Kunstmatig brein aan het roer in metropool

Nu de infrastructuur van grote steden voor het eerst is overgelaten aan computers, blijkt duidelijk hoe alle burgers gebaat zijn bij kunstmatig intelligente ‘stadshersenen’ als verkeersregelaars.

De qua verkeer op vier na drukste stad in China heeft bijna alle verkeersopstoppingen weg weten te werken met het geavanceerde computerprogramma City Brain.

© Shutterstock

De Chinese miljoenenstad Hangzhou, de op vier na drukste stad van China, heeft met groot succes de verkeersopstoppingen verholpen. Daartoe gebruikten de Chinezen het volgsysteem City Brain, dat hetzelfde analyserend vermogen heeft als het menselijk brein.

Het systeem analyseert data van meer dan 50.000 bewakingscamera’s in de stad. De beelden worden realtime verwerkt door software die patronen in het verkeer kan vinden op basis van onder meer snelheid, afstand tussen auto’s en botsingen.

De berekeningen worden doorgestuurd naar City Brain, een algoritme dat ze interpreteert en bijvoorbeeld de stoplichten langer op groen laat staan als dat de doorstroming van het verkeer ten goede komt.

Zo is de reistijd met 10 procent bekort, rijden auto’s gemiddeld 15 procent harder door en is de responstijd van ambulances gehalveerd, aldus de IT-gigant Alibaba, de ontwikkelaar van City Brain, tijdens een congres.

Het verkeer in Hangzhou wordt vanuit een centraal controlecentrum bestuurd door een kunstmatig intelligent stadsbrein.

© ImagineChina

Stadsbrein staat de politie bij

Verkeersregulering is nog maar het begin voor City Brain. Het systeem kan beginnende rellen opsporen en criminelen in het straatbeeld vinden.

Alibaba heeft de Chinese instanties al geholpen door meer dan 500 ontsnapte gevangenen te vinden met behulp van gezichtsherkenningssoftware, die ingebouwd is in de stadshersenen.

Het systeem is verkocht aan Kuala Lumpur, terwijl Toronto zijn eigen stadshersenen ontwikkelt voor een nieuwe wijk.