Marktwaarde Heineken Music Hall halveert na naamswijziging in AFAS Live
De naamswijziging van de Heineken Music Hall in AFAS Live heeft de populariteit van de concertzaal enorm doen kelderen. Dat blijkt uit het vanmorgen verschenen Cultuursector Merkenonderzoek.
Gold de HMH in de vorige editie van het onderzoek nog als Nederlands vijfde concertlocatie op de ranglijst van de sterkste podiummerken, met de nieuwe naam 'AFAS Live' scoort de Amsterdamse zaal slechts een magere zeventiende plek. De merkwaarde is gehalveerd, blijkt uit het zevende Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
Voor het onderzoek, waaraan ook de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Twente meehielpen peilde Hendrik Beerda Brand Consultancy 3450 Nederlanders.
Geen grote pr
De Heineken Music Hall is sinds januari 2017 vernoemd naar softwarebedrijf AFAS uit Leusden. Na vijftien jaar sponsorschap besloot de bierbrouwer het contract niet te verlengen. AFAS, ook al naamgever van het Circustheater en het AZ-stadion, sprong in het gat. Voor hoeveel euro per jaar is onbekend. De naam brengt de naamgever nog niet de grote pr waar deze wellicht op gehoopt had. Voor veel Nederlanders geldt de hal nog steeds als HMH: Heineken Music Hall.
Nummer één concertlocatie van Nederland is overigens de Ziggo Dome, nummer twee theater Carré, nummer drie Ahoy Rotterdam en nummer vier de Amsterdam Arena.
Anne Frankhuis populairste museum
Het Cultuursector Merkenonderzoek is echter veel breder, zoals de naam ook aangeeft. Het Anne Frankhuis laat bijvoorbeeld het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum achter zich als museum met de sterkste reputatie. Daarna volgen het Spoorwegmuseum in Utrecht en het Kröller-Müller Museum in Otterloo.
De top tien wordt gecompleteerd door het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem, het Scheepvaartmuseum, het Stedelijk, Naturalis in Leiden en het Tropenmuseum. Het Mauritshuis in Den Haag valt net buiten de top tien.
Het aantal musea met een nationale uitstraling is met vijf gegroeid tot 25 en de bezoekers stromen toe. In totaal trokken de 694 Nederlandse musea vorig jaar bijna 35 miljoen bezoekers.
Bløf
De Nederlandse museumsector heeft er niet eerder zo goed voorgestaan, concluderen de onderzoekers die het Cultuursector Merkenonderzoek samen met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Twente ontwikkelden.
Op het gebied van popmuziek is Bløf al twaalf jaar de populairste band van Nederland. De Zeeuwen blijven Golden Earring, De Dijk, Racoon en Di-rect voor.
Het Metropole Orkest is het gesubsidieerde gezelschap met het sterkste imago. Het internationaal bekendere Koninklijk Concertgebouworkest staat op nummer twee, het Philharmonisch Orkest op drie, gevolgd door het Nationale Ballet en het Scapino Ballet Rotterdam.
Cultuur is status
Door cultuurbezoek willen mensen laten zien wie ze zijn
Volgens de onderzoekers gebruiken Nederlanders concert- en museumbezoekjes steeds meer om te laten zien wat hun status is. ,,Niet alleen door de aanschaf van auto's en horloges, maar ook met het cultuurbezoek willen mensen aan hun omgeving laten zien wie ze zijn en wat hun status is", zeggen hoogleraar gedragswetenschappen Fred Bonner (UvA) en professor informatiemanagement Robert de Hoog (UT).
Dankzij sociale media zijn de kansen om met cultuurbezoek te showen sterk toegenomen', verklaren UvA-professor Fred Bronner en UT-professor Robert de Hoog. Eerder deden de twee professoren vergelijkbaar onderzoek naar de vakantiemarkt.
De professoren hebben dan ook een advies voor de culturele organisaties: ,,Culturele organisaties kunnen van dit onderzoek leren hoe belangrijk het is om bezoekers te stimuleren om hun ervaringen met anderen te delen. Bijvoorbeeld door museumbezoekers toe te staan een selfie te maken bij de topstukken, waarna ze deze kunnen delen op sociale media."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMInterview12
Bezweken fietsmerk VanMoof in nieuwe handen: ‘Faillissement is vaak onderdeel van succesverhaal’
-
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven. -
Miljoenenverkoop in de maak: eigenaar zet winkelhart van 54.000 m2 en 3200 parkeerplaatsen in de etalage
In korte tijd zijn er veel eigendomswisselingen in het Stadshart en nu staat ook het grootste deel van het Stadshart Zoetermeer zelf weer in de etalage. Eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield (URW) doet een nieuwe poging zijn deel van het Zoetermeerse centrum te verkopen.Zoetermeer -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
PREMIUM31
Plannen in de maak om verbruik drinkwater in te perken: ‘Rivier- en grondwater niet zo schoon als we willen’
Het drinkwater wordt steeds duurder. Nederlanders betalen dit jaar gemiddeld 2,39 euro per 1000 liter, blijkt uit nieuwe cijfers. Dat is ruim een halve euro meer dan vier jaar geleden. Drinkwaterbedrijven zeggen te moeten ingrijpen om tekorten voor te zijn. Dit jaar komt er een actieplan om drinkwater te besparen. Hoe zit het in buitenland? Denemarken was in 2019 bij een jaarlijks verbruik van 100 kubieke meter het duurst, Italië het goedkoopst.
-
Zorgorganisatie heeft na twee weken genoeg gezien: vrouw op staande voet ontslagen
Delft -
-
-
Onderzoek
Melkveehouders kunnen mest niet kwijt: ‘Lol van het boeren is er voor velen wel af’
De Nederlandse melkveehouderij dreigt te bezwijken onder de mestcrisis. Driekwart van de boeren met melkvee ervaart financiële problemen, vier op de tien slaagt er niet in een afnemer voor hun dierlijke mest te vinden en verscheidene gezinsbedrijven zien geen andere uitweg dan het bijltje erbij neer te gooien. -
Nederlandse busbouwer VDL neemt Vlaams bedrijf over dat verlamd werd door familieruzie
De Nederlandse bussenbouwer VDL neemt samen met een Duitse partner het failliete Belgische Van Hool over. Het faillissement van het Belgische familiebedrijf werd maandag uitgesproken na wekenlang getouwtrek in de familie Van Hool. Al sinds de oprichter zijn aandelen wel aan zijn zonen naliet maar niet aan zijn dochters, belasten verstoorde familieverhoudingen de toekomst van de fabrikant.
-
240
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
-
PREMIUM57
Eerst 40.000 euro betalen, daarna kan je pas in deze sociale huurwoning
Een sociale huurwoning huren van een corporatie, waarvoor je wel eerst even tienduizenden euro's moet betalen aan de vorige huurder? Klinkt illegaal, maar dat is het niet op de woningmarkt in Amsterdam. -
-
Den Haag duurste terrasstad van Nederland: verschil met goedkoopste stad is 25 procent
Den Haag