Waanzin, dit spatbord kost meer dan een nieuwe Volkswagen Up
Dit carrosseriedeel van Mercedes-Benz kost 11.900 euro. En nee, het is niet gemaakt van goud of titanium. Hoe zit dat?
Nieuwe spatborden zijn niet zo duur. Tenminste, als ze nog in grote aantallen nieuw gemaakt worden door de fabrikant, of als ze nog op voorraad zijn. Bij de Mercedes-Benz 300 SL 'vleugeldeur' uit de jaren vijftig is dat helaas niet meer het geval. En dus moet je na een lichte aanrijding met zo'n auto je toevlucht nemen tot handgemaakt spul.
'Rich and famous'
In het geval van de eigenaren van zo'n auto is het ongetwijfeld vaak een gevalletje van 'beter te duur dan niet te koop'. Velen zullen dan ook blij zijn dat Mercedes-Benz een groot aantal carrosseriedelen van dit model weer in productie heeft genomen, ook al worden ze met de hand geklopt.
De Mercedes 300 SL W198-serie was en is de auto van 'the rich and famous'. De auto wordt aangedreven door een 3.0 liter zescilinder lijnmotor met 215 pk en was leverbaar als coupé met vleugeldeuren en als roadster. Goedkoop is de auto nooit geweest. Destijds was 'ie met 29.000 D-Mark al bijna zeven keer zo duur als een VW Kever.
VW Up
Een mooi exemplaar kost vandaag de dag meer dan een miljoen euro. Dan vind je het als eigenaar wellicht ook gemakkelijker te verteren dat een spatbord meer kost dan een gloednieuwe VW Up. Voor dat geld is je spatbord wel helemaal behandeld met anti-roest. Achterschermen zijn trouwens nog duurder: 14.875 euro per stuk. En een bodemplaat kost 8.925 euro. Ook te koop: cilinderkoppen, koplampen en wielen. Allemaal gegarandeerd met de goede pasvorm. Gewoon te koop bij de Mercedes-dealer.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Eerst vond Ciska de Challenger maar saai, nu is ze verliefd op de auto: ‘Meteen vrolijk als Martin ’m start’
Amersfoort -
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Het wordt steeds drukker op de Nederlandse wegen en elk jaar komen er meer en meer kilometers aan snelweg bij. Maar zorgt dat ook echt voor minder files? En hoe zit het met de uitstoot? Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid van de TU Delft, werkt het zeker niet overal. ,,Je hoort mij niet zeggen dat een wegverbreding nooit zin heeft, maar het moet op slimme plekken gebeuren.”Den Haag -
Met enorme betonschaar wordt Yamaha R3 losgeknipt: dieven vertrekken met motor voor oog van de camera
Drie mannen hebben voor het oog van de camera een Yamaha R3-motor gestolen uit Den Haag. In de vroege ochtend kropen ze - recht voor de camera - onder een roldeur van een garage door om de diefstal te plegen.Den Haag -
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
60
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is puur elektrisch en kost netto 16.000 euro
Een elektrische auto als meest betaalbare model op de Nederlandse automarkt: daar zag het enkele jaren geleden niet naar uit. Toch is het Dacia gelukt om tegelijkertijd met de facelift van de elektrische Spring een flinke prijsverlaging door te voeren. De goedkoopste elektrische auto van Nederland is daarmee - na aftrek van de subsidie voor elektrische auto's - zelfs de goedkoopste auto van Nederland.
-
PREMIUM
Dit zijn de goedkoopste tankstations van Nederland
-
-
-
Met video
Youtuber filmt honderden roestende klassiekers in Zweeds moeras
Het autokerkhof van Kyrkö in Zweden trekt ieder jaar meer toeristen uit heel Europa. Zij kijken met verbazing hoe autowrakken langzaamaan versmelten met de natuur. In het drassige bos groeien de bomen in veel gevallen dwars door de auto's. -
auto-expert48
Files voor de tunnel worden opzettelijk gecreëerd en daar is een goede reden voor
Soms lijkt het helemaal niet zo druk te zijn in een tunnel, maar kort daarvoor heb je tóch in de file gestaan. Hoe kan dat, vraagt lezer René Voorbach zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
-
TESTARCHIEF
Alle tests van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks test onze autoredactie de nieuwste modellen. Alle autotests kun je snel en eenvoudig terugvinden in het testarchief hieronder. -
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’