Veiligheid ook na ernstige incidenten en keihard rapport nóg ondergeschoven kindje op Schiphol
Luchthaven Schiphol en het ministerie van Infrastructuur kijken te weinig naar de veiligheid van de luchthaven. Volgens de Onderzoeksraad voor de Veiligheid gaan zowel de luchthaven als het ministerie te makkelijk voorbij aan een kritisch rapport over de veiligheid op Schiphol, dat in april 2017 werd gepubliceerd.
We vinden dat de luchthaven en het ministerie voorbij zijn gegaan aan de conclusies van het rapport
Door de drukte op Schiphol kunnen vliegtuigen op ramkoers met elkaar komen of met andere voertuigen op de luchthaven. De vele taxibanen, op- en afritten, en de ligging van de banen ten opzichte van elkaar vergroten de kans op zogenoemde ‘runway incursions’. Dit zijn incidenten waarbij er onbedoeld een vliegtuig op de start- en landingsbaan is, terwijl daar al een ander voertuig rijdt.
,,Wij zagen in de afgelopen jaren dat bepaalde types incidenten bleven voorkomen'', licht woordvoerder Wim van der Weegen van de Onderzoeksraad toe. ,,Op de start- of landingsbaan reed al een ander voertuig. Dat geldt als een ernstig incident dat je moet voorkomen.'' Volgens de Onderzoeksraad is te weinig met die keiharde conclusies gedaan. ,,We vinden dat de luchthaven en het ministerie voorbij zijn gegaan aan de conclusies van het rapport'', aldus Van der Weegen.
Afgezwakt
Eerder onthulde deze krant dat Schiphol het conceptrapport heeft ingezien en inspraak had bij de eindversie. De medewerkers constateren dat de aanvankelijke kritiek ‘op veel punten is afgezwakt’. ,,Positief is dat het commentaar op het conceptrapport grotendeels en op essentiële punten is verwerkt. De aanvankelijke constatering dat de veiligheid op Schiphol momenteel al onder druk zou zijn is niet langer aan de orde en komt in de finale versie niet terug'', zo staat in de mail, die in bezit is van deze krant.
De aanvankelijke subtitel ‘Veiligheid Schiphol onder druk’ is geschrapt. ,,Het definitieve rapport is niettemin stevig van toon en wijst wél nadrukkelijk op de risico’s die in de toekomst kunnen ontstaan als er geen maatregelen worden genomen.''
Blunderen
Ook na de publicatie van het rapport bleef de luchtverkeersleiding blunderen. Zo kreeg een tweemotorig straalvliegtuig, de CRJ-900, op 31 mei vorig jaar toestemming van de luchtverkeersleiding om op te stijgen. Tot zijn grote verbazing hoorde de vogelwacht - die zich daar op dat moment óók met toestemming van de luchtverkeersleiding bevond - de melding van de verkeersleider. De vogelwachter maakte zich uit de voeten en ontsnapte aan een botsing.
En ook op 28 maart van dit jaar vond er weer een 'ernstig incident' plaats. Twee vliegtuigen kwamen gevaarlijk dicht bij elkaar. Een piloot die bezig was met landen op de Zwanenburgbaan (baan 18C) besloot een doorstart te maken. Een ander vliegtuig had kort daarvoor toestemming gekregen om op te stijgen van baan 24. Omdat het verlengde van beide banen elkaar kruisen, kwamen de vliegtuigen te dicht bij elkaar.
,,Dat de risico’s reëel en actueel zijn, blijkt uit de recente voorvallen die de Onderzoeksraad in onderzoek heeft genomen en waarbij de in het onderzoeksrapport uit 2017 geconstateerde bevindingen wederom een rol spelen'', benadrukt de raad nu. Schiphol kampt veel vaker met incidenten waarbij vliegtuigen te dicht op elkaar komen, dan andere vergelijkbare luchthavens, onthulde deze krant eerder.
Lees door onder de staafdiagram.
Windrichtingen
De belangrijkste verklaring is volgens de deskundigen dat de banen op Schiphol in verschillende windrichtingen liggen, in tegenstelling tot op andere luchthavens. Luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de Universiteit Twente: ,,Die banen liggen eigenlijk helemaal niet handig. Vliegtuigen zijn veel minder gevoelig voor dwarswind dan vroeger. Je zou veel liever een aantal parallelle banen hebben. Dat kan een reden zijn waarom het aantal incidenten groter is.''
Bij alle discussies over de groei van Schiphol wordt volgens de Onderzoeksraad te weinig gekeken naar veiligheid. ,,Op Schiphol is een patroon zichtbaar dat de betrokken partijen eerst nieuwe veiligheidsrisico's accepteren en vervolgens maatregelen nemen om de negatieve gevolgen voor de veiligheid te beperken. Die aanpak moet doorbroken worden.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Schiphol is recordhouder gevaarlijke incidenten
-
PREMIUMde wijkagent
Jongen in dikke kleding en capuchon bij pinautomaat wekt argwaan agent: oplichter op heterdaad betrapt
Op een mooie zomerse dag staat een jongen met dikke kleding, een capuchon op en een telefoon voor zijn gezicht bij de pinautomaat. Mijn collega vertrouwt het niet en gaat achter de jongen staan. Al snel is duidelijk dat deze jongen geen geld van zijn eigen rekening aan het pinnen is. In deze nieuwe aflevering van de serie De wijkagent: hoe een alerte agent op het nippertje voorkomt dat een vrouw slachtoffer wordt van oplichters. -
PREMIUM
Jan-Hein wilde nog één keer naar de Kuip, het werd de huldiging van Feyenoord: ‘Enorm dankbaar’
Jan-Hein van Wetten is 43, Feyenoordfan en leeft niet zo lang als hij zou willen. De Leidenaar heeft meerdere hersentumoren en is terminaal. Zijn wens was om nog één keer naar een wedstrijd in De Kuip te kunnen gaan. Het werd de huldiging van Feyenoord op de Binnenrotte. ,,Dit is geweldig! Wat wil je nog meer?”Rotterdam, Spijkenisse -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.”
-
Onderzoek naar 'ernstig incident' op Schiphol
-
-
-
Weer twee ernstige incidenten op Schiphol, verkeersleiding blunderde
Luchthaven Schiphol heeft recent te kampen gehad met twee 'ernstige incidenten', verklaart de Onderzoeksraad. Bij één van die incidenten blunderde de luchtverkeersleiding. Een vliegtuigbemanning kreeg toestemming om op te stijgen, terwijl op diezelfde baan nog een voertuig van de vogelwacht stond, óók met toestemming van de luchtverkeersleiding. -
pandemie
Nieuw plan parlementaire enquête corona: onderzoek duurt drie jaar, Rutte wordt pas in 2026 verhoord
De parlementaire enquête naar de corona-aanpak gaat na felle kritiek in aangepaste vorm alsnog door. Het onderzoek zal in totaal bijna drie jaar duren en gaat zeker 7 miljoen euro kosten. Pas in 2026 beginnen de openbare verhoren van hoofdrolspelers als Mark Rutte, Hugo de Jonge en Jaap van Dissel.
-
met video
Formatie op ‘pauze’, maar van kritiek wil Omtzigt niet weten: ‘Formeren hoeft niet per se met lange sessies’
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
-
Vliegtuigen bij Schiphol te dicht op elkaar: hoogtemeter verkeerd ingesteld