektrisch. Je ziet nu al dat het bedrijfsleven veel investeert in elektrisch vervoer. Er zijn zelfs volledig elektrische vrachtwagens te koop met oplegger. Ook veel postbusjes worden elektrisch of stappen over op gas. En dan het dieselschandaal. In Amerika staan nog steeds 400.000 splinternieuwe VW autos weg te roesten waar niemand naar omkijkt. Die economische schade moet betaald worden door nieuwe kopers maar diesels verkopen steeds minder.

@39 En het jaar ervoor 3 miljoen? wereldwijd

Er zijn al fabrikanten die volledig stoppen met diesel volgend jaar. VW dacht ik ook maar weet niet zeker.

40 Jan met de korte achternaam    
4 maanden geleden door Jan met de korte achternaam
0
Meld

Denkt dat... Alsof het een keuze van de markt is en niet vanaf bovenaf opgelegd wordt. Sukkel.

41 solidsteel    
4 maanden geleden door solidsteel
0
Meld

@38 : Ze rijden al jaren succesvol met elektrische vrachtwagens., dat heeft niks met de eerste zijn te maken, als het niet zou uitkomen zouden ze er snel mee stoppen of failliet gaan.

42 Jackd    
4 maanden geleden door Jackd
0
Meld

@42 Nee dus
Anders zouden er al veel meer zijn
Het is alleen een speeltje meer nog niet

Het is nog te vroeg er voor maar leef je uit koop maar een Tesla ik houd je niet tegen
Ik houd het nog wel bij benzine voorlopig

43 Ikke44    
4 maanden geleden door Ikke44
1
Meld

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.
Trending vandaag
Verkrachter moest en zou verblijfsvergunning...
De rechtbank in Amsterdam heeft een 38-jarige...

1 dag geleden door Hans Brinker

Verklaring van de perssecretaris VS inzake FI...
Bovendien heeft president Donald J. Trump het...

1 dag geleden door Chaimileh

Stormy Daniels beschrijft seks met Trump tot...
Stel dat Stormy Daniels seks had met Donald T...

24 uur geleden door Denisova

Allochtone kinderen (9) bedreigen anderen met...
Ophef in de Oost-Duitse stad Chemnitz, dat de...

19 uur geleden door Inter

‘Driekwart Nederlanders gelooft niet in...
Het vertrouwen in de koopkrachtcijfers van he...

1 dag geleden door magikeven


ADVERTENTIE


Laatste reacties
Handalf
Auto rijdt in op mensen moslimcentrum Londen...
Een ongelukje niks meer en niks minder....

minder dan een minuut geleden door Handalf

La Cabana
Rutte: 'Ik begrijp het wantrouwen van mensen'...
@43Valt wel mee. Ik werk 28/30 uur in loond...

1 minuut geleden door La Cabana

Handalf
Ophef over straf verkrachtende asielzoeker...
Gewoon uitzetten die smerige gast....

1 minuut geleden door Handalf

Tepelteefje
Auto rijdt in op mensen moslimcentrum Londen...
@7 Meel "Actie = reactie geldt af en toe voor...

2 minuten geleden door Tepelteefje

tegenzinnig
Filmmaker Marceline Loridan-Ivens (90) overle...
Maar zij maakte ook met Joris Ivens films......

2 minuten geleden door tegenzinnig

Binnenland      Buitenland      Politiek      Economie      Internet      Technologie      Sport      Showbizz      Wetenschap      Gezondheid      Lifestyle      Cultuur      Media      Film      Games      Verkeer      Overig