Wonen met een stuk DVM-bus in je schuur: De Emmer busfanaat Jan Baas

Jan Baas in de bus in zijn garage. Foto's: DvhN

Jan Baas in de bus in zijn garage. Foto's: DvhN

Buschauffeur Jan Baas is iemand die zijn werk mee naar huis neemt. Letterlijk. Voor zijn huis staan busbordjes en in zijn schuur staat het voorste stuk van een oude DVM-bus.

Door de Flintstraat in Emmen rijden geen bussen van het openbaar vervoer. Toch zijn daar wel eens mensen die op de bus staan te wachten. ,,Dat gebeurt heel af en toe. Meestal zijn het ouderen. Omdat ik voor mijn woning meerdere oude bordjes van de DVM heb staat, denken zij dat er ook een bus langs komt. Nee, ik laat die mensen niet in de waan. Tuurlijk niet. Als ik het zie, kom ik meteen naar buiten om hen de waarheid te vertellen. Dat hier geen bus rijdt en dat die bordjes er alleen maar staan omdat ik een grote busfanaat ben.’’

‘Wil je even achter het stuur zitten?’

Jan de Busman. Zo wordt de 66-jarige Jan Baas door vrienden en bekenden genoemd. En daar is ook alle reden toe. De Emmenaar verdient de kost als buschauffeur en hij verzamelt alles wat met het openbaar busvervoer te maken heeft. Van busboekjes tot miniatuurbusjes, van oude kaartjesapparaten tot busborden.

 

Het meest opmerkelijke voorwerp uit zijn collectie: het voorste gedeelte van een oude DVM-bus. ,,Kijk, daar staat-ie’’, zegt Baas, terwijl hij naar de schuur loopt. ,,Wil je even achter het stuur zitten? Dat kan hoor, stap er maar in. Ik heb zelf jarenlang in die bus gereden. Van Emmen naar Hoogeveen en van Emmen naar Groningen.’’

Melkboer, net als zijn vader

De in Valthermond geboren Baas reed in 1979 voor het eerst in een DVM-bus. Daarvoor werkte hij als melkboer in de Emmer wijk Angelslo. Meerdere jaren deed hij dat samen met zijn vader. ,,Eind jaren zeventig kreeg ik het gevoel dat melkboeren het moeilijk zouden krijgen, onder meer door de opkomst van de Aldi. Ook wilde ik wel eens een baan waarbij ik niet voortdurend aan het werk was. Ik besloot de bakens te verzetten. Korte tijd reed ik op een vrachtwagen, maar dat was niets voor mij. Erg onregelmatige tijden en weinig sociale contacten. Omdat het rijden op groot materieel mij wel aansprak, solliciteerde ik bij de DVM. Ik werd aangenomen en in april 1979 kon ik aan de slag.’’

Compleet busstation in de fik

Baas pakt een mapje met foto’s. ,,Kijk, dit was enkele maanden nadat ik in dienst was getreden.’’ Op de foto’s staat een serie uitgebrande bussen. ,,Die ene bus had ik de dag daarvoor er zelf nog neer gezet. Het was eind oktober. In de nacht stak een man uit Emmen een krant in de brand en stopte die in een van de bussen.

Het duurde niet lang of het complete busstation stond in de fik. Het station, de werkplaats en 16 bussen gingen in vlammen op. Vrijwel meteen werd de brandstichter opgepakt. Hij had zich in de bosjes in de omgeving verstopt. Bleek een knaap te zijn die bij mij op de lagere school had gezeten! Ja, toen stond ik helemaal raar te kijken.’’

‘52 jaar gewerkt. Lang genoeg, lijkt me toch?’

De Emmenaar kreeg in de loop der jaren steeds andere werkgevers: DVM werd DVM Noordwesthoek en daarna verschenen achtereenvolgens de namen VEONN, Arriva en Qbuzz op de bussen. Een eventuele volgende verandering maakt Baas als werknemer niet meer mee.

Deze zomer stopt hij als buschauffeur. ,,Ik werk nog alle dagen met plezier, maar er moet ook een keer een eind aan komen. Ik heb straks 52 jaar gewerkt. Lang genoeg, lijkt me toch?’’ Het einde van zijn loopbaan betekent dat hij meer tijd krijgt voor zijn grote hobby: het verzamelen van kleine autootjes en alles wat met bussen te maken heeft.

Een eigen privé-museum, dat lijkt Baas wel wat

Baas verzamelt al miniatuurauto’s vanaf zijn 14de en hij heeft inmiddels zo’n 8500 exemplaren op de schaal 1: 43 en 1:50. Het gros van deze wagentjes heeft de Emmenaar opgeslagen in zijn eigen loods elders in Emmen. Daar liggen ook de wereld aan ‘busspullen’. Een eigen privémuseum, dat lijkt Baas wel wat.

,,En als ik met pensioen ben, dan ga ik ook zeker aan de slag met die voorkant van die oude DVM-bus. Ik wil er graag verlichting in hebben.’’ Maar eerst heeft de zestiger het vizier gericht op de Emmer modelautobeurs, die hij voor komende zaterdag zelf op touw heeft gezet. ,,Er komen 55 standhouders, die samen zo’n 200 meter tafelruimte bezetten. Ik verheug me er nu al op.’’

Modelautobeurs

De door Baas op touw gezette beurs met modelauto’s wordt zaterdag gehouden bij autobedrijf Ambergen aan de Phileas Foggstraat 33 in Emmen. De beurs is van 10.00 tot 15:30 uur en de toegang is gratis. Voor iedereen is er een gratis kop koffie of thee met een plak cake. Vorig jaar trok de beurs zo’n 1000 bezoekers.