Honderden Titanic-slachtoffers konden gered worden, maar deze kapitein besliste daar anders over
Net na middernacht op 15 april 1912 gebeurde het ondenkbare: de Titanic raakte een ijsberg en begon te zinken. Meer dan 1.500 opvarenden stierven in het ijskoude water van de Atlantische Oceaan, maar dat had helemaal anders kunnen lopen. Helaas besliste kapitein Stanley Lord daar anders over. Hij negeerde alarmsignalen van de Titanic, ook al bevond zijn schip zich op amper 20 kilometer.
Twee boten kregen het bericht dat de Titanic, het onzinkbare schip, aan het zinken was. Het schip dat zich het dichtst bij de rampplek bevond was de Californian op amper 20 kilometer. Een bemanningslid meldde aan de kapitein van het schip, Stanley Lord, dat de Titanic noodpijlen aan het afschieten was. Maar kapitein Lord besloot niet door het met ijsbergen bezaaide gebied te varen om de mensen op de Titanic te redden.
Lees verder onder de foto.
Lord deed niets: hij probeerde de Titanic niet te contacteren en hij probeerde er ook niet naartoe te varen. “Het gevaar voor zichzelf en zijn bemanning was te groot om te reageren”, vertelt Titanic-onderzoeker Daniel Allen Butler aan news.com.au. “De Californian deed niks.”
"Lord kon misschien wel alle levens op de Titanic gered hebben"
Later verklaarde kapitein Lord dat hij niet besefte dat de pijlen van de Titanic noodsignalen waren. En bovendien zou hij zich verder dan 20 kilometer van de Titanic hebben bevonden. “Niets van aan”, blijkt nu uit een Brits onderzoek naar de Californian. “Kapitein Lord kon veel, misschien wel alle levens op de Titanic gered hebben.”
Kapitein Lord bezegelde met zijn beslissing het lot van 1.500 mensen op de Titanic. Maar dankzij een andere kapitein overleefden toch nog 705 mensen de ramp.
Kapitein Rostron
Terwijl kaptein Lord uitblonk in afwezigheid kreeg een andere kapitein 100 kilometer verder ook een noodsignaal binnen. In tegenstelling tot zijn collega op de Californian schoot kapitein Arthur Rostron wel in actie: hij zette alle figuurlijke zeilen bij en zette een race in naar de Titanic. “Rostron verspilde geen seconde”, vertelt Butler.
Lees verder onder de foto.
Terwijl zijn schip, de Carpathia, op volle snelheid op de Titanic afstevende liet hij alles in gereedheid brengen om 2.000 extra mensen op te vangen. Passagiers werden overgeplaatst naar andere kajuiten en machinekamers werden omgevormd tot slaapkamers. De kapitein sloot alle stoom op het schip af om de motoren op volle toeren te laten draaien. Hierdoor werd het al snel ijskoud op het schip.
16 knopen
De Carpathia was gemaakt om met een maximumsnelheid van 14,5 à 15 knopen te varen, maar hij zette zijn koers naar de Titanic in met ongeveer 16 knopen. Extra manschappen moesten erop toezien dat het schip geen ijsberg raakte.
Lees verder onder de foto.
Bijna anderhalf uur nadat de Titanic was gezonken, kwam de Carpathia aan op de rampplek. De enige overlevenden zaten in reddingsboten. Tijdens de volgende uren haalde het bemanningspersoneel alle mensen uit de reddingsboten op het schip. De meeste mensen hadden de kracht niet meer om zelf langs de touwen naar boven te klimmen, waardoor het personeel de slachtoffers zelf naar binnen moesten dragen. De Carpathia zette vervolgens koers naar Engeland met 705 overlevenden.
Mocht de Carpathia niet zo snel op de rampplek zijn aangekomen, dan zouden de meeste mensen in de reddingsboten gestorven zijn door onderkoeling, zo zegt Butler.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Drie vrouwen besmet met hiv na vampier-gezichtsbehandeling
-
PREMIUM
Steeds meer koraalriffen verbleken door klimaatopwarming: welke gevolgen heeft dat voor ons?
Al maandenlang zijn de oceanen wereldwijd ongezien warm. In heel wat tropische regio’s gaat het om 2 tot 4°C boven de normale watertemperaturen. Dat is nefast voor koraalriffen die hierdoor massaal verbleken. Maar wat is koraalverbleking precies? Hebben de riffen nog een toekomst? En welke impact zou het op ons hebben als ze zouden verdwijnen door de klimaatopwarming? Klimatoloog Samuel Helsen legt uit. “De impact is niet alleen ecologisch, maar ook economisch.” -
PREMIUM
Van ‘mooi weer’-wolken tot cirrostratus: meteoroloog onthult met welke wolken je zelf het weer voorspelt
Wolken vertellen ons veel over de manier waarop het weer de komende uren gaat evolueren. Ze maken zichtbaar wat er gaande is in de atmosfeer en verklappen dus vaak of er een weersverbetering of -verslechtering aankomt. Meteoroloog Jonas De Bodt legt uit hoe je de wolken kan lezen. “Zodra je enkele wolkentypes kan onderscheiden en weet wat ze betekenen, kan je al veel voorspellen.” -
-
Stoomtrein in Efteling wordt elektrisch om klimaatdoel te halen
Kaatsheuvel -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Belgische wetenschappers ontdekken schadelijke roetdeeltjes in hersenen: “Ze stapelen zich op in belangrijke delen van ons brein”
Elke dag ademen we schadelijke roetdeeltjes in door luchtvervuiling. Dat ze in ons lichaam terechtkomen, wisten wetenschappers al. Maar Belgische onderzoekers aan de UHasselt hebben nu ontdekt dat ze niet alleen tot in onze hersenen raken, ze verzámelen zich daar ook in bepaalde delen. Om welke delen van ons brein gaat het? Wat zijn de gevolgen? En kan je er iets tegen doen? HLN-wetenschapsjournalist Martijn Peters vroeg het aan wetenschapper Kenneth Vanbrabant. -
PREMIUM
Grootste stap voorwaarts sinds de jaren 70: onderzoekers vinden manier om gevaarlijke infecties klein te krijgen
Ziekenhuizen kampen met een groeiend probleem van antibioticaresistentie, waardoor steeds meer bacteriën niet meer te behandelen zijn met bestaande geneesmiddelen. Een team van Zweedse wetenschappers is nu echter een nieuwe vorm van antibiotica op het spoor. En dat is heel goed nieuws om hardnekkige infecties zoals E. Coli en K. pneumoniae - dat onder andere een longontsteking kan veroorzaken - in de toekomst beter te kunnen behandelen. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
Baanbrekend onderzoek ontdekt hoe we astma mogelijk kunnen voorkomen in de toekomst: jouw belangrijkste vragen beantwoord
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
Belg Raphaël Liégeois (36) heeft astronautendiploma gehaald: “Een intense ervaring”
56 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerStef Geentjens
Alejandro Pedrosa
Jeroen Van Simaeys
Nicole Gloden
Norbert Corten