Als zij er geld in steken, doen ze dat vooral om er op korte termijn rendement uit te halen. Ook hebben zes op de tien CEO's in het verleden weleens geld verloren door in de verkeerde opkomende technologieën te investeren, blijkt dinsdag uit onderzoek van KPMG.
Nederlandse CEO’s zetten meer dan hun collega's uit het buitenland nieuwe technologieën dan ook eerder tactisch in dan strategisch, concludeert de accountantsorganisatie. Ze zoeken met hun investeringen in technologie vooral acute oplossingen voor uitdagingen en zijn daarbij niet erg met een langetermijnstrategie bezig.
40 procent van de ondervraagde CEO's is van mening dat zijn of haar organisatie goed voorbereid is op mogelijke aanvallen van cybercriminelen. Tegelijkertijd noemt ruim 80 procent "een gedegen strategie" belangrijk om cybercriminaliteit te voorkomen.
Volgens het onderzoek kiezen Nederlandse CEO's op gebieden waar zij bekend mee zijn een meer doortastende aanpak. "Zo zien we dat de CEO op de arbeidsmarkt zeer proactief en strategisch opereert. Bijna 75 procent anticipeert bij het aannemen van nieuwe mensen op de koers die de onderneming gaat varen", aldus KPMG.