Plus plaatst ongezonde snacks uit het zicht van kinderen
Chocola, snoep, koek en snacks met Dora en SpongeBob komen voortaan buiten het zicht van kinderen te liggen bij de supermarkten van Plus. De snacks komen hoger dan 1,20 meter, maakt de keten vandaag bekend.
Op deze manier wil Plus de fabrikanten van de snacks aansporen hun verpakking aan te passen. De Alliantie Stop Kindermarketing is blij met de stap van Plus, die als eerste de calorierijke snacks uit het zicht van jonge kinderen plaatst. De belangenorganisatie bestrijdt het gebruik van kinderidolen op ongezonde snacks.
De alliantie noemt het ‘een stap in de goede richting van het helemaal stoppen met kindermarketing van ongezonde producten’ en hoopt dat producenten het initiatief breder aanpakken zodat animatiefiguren helemaal verdwijnen van producten buiten de Schijf van Vijf. Het Voedingscentrum wil ook een ban op de kinderidolen op snacks. 'Die figuurtjes staan er natuurlijk niets voor niets op' stelt Roel Hermans, voedingexpert op de site. 'Deze vorm van kindermarketing is namelijk heel effectief. Kinderen herkennen de producten met hun kinderidolen eerder en worden er blij van. Gevolg: papa of mama moet het voor hen kopen. En zeg maar eens ‘nee’ tegen een kind dat onder invloed is van zulke hevige marketing.'
Foodwatch, die al tijden ageert tegen kindermarketing, vindt het een 'interessante stap van Plus'. ,,Het laat zien dat ook binnen de branche het geduld op begint te raken met voedingsfabrikanten die zich niet houden aan de belofte om kinderidolen van ongezonde producten te halen'', laat actievoerder Sjoerd van de Wouw weten. ,, Die belofte is al in 2016 gedaan maar wordt nog steeds door veel fabrikanten niet waargemaakt.''
Junkfood
Het stoort Foodwatch 'buitengewoon' dat het kabinet de belofte van de voedingsindustrie luidkeels bejubelde, zoals Van de Wouw het omschrijft. ,,Maar geen actie onderneemt nu de voedingsindustrie deze belofte stilletjes niet nakomt. Het kabinet hoort hier de regie te nemen en kindermarketing van junkfood te verbieden. Supermarkt Plus laat zien dat inmiddels ook binnen de sector wordt erkend dat maatregelen nodig zijn.''
Albert Heijn volgt het voorbeeld van Plus niet. ,,Het is de vraag of het zinvol is'', merkt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh op. ,,Als je een schap met snoep van één merk horizontaal presenteert in plaats van verticaal, dan valt het alleen maar meer op. Boven 1,20 meter is de ooghoogte van volwassenen en die doen de boodschappen.''
Van de ongezondere producten voor kinderen van het AH-huismerk zijn bijna allemaal de animatiefiguren en idolen verwijderd, net als bij Plus. ,,We stimuleren vooral gezonder eten door gratis fruit voor kinderen in de winkels te zetten en met speurtochten door de winkel naar gezonde voeding.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Voedselproducenten Fairtrade, Knorr, Koh Tai en Patak’s halen vlees en vis uit de helft van hun recepten
-
Appelsientje gaat ook voor de melk-truc om suikertaks te ontwijken
Fruitsappenmaker Appelsientje heeft een handige manier gevonden om de verhoogde suikertaks te omzeilen: doe er een beetje melk bij en dan is het product gevrijwaard van de limonadebelasting van 26 cent per liter. -
PREMIUMVoor jou getest
Deze supermarkt heeft de beste kant-en-klare lasagne bolognese: ‘Bijna een echte Italiaan’
Een kant-en-klare lasagne uit de supermarkt is snel, gemakkelijk en vooral goedkoop. Gezond is het niet echt, maar het vult en smaakt best. Welke supermarkt verkoopt de lekkerste lasagne bolognese? Vier culinaire kenners scharen zich rond de tafel. ,,Deze lasagne is lekker van smaak en goed in balans.’’ Bekijk onderaan het artikel de uitslag en rapportcijfers. -
PREMIUM147
Is cola zero of light beter? ‘Je lichaam denkt dat je suiker binnen krijgt en geeft wel insuline af’
Dat frisdrank niet gezond is, weten we. Voor velen is het dan ook een goed voornemen om minder frisdrank, en meer water te drinken. Maar kan het écht kwaad als je elke dag één of meer glazen Coca-Cola drinkt? Wat en hoe groot zijn de risico’s? En is die Zero-variant écht minder gezond dan gewone cola? Voedingsexpert Eric De Maerteleire ontleedt de populaire drank: ,,Deze zoetstof is een grote boosdoener voor de lever.” -
'SpongeBob kan beter bananen promoten dan snoepgoed'
Ze zijn onlosmakelijk verbonden met jeugdherinneringen: Dora, SpongeBob, Disney-prinsessen en tal van andere kinderidolen. Deze beeltenissen hadden eigenlijk van de verpakkingen in de supermarkt moeten verdwijnen, maar er lijkt nog weinig van terecht te komen.
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
-
-
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start.
-
PREMIUMVoor jou getest
Deze afbakbroodjes kun je met Pasen beter niet serveren: ‘Moet je kijken, deze is helemaal groen’
-
Dol op asperges? Ze zijn nu voor een prikkie te koop
Aspergeliefhebbers moeten nu toeslaan. De aanvoer van de groente is de afgelopen tijd zo gestegen, dat deze nu voor een prikkie verkrijgbaar is. -
-
PREMIUM
In dit restaurant koken tien sterrenchefs samen: ‘De absolute top uit het hele land’
Den Haag, Wassenaar