Start van hoofdcontent

Stad

nl

Pakketstress te groot voor bezorgers: binnenkort kosten voor thuis leveren?

23 mei 2018, 11.30 uur · Aangepast 23 mei 2018, 11.40 uur

Pakketbezorgers kunnen de grote druk van het bezorgen van online bestelde producten niet meer aan. Het zijn er steeds meer. Daarom willen de bezorgdiensten meer gebruik maken van centrale afhaalpunten. Mogelijk gaat het zelfs geld kosten om je spiksplinternieuwe tv of strijkbout nog thuis te laten bezorgen.

Bezorgen bij de buurvrouw of afhalen bij een centraal punt, zoals de Albert Heijn of een tabakswinkel, blijft gratis. Dat meldt Homerr. Dit bedrijf huurt freelance-pakketbezorgers in die grote bedrijven als DHL, DPD en anderen ondersteunen. Maar door de enorme hoeveelheid bestelde pakketten - en daarmee dus de hoeveelheid adressen - wordt het steeds moeilijker om alle pakketten elke dag weer op tijd te bezorgen.

Lees ook: Verdacht pakketje Sarphatiepark blijkt tikkende wekker

Populaire webwinkels als Bol.com en Coolblue rekenen al vrijwel geen verzendkosten meer en consumenten willen niet extra betalen. Maar ondanks dat worden de chauffeurs belast met hogere kosten en hoge werkdruk. Dus moet het thuis afleveren extra gaan kosten, vindt de organisatie. Denk aan een euro of twee tot drie voor bezorging aan de deur. Zijn mensen niet bereid om de extra kosten te betalen, dan kunnen ze het pakket ophalen bij een buurtpunt of een ander afhaalpunt.

Dat buurtpunt wordt gerund door een particulier. Denk aan de buurvrouw die een pakketje voor je aanneemt, maar dan deze keer tegen een (geringe) vergoeding die via een app geregeld wordt. Een nieuwe 'loot aan de stam van bezorgopties', zegt een medewerker van DHL tegen De Telegraaf.

Lees ook: Pakketbezorger rooft volledige bankrekening van slachtoffer leeg

Amsterdammer Bryan Cobani, eigenaar van een tabakswinkel in de Jordaan, vindt het plan top. Zijn zaak staat vaak vol met dozen en ander bezorgingsleed. 'De bezorgers maken ook vaak fouten, waar wij de dupe van zijn. Klanten weer boos, en winst op de post hebben we toch niet.'

PostNL doet niet mee aan de nieuwe bezorgopties. Het bedrijf kan de groei wel 'opvangen'.