@90 Dat weet ik niet , alleen al de datum en het tijdstip waarop het gefilmd is kan er voor zorgen dat de perceptie niet strookt met de realitei...
@89Die tramritten laten ongefilterd een beeld zien . Tram 24 (Amsterdam) | De Boelelaan/VU - Frederiksplein v.v. https://youtu.be/TgI4cXl4Hm...
Wel grappig dat anderen bepalen wie je nieuwe flam is . Je hoeft je dan niet eens meer ergens te laten zien of er is wel weer een nieuwe in beel...
""Candelario, die kampt met depressie en aanverwante geestelijke gezondheidsproblemen,""Gelukkig is dat in de VS geen excuus voor een lagere...
@86 Ik neem toch liever niet youtube kanaal spoor 4 als referentie, maar hoop op gedegen bevolkingsonderzoek....
Goedemorgen MARCUSAURELIUS en allemaal 😉Goden heb ik niet in de aanbieding, wel een liedje:https://youtu.be/1o26nu7NN8w?si=aNMWy7fKDi_7...
@85 Ik woon zelf in het zuidelijke deel en hier zijn autochtone/witte mensen in de meerderheid , er zijn ook buiten Centrum en Zuid wel postcod...
@83 Almere is behoorlijk aan het verkleuren vanuit Amsterdam zijn ook veel mensen met Surinaamse, Marokkaanse en andere niet Europese roots er k...
@80 Ik maak de laatste weken tramritten in Amsterdam , via youtube kanaal spoor 4 , uit nostalgie en om wat voorbeelden voor een schilderij ...
@80,Op uw inschatting is denk ik de grachtengordel en de zuid-as weer een uitzondering....
@99 Gaap, inhoudelijk wederom -3.
* Verwijderd door de redactie *
@76 Dat u niet het verschil tussen "tegen hoger onderwijs zijn" en "dom zijn" kent is niet mijn schuld.
@99
Wat betreft buitenlandse studenten en de voertaal die Engels wordt hebben ze wel een punt.
De belastingbetaler betaalt nu voor die buitenlandse studenten en docenten worden erdoor gedwongen alles in het Engels te doen waardoor de kwaliteit van het onderwijs sterk achteruit gaat.
@104 ,
Kwaliteit van het onderwijs gaat achteruit doordat alles in het Engels gedaan moet worden?
Waar baseert u dat op? Het lijkt mij dat het eerder het tegenovergestelde is. Door betere aansluiting met de veelal Engelse literatuur, zou de kwaliteit juist omhoog moeten gaan.
Uit onderzoek is trouwens gebleken dat alleen tweetaligheid op zich (dus nog los van het onderwerp etc.) al een hoop voordelen oplevert qua leervermogen.
Zelfs al zou er geen voordeel of zelfs een groot nadeel zijn van Engelstalig onderwijs (wat dus al onzin is), dan nog zijn het niet 'de buitenlandse studenten' die ervoor zorgen dat onderwijs meer tweetalig wordt.
Tweetalig VWO is al een ding, en zelfs op de basisschool wordt er steeds vroeger begonnen met de Engelse lessen.
Als we sommige mensen moeten geloven, dan zou dat allemaal de schuld zijn van het feit dat er buitenlandse studenten op de universiteit rondlopen.
Of zou het gewoon meer te maken hebben met internationalisering in het algemeen, specifiek het feit dat de wetenschappelijke wereld al tijden een internationale wereld is en er gewoon veel meer materiaal in het Engels beschikbaar is - inclusief de nieuwste ontwikkelingen binnen vakgebieden die je gewoon minder snel in het Nederlands aan zult treffen en vaker in het Engels.
Verbazingwekkend hoe veel mensen met de vinger weer naar buitenlanders wijzen, zonder blijkbaar maar een idee te hebben van hoe het eraan toe gaat op een universiteit en wat de werkelijke redenen zijn voor de rol van de Engelse taal.
We zijn een handelsnatie, vandaar dat we redelijk goed zijn geweest in vreemde talen. Pvv maakt een kulargument.
Naja zeg, de leider van de PVV is nota bene tweetalig. Nederlands en Limburgs.
Maar ook weer die simpliciteit. Oh, er is iets aan de hand ... laten we de universiteit maar sluiten. Dit soort politici snapt toch totaal niet waar ze mee bezig zijn. Hebben geen enkele reële kijk op de maatschappij. Oooh joh, we sluiten de universiteit gewoon. Oooh joh, we sluiten de grenzen gewoon. Oooh joh, we sturen die leraar gewoon weg, want die is het niet met ons eens. Oooh joh, de AOW-grens is en blijft 65 jaar. Oh wacht even, die laatste dan weer niet.
@108 Zoals zo vaak is dit weer alleen voor de bühne; geen enkele partij gaat dit steunen. Maar de media duiken er weer gretig op, en dat was de bedoeling.
En als het aan mij ligt wordt er op de universiteit van Maastricht alleen nog maar onderwijs gegeven in het Limburgs!
En dat terwijl het grote pvv opperhoofd overal in het buitenland zijn gedachtengoed probeert te verkopen ( of te ruilen voor een speldje)
@41 reken eerst maar eens uit of die buitenlandse studenten een kostenpost zijn of juist geld opleveren.
Vrijheid! Desnoods onder dwang!
@101
En jij hebt hemaal geen weerwoord?Gaaap.
@104
Dus door onderwijs in het Engels gaat het onderwijs achteruit?
Leg dat eens uit.
De PVV heeft niet goed opgelet met aardrijkskunde kunde is het wel Maastricht licht letterlijk tussen Duitsland en België in met drie officiële talen in nabije omgeving Duits Nederlands en Frans lijkt me logisch dat ze daar op ingesteld is.
@114 Er zit wel een zeker risico in als non-native speakers colleges in het Engels gaan geven: het is altijd makkelijker om iets goed uit te leggen in je eerste taal.
* Verwijderd door de redactie *
* Verwijderd door de redactie *
"Wat de PVV'er betreft zijn Nederlandse universiteiten bedoeld voor Nederlandse studenten, en niet voor mensen uit het buitenland."
Pfff, wat een dom, kortzichtig kotsvolk zit er toch ook bij de PVV.
Je zou er als land juist trots op moeten zijn als er veel interesse is in het buitenland voor je opleidingen.
@106 ; Stel je niet aan zeg. Niet alle studies hebben een internationaal karakter en voor veel studies is er meer dan genoeg lesstof in het Nederlands. Het gaat om prestige (internationaal karakter geven aan je universiteit) en geld: de universiteiten varen wel bij veel buitenlandse studenten want meer studenten levert meer geld op van de overheid.
Voor de student heeft het qua studie vaak ook weinig toegevoegde waarde om in het buitenland te gaan studeren behalve prestige (staat zo mooi op je cv) en het is natuurlijk ook lekker avontuurlijk zo'n jaartje in Australië of zo.
Maar ja.. dan heb je een zwaar dyslect die muziek studeert, piano of zo, en dan de scriptie niet voor elkaar krijgt omdat die in het Engels moet. WTF.
Of een fantastische beta die een chemische studie of medische studie wil volgen maar vastloopt op dat stomme Engels.
Ik denk dan ook dat de eerste is zou moeten zijn dat studies in Nederland in het Nederlands beschikbaar moeten zijn. En dan zoeken die universiteiten onderling maar uit wie welke studie in het Nederlands aanbiedt.
Zou een universitair geschoolde biologie leraar (voor bovenbouw vwo dus) nu echt beter les kunnen geven als hij zijn hele studie in het Engels gedaan heeft? Ik geloof er niets van. Denk eerder dat die enorm om moet schakelen om in de Nederlandse taal zijn vak te kunnen doceren.
@120 Gelukkig doen de universiteiten iets meer dan alleen VWO-leraren afleveren.
* Verwijderd door de redactie *
"Het gaat niet om dat er te weinig studenten zijn in Nederland, er zijn te veel universiteiten"
De Maastrichtse universiteit is de laatste, die erbij is gekomen in 1977, toen er 13 miljoen inwoners waren, dus toen hadden we 13 universiteiten en daarmee één universiteit per miljoen inwoners. Er zouden er zeker nog twee bij kunnen. Zeeland is verstoken van een (volledige) universiteit alsmede Friesland en Drenthe.
Met de gekkigheid, dat alles in het Engels moet, ben ik het ook oneens, maar dat lijkt me reden de gekkigheid zelf terug te draaien, niet om het kind met het badwater weg te gooien.
@100
"Heeft Beertema niet door dat buitenlandse studenten de plaats innemen van Nederlandse studenten die in het buitenland studeren ?
En dat je horizon verbreden zeer goed voor iedere mens is .
En dat buitenlandse studenten dat ook vinden ?"
Maar dan ook de taal leren van het land, waarvan je je horizon wil verbreden; en dat betekent wat meer regels stampen dan in het simpele Engels. Deze studenten zoeken vooral gebruikersgemak.
@120 ,
"Maar ja.. dan heb je een zwaar dyslect die muziek studeert, piano of zo, en dan de scriptie niet voor elkaar krijgt omdat die in het Engels moet. WTF."
Stel je niet aan zeg.
Ja, ik kan ook met simpele retoriek komen.
Je hele reactie geeft aan hoe weinig je weet van een universiteit, universitair onderwijs en de wetenschap waar het op gebaseerd is en het belang van vakbladen en de laatste ontwikkelingen - die allemaal in het Engels verschijnen. Of ten minste 90%.
Juist ook in de Beta-wetenschappen. Of dacht je dat de laatste ontwikkelingen in de natuur- of scheikunde allemaal gedaan worden door Nederlandse wetenschappers en gepubliceerd worden in Nederlandse vakbladen?
"Zou een universitair geschoolde biologie leraar (voor bovenbouw vwo dus) nu echt beter les kunnen geven als hij zijn hele studie in het Engels gedaan heeft? Ik geloof er niets van."
Totaal niet relevant en een voorbeeld wat mij verder overtuigt dat je eigenlijk niet weet waar het over gaat hier. Een universitaire studie biologie leidt geen mensen op, specifiek voor leraar. Een beetje universitaire studie leidt mensen namelijk breed op, dus niet voor een specifiek beroep. We hebben het hier over universitair onderwijs, niet over beroepsonderwijs waar van tevoren al met redelijke zekerheid te zeggen is wat precies je beroep gaat zijn na je studie. En zelfs al wordt je leraar biologie op een volledig Nederlandstalige middelbare school. Dan nog zal een beetje leraar zich ook op de hoogte moeten houden van zijn vakgebied.
Dus nee, dit heeft niks met 'prestige' of wat dan ook te maken, maar gewoon met de realiteit dat Nederlands niet voldoende is voor een universitaire studie. Iedere universitaire studie heeft namelijk een internationaal karakter, al was het alleen maar omdat dat wat onderwezen wordt, een internationaal product is.
@12 'Nu eenmaal' is een drogreden.
Als ze een universiteit of hoge school moeten sluiten, sluiten ze dan allemaal in Amsterdam. regressief links heeft die stad kapot gemaakt met hun onzin. Er komt zowat maandelijks of zelfs wekelijks bewijs dat die halve garen uit Amsterdam alle vormen van normaal doen, niet meer aanwezig is. Die SJW zoals ze het in Engels noemen, zijn te gek voor woorden.
Het gaat er niet om, in welke taal het lesmateriaal wordt les geven; het gaat om de inhoud en de kwaliteit van het materiaal. Goede kwaliteit en vakkundige inhoud gaan voorop.
Terwijl achterlijk SJW,gutmensch onzin kan je nog leuk verpakken in het Engels, Duits of andere taal, het is en blijft onzin.
@126 ,
Nee, onzin.
'Het is nu eenmaal zo' zou een drogrede kunnen zijn als het een op zichzelf staande redenering was zonder verder argument, hier zijn het twee extra woorden om de rest van de zin aan te vullen en is er wel een argument aanwezig waar die twee woorden slechts de opmaat naar zijn.
Het je verder trouwens ook nog iets inhoudelijks te melden of ga je alleen over de woordkeuze van een zin in een reactie, die meer dan honderd reacties terug geplaatst is, zitten zeuren?
@127 ,
"Het gaat er niet om, in welke taal het lesmateriaal wordt les geven; het gaat om de inhoud en de kwaliteit van het materiaal. Goede kwaliteit en vakkundige inhoud gaan voorop."
Helemaal mee eens. Daarom is het dus ook een onzinnig debat en een onzinnige wet die verplicht dat de voertaal Nederlands moet zijn zoals ik al eerder schreef. Net zoals het dus onzinnig gezeur van de PVV en anderen is die vinden dat er koste wat kost in het Nederlands onderwezen moet worden - zelfs als dat totaal niet logisch is omdat 95% zo niet meer van de vakliteratuur en de onderzoeken van de onderwijzende professoren in het Engels verschijnen.
Als het dan toch niet uitmaakt (en het moet het inderdaad eigenlijk helemaal niet over gaan) in welke taal er onderwezen wordt, dan maar Engels. Wel zo logisch.
@128 Dat is geen onzin, want met 'nu eenmaal' doet de spreker of schrijver alsof het een verklaring is, terwijl hij de verklaring niet weet of vermeldt. Als er wel een verklaring wordt gegeven, dan geeft de spreker met 'nu eenmaal' aan, dat hij zijn eigen verklaring onvoldoende vindt of in twijfel trekt.
Staat dat de motie niet is aangenomen, dat lijkt mij ook logisch.
@131 De motie zelf gaat overigens niet over het opheffen van universiteiten, maar is een verzoek om de verengelsing terug te draaien. Eigenlijk maar net verworpen: 70 tegen 77 stemmen.
@122 , "Je bent veel te dom om te begrijpen dat er nog heel veel mensen meer zijn behalve linkse knuffeltjes en PVV."
Artikel gaat over PVV. Daar reageer ik op.
Ik was dus niet te dom om iets te begrijpen. Jij was iets te voorbarig in je haast om mij weer "terug te pakken" voor elke keer dat je voor je gevoel de discussie hebt verloren. En ja, dat is zo vaak gebeurd. Ik kan me best iets voorstellen bij je frustratie.
Maar volgende keer toch eerst ff proberen de reactie naar waarde in te schatten in plaats van toe te geven aan je Pavlovreactie van schreeuwen zonder inhoud.
@114
Klopt. Doordat onderwijs nu in het Engels moet(!!!) zijn docenten er (1) meer tijd voor kwijt wat betreft voorbereiding, tijd die er niet is, dus gaat dat ten koste van gedegen voorbereiding dus ook uiteindelijk de boodschap (2) Het niveau Engels is vaak ondermaats waardoor studenten afhaken, het niet verstaan (en ook niet kunnen terugzien). (3) Studenten zijn ook meer tijd kwijt met hun werk te vertalen in het Engels en docenten langer met nakijken, tijd die er niet is, die er ook niet wordt ingestoken en dat dus ten koste gaat van de kwaliteit maak- en nakijkwerk.
Kortom, de verplichting voor Engels is niet alleen een minachting voor de Nederlandse taal, maar ook gewoon per definitie slecht voor het universitaire onderwijs.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.