Volvo ziet vooral de stad als domein voor eerste elektrische vrachtwagen
FL ElectricAls eerste fabrikant zet Volvo wereldwijd een elektrische vrachtauto in de markt. Bedrijven en overheden kunnen hem vanaf nu bestellen. In Zweden rijdt hij al rond.
De elektrische truck is winst voor het milieu én voor de mensen die ermee werken
Volvo is Tesla te slim af. Terwijl ze bij de Californische fabrikant nog experimenteren met elektrische vrachtauto’s, namen twee klanten van Volvo er deze maand al één in gebruik. Tesla mikt vooral op het zware goederenvervoer over lange afstanden. Hoewel Volvo daar ook aan werkt, geven de Zweden met de FL Electric voorrang aan een compacter model dat ideaal is voor het vervoer in en om Europese steden.
Tesla’s elektrische vrachtwagen in spe lijkt vooral ontwikkeld voor de Amerikaanse highways. Hij kan 480 tot 800 kilometer rijden zonder bij te laden. Koeriersdienst UPS heeft 125 exemplaren besteld, PepsiCo tekende in op 100 exemplaren en ook DHL heeft interesse getoond. Intussen hebben ook andere fabrikanten, vooral in China, de eerste stappen gezet op het gebied van volledig elektrische trucks.
Dat er veel belangstelling voor is, laat zich raden. Elektrische vrachtauto’s leveren voor het milieu zo mogelijk nog meer winst op dan elektrische personenauto’s. Juist het vrachtvervoer is immers een van de grootste veroorzakers van luchtvervuiling én geluidsoverlast in woongebieden.
Als de elektrische Volvo langs rijdt, produceert hij 69 decibel geluid. Een vergelijkbare diesel produceert 79 dB. Dat lijkt een klein verschil, maar volgens Volvo scheelt het voor het menselijk gehoor gevoelsmatig de helft.
’s Nachts op pad
Het is nu ook weer niet nodig om een kunstmatig geluid in te bouwen. Voetgangers en fietsers horen de elektrische truck toch wel aankomen, stelt Volvo. Want hij produceert nog altijd meer geluid dan een personenauto. Dat komt vooral door het bandengeluid.
Het stillere karakter leidt er in elk geval toe dat ze vaker ’s nachts op pad kunnen zonder stedelingen wakker te maken. Doordat zo’n truck ’s nachts ook niet vastloopt in druk stadsverkeer, gaat het afleveren of ophalen van goederen tot wel een derde sneller, heeft Volvo becijferd. Dat scheelt in de bedrijfskosten. Bovendien er is minder kans op ongevallen, omdat het stiller is op straat. Bijkomende winst voor de stad is dat de verkeersdrukte overdag afneemt.
,,Overal ter wereld vragen steeds meer steden om milieuvriendelijke oplossingen voor het transport’’, zegt Claes Nilsson, presidentdirecteur van Volvo Trucks. ,,De elektrische truck betekent niet alleen winst voor de leefomgeving in steden. Ook de mensen die in en om zo’n auto werken, krijgen een prettiger werkomgeving. En doordat deze truck geen uitlaatgas verspreidt, kan hij gemakkelijk tot ver in een magazijn, terminal of overdekte markthal rijden.’’
Vuilnisauto
De Volvo FL Electric is niet alleen inzetbaar voor stadsdistributie, maar bijvoorbeeld ook als vuilnisauto. Met volledig opgeladen batterijen komt hij 300 kilometer ver. Zo kan een elektrische vuilnisauto een volledige dienst van acht uur draaien, voordat hij weer aan de laadpaal moet. Het opladen duurt, afhankelijk van het type stroomaansluiting, twee tot tien uur. De stroomaansluiting is dezelfde als die voor elektrische personenauto’s.
Over de prijs wil Volvo nog niets zeggen, maar voorlopig zullen elektrische trucks duurder zijn dan vrachtauto’s op diesel. Dat komt onder meer door het grote en kostbare batterijenpakket dat ze nodig hebben. Maar de verwachting is dat de prijs voor autobatterijen komende jaren door massaproductie en nieuwe technologie daalt. Bovendien wordt de hogere prijs van de elektrische truck voor een belangrijk deel gecompenseerd doordat stroom goedkoper is dan diesel en doordat elektrische aandrijving minder onderhoud nodig heeft dan een verbrandingsmotor.
Minpunten
Bij Volvo is de voorverkoop al gestart en inmiddels zijn de eerste twee klanten in Göteborg, de thuishaven van Volvo, ermee de weg op gegaan. Dat zijn afvalverwerkingsbedrijf Renova en transportbedrijf TGM, dat er vooral supermarkten mee gaat bevoorraden.
Hoewel de elektrische truck in veel opzichten ideaal lijkt, zijn er nog wel een paar minpunten. De productie, vooral van de batterijen, leidt tot meer CO2-uitstoot dan bij een dieseltruck. Eenmaal in gebruik is de uitstoot wel minder.
Een ander nadeel: Volvo gaat er van uit dat een truck gemiddeld twaalf jaar mee gaat, maar bij de elektrische variant zullen na een jaar of zes de batterijen uitgeput zijn. Dan moeten ze vervangen worden, door nieuwe of gerecyclede. Dat is een dure grap.
En tot slot: de luchtkwaliteit zal er pas echt van profiteren als de elektrisch trucks op groene stroom rijden. Grote delen van Europa gebruiken nog nauwelijks groene stroom. Ook in Nederland komt een aanzienlijk deel van de stroom nog altijd uit milieuvervuilende elektriciteitscentrales.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM8 vragen17
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
-
met video
Brandweer redt bestuurder van zinkende Audi langs A4: auto van ruim een ton vol met water
De bestuurder van een Audi is in de nacht van zaterdag op zondag met zijn voertuig in het water beland in Den Hoorn. De brandweer kon de bestuurder via het dak bevrijden van de zinkende auto langs de A4.Den Hoorn -
29
Europese ‘flitsweek’ maandag van start, zwaartepunt controles later deze week
Automobilisten in heel Europa worden deze week geconfronteerd met een Europese ‘flitsmarathon’. In bijna alle EU-staten lopen automobilisten grote kans om tijdens de actieweek van 15 april te worden geconfronteerd met snelheidscontroles. -
Met video
Youtuber filmt honderden roestende klassiekers in Zweeds moeras
Het autokerkhof van Kyrkö in Zweden trekt ieder jaar meer toeristen uit heel Europa. Zij kijken met verbazing hoe autowrakken langzaamaan versmelten met de natuur. In het drassige bos groeien de bomen in veel gevallen dwars door de auto's. -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’
-
PREMIUM40
Verbreding drukste snelweg van Nederland laat steeds langer op zich wachten: ‘Beter investeren in ov’
Den Haag, Delft, Westland, Zoetermeer, Schiedam -
-
-
ANWB waarschuwt voor levensgevaarlijk kinderzitje
De ANWB waarschuwt eigenaren en potentiële kopers van een bepaald type kinderzitje. Het gaat om de Peg Perego Viaggio Twist + Base Twist. Dit stoeltje presteert tijdens de frontale botsproef zo ondermaats dat de distributie ervan zelfs is opgeschort. -
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Het wordt steeds drukker op de Nederlandse wegen en elk jaar komen er meer en meer kilometers aan snelweg bij. Maar zorgt dat ook echt voor minder files? En hoe zit het met de uitstoot? Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid van de TU Delft, werkt het zeker niet overal. ,,Je hoort mij niet zeggen dat een wegverbreding nooit zin heeft, maar het moet op slimme plekken gebeuren.”Den Haag
-
60
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is puur elektrisch en kost netto 16.000 euro
-
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt toezichthouder De Nederlandse Bank (DNB). Verreweg de meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld op hun rekening om het te kunnen bekostigen, concludeert de centrale bank na onderzoek. Wat zijn de mogelijkheden voor het verduurzamen van je huis en welke subsidies bestaan er? -
-
In Zweden kun je geld verdienen door foutparkeerders aan te geven via een app