@9 Omdat ze de competitie aangaan met vrouwen en bij fysieke sporten ze vrouwen tot pulp slaan. ...
Mensen zijn ook knettergek, levensgevaarlijk is het. ...
@3De Staat onderhoudt geen eerlijke mensen....
@2Ik denk dat hij er wel anders over gaat denken als hij ziet dat de meeste kamers half zijn gesloopt....
@27 Ik kijk juist heel goed en zie toch iets anders dan jij. Nu kijk ik gewoon met mijn ogen en jij met je onderbuik. Dat zal het wel zijn waar...
@2Deze arrogante De Jonge, zou op mogelijke lijstjes staan, om Aboutaleb op te volgen. Nou gezegend ben je als gemeente, met zo'n prutser en g...
Omgebouwde kerels? Mij lijken het afgebouwde kerels ... 😎...
@4 Klopt Bram.. Mijn ervaring als werkgever is ook dat mensen best wel verschillend oud worden. Sommigen gaan nog prima, anderen zijn helemaal ...
@2Het is uiteindelijk de belastingbetaler, die al deze verspilde gelden mag ophoesten.Nog gekker is dat Nederland het enige land in Europa i...
Het gaat dus ook goed, niet meer op Omtzigt stemmen en op de PVV stemmen bij de Euroverkiezingen ......
En HOE wil men het "rijden tijdens de spits" dan gaan beperken? Want we moeten allemaal naar ons werk, naar school... Het meest logische (en oneerlijke) antwoord is dan: rekeningrijden, oftewel: pakt de financieel minst draagkrachtigen die toch nog een auto hebben om werk te kunnen bereiken, dan maar in hun portemonnee. Kosten dan dusdanig hoog dat ze hun auto aan de kant doen, desnoods hun baan opzeggen want niet meer rendabel door gestegen kosten voor die auto...
Nee, er zou veel eerder een slim, fijnmazig OV moeten komen. r komen steeds méér mensen bij en als het 'te druk' wordt gaan we de mensen in hun portemonnee pakken? Waanzin, typisch kapitalistische methode van regulering: alles is voor Bassie, want Bassie verdiend genoeg om "dat rekeningetje" ook nog wel te betalen. In tegenstelling tot een ZZP'er die net kan rondkomen en om 06.00 in z'n busje zit. En dan "rekeningrijden" er nog bij? De man zal failliet gaan.
@1 Grote bedrijven bv zouden dit kunnen regelen met hun werknemers. Want je hebt ochtend mensen en avond mensen en laat de mensen naar hun eigentijd wat bij hun past werken of thuis hun werk doen als dit mogelijk is.
@Weerman (#1)
Veel mensen en bedrijven zijn vastgeroest in het idee dat mensen tussen 08:00 en 08:30 moeten beginnen met werken. Je moet de kwade koppen op mijn werk eens zien als ik om 09:15 binnenstap....
@2
Ja, dat was destijds bij het toenmalige Hoogovens in IJmuiden zo. Die hadden hun eigen busnetwerk rijden om werknemers op te halen. Helaas; werd ze te duur en de overheid vond het niet nodig om zich er mee te bemoeien, met als uitgangspunt: "nu kopen ze een auto en krijgt de staat lekker belastingen en accijnzen binnen!"
Verder moet dat maar kunnen binnen een bedrijf. Wat je voorstelt is een vorm van ploegendienst. En dat wordt toch weer anders betalld...
@3
Bekend probleem. Ik zit in het onderwijs, en dan is een dergelijke flexibilisering van tijden gewoon onmogelijk. Een school is geen Cineac, waar je gewoon kunt binnenstappen een een film op elk gewenst moment kunt beginnen -en stoppen...
Nee, het probleem zit 'm in het simpele feit dat TE veel Mensen op dezelfde tijd willen/moeten reizen. Steeds meer mensen eist steeds meer vervoerscapaciteit. Maar er zijn politici die dat dan zien als een 'vraag' en hangen er een prijskaartje aan: wie het betalen wil, kan op een bepaalde tijd reizen -als hij maar betaalt. Kan je dat niet, dan "moet je maar wat regelen" is dan de dooddoener. Er is niks te regelen in de meeste bedrijven. Het probleem zit 'm niet zozeer in de maatschappijvorm, maar in het simpele feit dat we hier met veel teveel mensen zijn.
Er zou gewoon een veel slimmere vervoersnetwerk moeten komen. Computergestuurd. De Gebroeders Das (technische futurologen) bedachten in de jaren '60-'70 al zo'n systeem: iedereen wèl z'n eigen auto, maar aan de randen van de steden worden die via een computer aan elkaar gekoppeld en rijden zeer snel, computergestuurd, naar de gekozen bestemming, waar ze weer loskoppelen. Een beetje indruk kun je krijgen via:
https://www.google.nl/search?q=gebroeders+das+tekeningen&sa=X&rlz=1C1CHHZ_nlNL519NL550&biw=1280&bih=591&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0ahUKEwiWkZ7n0JvbAhVSKewKHYqQCh8QsAQIJw
Verder is de in ontwikkeling zijnde Hyperloop een goeie oplossing voor de grote afstanden. Maar dat terzijde.
Ik vond nog wat andere leuke links. Helaas vergen uitvoering van dit soort visies politieke moed, de wil om iets voor iedereen te doen in plaats van politiek alleen te werken voor de elitaire bovenlaag en de multinationals, zoals nu. Het zal een politiek van heel andere signatuur moeten zijn om dit door te voeren. Niet die kapitalistische moraalridders van de VVD, of de vastgeroeste CDA'ers... Ook van populisten hoeven we weinig te verwachten, helaas.
https://renevanmaarsseveen.nl/6606/elektronische-snelweg
https://www.nrc.nl/nieuws/2004/11/04/wegen-naar-de-toekomst-7709350-a825254
En net vandaag een gloedjenieuw rapport, erg interessant:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/23/rapport-aanleg-wegen-en-spoor-lost-drukte-niet-op-a1603880
@Weerman (#4)
Ik ben het grotendeels met je verhaal eens, m.u.v. je opmerking over het onderwijs. Waarom zou een schooldag niet van 12:00 tot 19:00 kunnen duren?
Vroeger bouwden bedrijven hele woonwijken rondom de werkplek voor het personeel, konden ze lopend naar huis. Niks geen last van files en zo. En ook tussen de middag thuis eten.
@6 Misschien omdat ze dan pas om 20.00 uur kunnen gaan eten?
Misschien omdat de kinderen dan niet meer kunnen sporten?
Misschien omdat kinderen 's middags slechter presteren op school?
Enz enz
@Willem (#
Scholieren hebben over het algemeen geen reistijd van een uur. En er is niks mis met om 19:15 eten. En ze kunnen best nog sporten. 's Morgens en 's avonds. Heb je een bron waar ik kan nalezen dat kinderen slechter presteren als je hun tijden opschuift? Ik geloof er namelijk niet zoveel van.
@6 je hebt ochtend mensen en avond mensen en daar moet men op inspelen.
@9
Sorry; onzin. Ik zit op een school waar leerlingen _gemiddeld_ een reistijd hebben van een uur. Sommigen zijn zelfs in totaal drie uur aan het reizen -elke dag!
Verder denk ik ook niet dat we een hele groep mensen een bepaald levensritme moeten gaan opleggen omdat we meer gespreid willen/moeten reizen. De oplossing zit 'm veel meer in de wijze van vervoer. En daar haakt het rapport wat ik in @5 al gaf mooi op in:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/23/rapport-aanleg-wegen-en-spoor-lost-drukte-niet-op-a1603880
@11
Tsja, je zal je ook wel realiseren dat jouw school een uitzondering is. De meeste scholieren gaan naar een school in hun woonplaats of in de dichtstbijzijnde stad,
De oplossing zit 'm juist helemaal niet in het vervoer. Meer spoorwegen en wegen zijn zonde van de ruimte en het geld. Het wordt tijd om de piekbelastingen in de spits te vermijden. Dat doe je door meer thuis te werken en door op andere tijden te werken.
@12
Waarop baseer jij je uitspraak dat mijn school een uitzondering zou zijn? Lees het artikel waarvan ik nu al twee keer de link gaf, eens. Andere geluiden en andere inzichten.
@13
Prima, jij je zin. Jouw school is geen uitzondering. Scholieren zijn gemiddeld een uur onderweg naar hun school en drie uur is echt geen uitzondering. Zelf reisde ik van de brugklas tot en met mijn eindexamen dagelijks van Middelburg naar Apeldoorn, waar ik vooral optrok met Drenten en Groningers.
Ik heb je artikel gelezen, maar ik blijf infrastructuur maar als een deel van de oplossing zien. Eerst moeten we af van het idee dat iedereen tussen 08:00 en 08:30 moet beginnen. Dit is namelijk een veel goedkopere, milieuvriendelijkere oplossing dan kapitalen te investeren in infrastructuur.
** gebruiker verwijderd **
** gebruiker verwijderd **
@16
Goh, als ik om 10:00 het filenieuws bekijk, dan is het hele land vrijwel filevrij. Er staan dan alleen nog een paar files door ongelukken.
** gebruiker verwijderd **
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.