Dat blijkt uit een politierapport in handen van persbureau AP, schrijft The Guardian.
Het ongeval vond eerder deze maand plaats in de Amerikaanse staat Utah. De brandweerwagen stond stil bij een rood stoplicht toen de Tesla achterop botste. Daarbij raakten twee mensen gewond.
Uit data van de Tesla Model S, die reed met de Autopilot-functie, blijkt dat de auto 3,5 seconden voor de botsing versnelde. Een fractie van een seconde voor het ongeval remde de bestuurder zelf.
De politie sluit niet uit dat de Tesla zijn snelheid had aangepast op een andere auto, die van baan wisselde. De auto zou daardoor niet door hebben gehad dat andere auto's in de eigen baan waren gestopt.
Waarschuwingen
De 28-jarige bestuurder van de auto had toegegeven dat ze bezig was met haar telefoon voor het ongeval. Tegen de politie verklaarde ze dat de auto geen waarschuwingen gaf voor de botsing.
Met Autopilot gebruiken Tesla-auto's sensoren en camera's om de omgeving te registreren en basisfuncties voor autonoom rijden uit te voeren. Tesla heeft herhaaldelijk gezegd dat bestuurders altijd op de weg moeten blijven letten.
Na de crash liet Tesla-directeur Elon Musk al weten het bizar te vinden dat "een Tesla-ongeluk waarbij één persoon een enkel brak voorpaginanieuws is, terwijl de 40.000 Amerikanen die jaarlijks omkomen in auto-ongelukken haast niet besproken worden in de media".
Musk claimde toen dat Autopilot juist maatregelen zou hebben getroffen om de schade bij het ongeluk met de brandweerwagen te beperken.