Dat meldt dagblad Trouw maandag na gesprekken tussen de NS en Deutsche Bahn.
Ook het overslaan van stations op de route zou lastig te realiseren zijn. Deze gemeenten willen namelijk gebruik kunnen blijven maken van de internationale treinverbinding.
Het kost momenteel zo'n zes uur en twintig minuten om met de trein van Amsterdam naar Berlijn te komen. Onlangs liet de NS wel weten ongeveer twintig minuten van de reistijd af te kunnen halen als het niet meer nodig is om aan de grens van locomotief te wisselen.
Politieke prioriteit
Volgens lector duurzame luchtvaart Paul Peeters van NHTV, die door de krant wordt geciteerd, ligt de politieke prioriteit bij het binnenlandse treinverkeer en niet bij internationale snelle verbindingen.
Dat in Europa met verschillende veiligheidssystemen wordt gewerkt, maakt het er volgens Peeters niet makkelijker op.
Daarnaast ontbreekt een internationaal ticketsysteem. "Simpelweg een begin en eindpunt invoeren en kijken hoe je kunt reizen en hoeveel dat gaat kosten, is vaak niet mogelijk", benadrukt hij in Trouw.