Luchtmacht eist oefenruimte op en zet Lelystad-discussie op scherp

De F-35 was in 2016 al even te zien in Leeuwarden. FOTO LC/ARODI BUITENWERF

De F-35 was in 2016 al even te zien in Leeuwarden. FOTO LC/ARODI BUITENWERF

Opvallend: een schot voor de boeg van de luchtmacht. De organisatie waarschuwt meer luchtruim nodig te hebben om te oefenen, onder meer met de F-35.

De luchtmacht komt met deze waarschuwing vanwege de langverwachte herindeling van het Nederlandse luchtruim en de discussie rond het overvolle Schiphol en het nieuwe Lelystad Airport.

De opening van dit uit te breiden vliegveld in de Flevopolder staat gepland voor het voorjaar van 2020. In Zuid-Friesland is veel verzet. Vliegtuigen van en naar Lelystad gaan de eerste jaren relatief laag vliegen, om het Schiphol-verkeer niet in de weg te zitten. Maar Lelystad-toestellen zouden Defensie wél in de weg kunnen zitten.

Bij deze discussie is de luchtmacht al enige tijd betrokken. De organisatie geeft nu echter veel stelliger aan dat er voldoende luchtruim moet overblijven voor oefeningen, ook in internationaal verband, en de verdediging van het land. Sterker nog: vanwege de komst van nieuwe vliegtuigen en wapens is er extra luchtruim nodig.

Behoefte aan luchtruim

‘De nieuwe generatie wapensystemen en de hierbij behorende operationele concepten vergroten de behoefte aan luchtruim zowel boven land als boven zee en op verschillende hoogtes’, stelde de luchtmacht (officieel: het Commando Luchtstrijdkrachten) deze week tijdens hoorzittingen in Den Haag.

En: ‘Zonder extra luchtruim zal het voor Defensie niet mogelijk zijn om wapens, sensoren en verdedigingsmiddelen ten volle uit te nutten tijdens de training’.

Hierbij moet gedacht worden aan het nieuwe F-35-jachtvliegtuig (ook wel JSF) en bijvoorbeeld de Reaper -drones. De F-35, de opvolger van de F-16, wordt de komende jaren in Nederland gestationeerd. De eerste toestellen komen eind 2019 naar Vliegbasis Leeuwarden.

Ook voor de vier onbemande Reaper -vliegtuigjes die enkele jaren later naar Leeuwarden komen, is oefenruimte nodig.

Bewegingsvrijheid

‘Het is voor Defensie van groot belang dat er voldoende bewegingsvrijheid is en voldoende oefengebieden zijn’, liet de luchtmacht ook nog weten.

De ongebruikelijk lage vliegroutes van en naar Lelystad Airport - over grote delen van vooral het noorden en oosten van Nederland - kunnen verstorend werken voor de vliegtuigen en helikopters van de luchtmacht.

De hoogste tijd voor een herindeling van het Nederlandse luchtruim, wil de organisatie maar zeggen. Waarna burgertoestellen van Schiphol en Lelystad sneller omhoog kunnen en Defensie niet in de weg zitten. Deze klus neemt echter zo’n vijf jaar in beslag.