Walter en Carla in hun slagerij

Slagers proberen hun vak 'weer sexy te maken'

Bebloede schorten, grote messen, krakende botten en eindeloze stapels vlees. Steeds minder mensen dromen van een leven als slager. Nederland telt ieder jaar minder slagerijen. Er is veel concurrentie van supermarkten en het imago van het vak maakt het er ook niet makkelijker op. De Dag van de Slager moet daar verandering in brengen.

Tot en met zaterdag kan iedereen een kijkje in de keuken nemen bij 260 slagerijen door heel het land. Het doel is om mensen warm te maken voor het slagersvak. En dat is hard nodig, zeggen de slagers. Steeds meer zaken sluiten de deuren, vaak omdat er simpelweg geen opvolging klaarstaat.

Zo waren er volgens onderzoek van Locatus in 2005 nog 2901 slagerijen in Nederland. Daarvan zijn er nu 1850 over, een daling van 36 procent in 13 jaar tijd. Daarentegen gaat het met de visboeren wel goed. In 2005 waren het er 855, dit jaar zijn het er 903.

Volgens voedsel-trendwatcher (en ook slagersdochter) Anneke Ammerlaan vinden jongeren het slagersambacht 'niet sexy' en dat leidt ertoe dat opvolging schaars is. Slagers staan dag in dag uit in de winkel vlees te snijden om ervoor te zorgen dat klanten de mooiste stukken mee naar huis kunnen nemen. "Het is hard werken in een omgeving die niet lekker warm is."

Maar dat is niet het enige probleem. Ook het imago van vlees eten is in de loop van de jaren verslechterd. Megastallen, vleesschandalen, kilo-knallers, allemaal dragen ze eraan bij dat consumenten anders naar vlees zijn gaan kijken. "Vlees was vroeger luxe", vertelt Ammerlaan. "Op een gegeven moment wilden mensen iedere dag vlees eten, dus moest het goedkoper en werd het massaler."

Dat maakt het vak niet aantrekkelijker, zegt Ammerlaan. "Dat heeft voor een deel ook te maken met het onbekende van slager zijn. Mensen weten niet hoe het eraan toegaat." Achter dat ene karbonaadje zit een hele geschiedenis. Van varken, tot slacht, tot het uitsnijden van het vlees. "Consumenten staan nu te ver van het stukje vlees af."

Boerenkool en nasi weg

Of de Dag van de Slager daar veel verandering in kan brengen, weet Ammerlaan niet. "Alle beetjes helpen natuurlijk, maar ik denk dat slagers vooral terug moeten naar het vlees." Ze doelt op de boerenkoolstamppot en nasi die nu ook in de vitrine ligt. "Hou het zo puur en begrijpelijk mogelijk."

Haar advies aan slagers is om zich eens te verdiepen in voedseltrends en ook te accepteren dat de voedselcultuur verandert. "Mensen eten steeds minder vlees en het is vaak niet meer het belangrijkste onderdeel van de maaltijd. Ga daarmee aan de slag." Slagers moeten volgens haar iets toe kunnen voegen voor de klant.

De opleidingen spelen volgens de trendwatcher ook een belangrijke rol in het aantrekkelijker maken van het vak. Nu is er veel te veel theorie, zegt ze. "Vroeger leerde je slager worden in de slagerij. Nu hebben de leerlingen zo veel andere vakken, terwijl je juist in de praktijk leert met vlees omgaan."

De branche richt zich nu op zij-instromers met een nieuwe opleiding. Daarmee kunnen mensen die opgeleid zijn voor een heel ander beroep toch slager worden.

Walter en Carla bereiden zich voor op de Dag van de Slagerij

Het leven van Carla van Eijk (35) zag er een paar jaar geleden ook heel anders uit. Ze had een goede fulltime baan in het bedrijfsleven. Op zaterdag hielp ze nog wel haar vader in de slagerij in Voorschoten. "Ik werd iedere zaterdag blij van de wekker", vertelt ze. "Op een gegeven moment dacht ik: dat zou doordeweeks ook zo moeten zijn."

Toen haar vader met pensioen ging, greep ze haar kans en nam ze de slagerij over. "In mijn omgeving was niet iedereen daar heel enthousiast over. Er vroeg zelfs iemand: ga je nou met een universitaire diploma achter de toonbank staan? Gelukkig heb ik dat in de wind geslagen."

'Laten zien wat we doen'

Van Eijk runt de zaak nu samen met haar broer Walter. "Het is zo leuk en het ondernemerschap is ook uitdagend." Ondanks haar eigen plezier in het vak snapt ze wel dat jongeren er niet zo snel voor kiezen. "Er is veel aanbod in verschillende beroepen. Daarom moeten we laten zien wat we doen."

Haar broer beaamt dat. "Ik wil dat dit mooie vak wordt voortgezet. Je bent trots op wat je doet en dat wil je ook uitstralen", zegt hij. Vandaag krijgen ze een schoolklas over de vloer die samen met de twee slagers hamburgers gaan maken en de komende dagen laten ze graag aan klanten zien hoe alles eraan toegaat. "Samen moeten we het slagersvak weer sexy maken", lacht Carla van Eijk.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl