Qbuzz eist harde actie provincie tegen Arriva

Een miljoenenboete of de concessie intrekken. Vervoerbedrijf Qbuzz eist van het provinciebestuur harde maatregelen tegen Arriva.

In een brief aan de provincie stelt Qbuzz in Amersfoort dat Arriva zich niet aan door de provincie gestelde voorwaarden houdt en dat de provincie dat welbewust gedoogt. ,,Aanbestedingsrechtelijk beweegt de provincie zich op een hellend vlak.’’

Qbuzz: twee soort fouten

Qbuzz constateert twee soorten fouten in de naleving van de concessie voor Zuidoost-Friesland en de eilanden. Die is eind 2016 ingegaan. Op de eilanden verzorgt Arriva, gevestigd in Heerenveen, het openbaar vervoer soms met dieselbussen in plaats van elektrische bussen. Tijdens de paasdagen is nog een diesel ingezet.

Op het vasteland van Friesland heeft Arriva twee concessiegebieden: Zuidoost enerzijds en de rest anderzijds. Aan de bussen in Zuidoost stelt de provincie scherpere eisen dan aan die in het andere gebied. Toch laat Arriva daar ook bussen uit het andere gebied rijden. De provincie wist dat vorig jaar januari al.

Plan van aanpak

November vorig jaar trok Qbuzz bij de provincie aan de bel. Arriva moet van de provincie nu een plan van aanpak maken voor de bussen in Zuidoost-Friesland. Deze week werd bekend dat de provincie met een boete dreigt vanwege de dieselbus die begin april is ingezet.

Qbuzz heeft in 2015 zelf ook geprobeerd om de concessie Zuidoost-Friesland en de eilanden te krijgen. Maar de provincie beoordeelde de inschrijving van Arriva beter, onder andere vanwege de elektrische bussen.

Profiteren

Qbuzz stelt dat Arriva financieel profiteert van de niet-nakoming. Advocaat Petra van Heemskerk becijfert dat op 1,35 miljoen op de eilanden (waar Arriva volgens haar te weinig elektrische bussen heeft aangeschaft) en 1,585 miljoen op de wal. Volgens Qbuzz moet de provincie dat als boete terugvorderen, met nog een percentage eroverheen.

Door niet te beboeten wordt Arriva op oneerlijke wijze verrijkt, zegt Qbuzz. Dat heeft volgens de advocaat gevolgen voor de hele openbaar-vervoermarkt.

,,Dat de provincie bekend was met de tekortkomingen van Arriva en dit met lede ogen heeft toegezien en niet eerder maatregelen heeft genomen roept vragen op over de rechtmatigheid van de gang van zaken en de integriteit van de provincie’’, schrijft ze.

Opheldering

Qbuzz bekritiseert ook het besluit van de provincie van vorig jaar om de concessie met twee jaar te verlengen en Arriva die tot eind 2022 te laten verzorgen. Heemskerk wil uiterlijk begin volgende week opheldering over de voorwaarden. En ook over ,,de op te leggen boetes’’.

Gedeputeerde Johannes Kramer wil niet reageren. Hij zegt juridisch advies te hebben gevraagd.

Hettinga: geen bewuste fouten

In provinciale staten zei Kramer vorige maand dat Arriva toestemming had moeten vragen voor het mengen van bussen van twee concessies. Dat is volgens hem nooit gebeurd.

Directeur Anne Hettinga van Arriva heeft de brief van de Qbuzz-advocaat niet gelezen en zegt dat ook niet van plan te zijn. ,,Dy kin ik net serieus nimme. It realiteitsgehalte is nul. Qbuzz is in minne ferliezer dy’t wol better wit.’’

Incidenten komen volgens hem in elke concessie binnen het openbaar vervoer voor. Bewuste fouten zijn niet gemaakt, zegt Hettinga: ,,Wy goaie ús goede reputaasje net te grabbel.’’