Aan het begin van 2017 reden nog ongeveer veertienduizend volledig elektrische auto's op de weg in Nederland, blijkt vrijdag uit nieuwe gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Het aantal deels elektrische auto's, de zogenoemde plug-inhybrides, steeg volgens het CBS met 1,6 procent naar 97.000 exemplaren.
Daarmee reden volgens het statistiekbureau op 1 januari 2018 in totaal zo'n 120.000 auto's met een stekker rond in Nederland. Dat komt neer op 1,4 procent van het totale wagenpark.
Het aantal reguliere hybride voertuigen lag aan het begin van dit jaar op ongeveer 150.000. Het gaat om een stijging van 12 procent in vergelijking met een jaar eerder.
Bijtelling
In 2017 werden 8.200 nieuwe volledig elektrische auto's op kenteken gezet, tegenover zo'n 1.800 plug-inhybrides. Het jaar ervoor was het aantal deels elektrische auto's nog tien keer zo groot, aldus de organisatie.
Het CBS ziet de aanscherping van de bijtellingsregels als een van de oorzaken voor de ingezakte verkoop van plug-inhybrides.
"De aankondiging van de wijzigingen had in 2015 onder andere tot gevolg dat de aankoop van een nieuwe auto door de consument naar voren werd gehaald om optimaal van de (oudere) gunstige regeling te kunnen profiteren."
De fiscale bijtelling voor plug-inhybrides is met 22 procent sinds 1 januari 2017 gelijk aan die voor benzine- en dieselauto's. Voor volledig elektrische voertuigen geldt een bijtellingstarief van 4 procent.
Zweden
Auto's met een stekker waren vorig jaar goed voor een aandeel van 2,7 procent in de totale verkoop. Hoewel het aantal registraties daarmee nog altijd boven het Europese gemiddelde lag, moest Nederland de koppositie aan Zweden afstaan.
De RAI Vereniging stelt dat tot en met maart dit jaar 3.945 volledig elektrische auto's op kenteken zijn gezet. Het aandeel in de totale verkoop kwam daarmee uit op 2,9 procent.
Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!