Deze jongens willen groter worden dan LinkedIn
De jongens van Wonderkind weten dankzij internetgedrag wanneer en hoe ze het beste potentiële werknemers kunnen bereiken. Vooral mensen die juist níet actief vacaturesites afstruinen, zijn nu vindbaar.
Nieuwe werknemers scouten door hun gedrag op het internet, dat is voor Wonderkind-oprichter Laurent Scholten (32) dé manier waarop recruitment moet worden ingericht. ,,Twintig procent is actief op zoek naar een baan via kanalen waar werk wordt aangeboden. Tachtig procent heeft al een baan en is tevreden. Latent werkzoekenden zijn dat. Wij weten hoe we die mensen toch kunnen bereiken en ze kunnen inspireren tot een baan die ze daadwerkelijk leuk vinden."
En dus zetten bedrijven steeds vaker hun vacatures uit bij het platform, dat in anderhalf jaar tijd gegroeid is van een bedrijf met vier werknemers naar een internationaal bureau met zestig tot zeventig man in dienst en ,,groter wil worden dan LinkedIn”. Grootspraak? Nee, zeggen ze. ,,Mensen besteden de meeste tijd aan werk, meer dan aan kinderen, partner en familie. Het is een grote graadmeter van geluk. Door mensen te inspireren om de baan in te vullen die zij het allerliefste zouden willen doen, maken we de wereld een stukje gelukkiger."
Weinig innovatie
Wonderkind is actief in een industrie die sinds de jaren vijftig en zestig altijd hetzelfde is gebleven, meent Scholten. ,,Er wordt al jaren weinig geïnnoveerd in deze markt. Grote recruitmentbedrijven zoeken zelf kandidaten, maken een database van sollicitanten en enthousiasmeren mensen om bij hun bedrijf te gaan werken. Door data uit te lezen, kunnen we dat veel beter en effectiever.” De vacatures gaan precies op het goede moment, op de juiste plek en met de juiste criteria online.
Op basis van online data zien we dat verpleegkundigen vaak om 3 uur 's nachts actief zijn
Neem bijvoorbeeld verpleegkundigen. ,,Op basis van online data zien we dat zij het meest geneigd zijn om ’s nachts om 3 uur online te gaan – bijvoorbeeld tijdens een nachtdienst.” Het is gunstig om dan een vacature te plaatsen die verschijnt op sociale media. ,,Al helemaal omdat er ’s nachts minder concurrenten online zijn”, aldus Scholten. Hij weet inmiddels ook hoe je een bepaald soort programmeurs kunt verleiden een vacature te bekijken, ze zijn namelijk vaker geneigd om te klikken op foto’s met bruine en gele tinten.
Vacaturesites niet overbodig
,,Hoe meer informatie we kunnen invoeren over een groep kandidaten, hoe beter ons systeem wordt”, vertelt Scholten. ,,In de meeste gevallen hebben we daarom ook lange termijnafspraken met klanten.” Wonderkind is wereldwijd actief en nu lonkt Amerika. ,,We hebben al iemand aangenomen die zich voor ons op de Amerikaanse markt gaat richten, vorige maand waren we samen naar San Francisco. Wat wij doen, vinden ze ook daar heel interessant”, zegt Scholten, die al een investering van 2 miljoen euro kreeg om de plannen te realiseren.
Bedrijven die Wonderkind vragen om een vacature in de markt te zetten, betalen uiteindelijk per klik, het totaalbedrag komt ergens tussen de 300 en 2.500 euro, afhankelijk van de schaarste van het gezochte profiel.
Worden traditionele vacatureplatforms nu overbodig? Nee, denkt Scholten. ,,Het maakt niet uit welke andere platformen er zijn, als wij maar op openbare media kunnen adverteren. Dan kunnen we meten wat sollicitanten doen en resultaten binnenhalen voor onze klanten.” Hoewel Wonderkind hun diensten aan bedrijven verkoopt, zijn uiteindelijk kandidaten de belangrijkste stakeholders, denkt Scholten. ,,Als kandidaten blij zijn, betekent het dat onze klanten blij zijn. Op die manier doen we er alles aan dat de juiste mensen op de juiste plek terecht komen.”
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMAan het werk
Patrick werd na 22 jaar ontslagen: ‘Ik schaam me voor mijn vrouw en kinderen’
-
Acht prijzen voor zichtbare rolmodellen voor vrouwen: ‘Ze zijn er wél’
De Women’s Visibility Awards zet inspirerende vrouwen in de spotlights. Alleen zo kunnen we de positie van de vrouw op de arbeidsmarkt verbeteren, zegt initiatiefnemer Nancy Poleon. Bij de uitreiking gisteravond vielen zeven vrouwen in de prijzen en één man. ‘Dankzij zijn inspanningen ging meer dan 70 procent van de promoties in zijn team afgelopen jaar naar vrouwen.’ -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
PREMIUM38
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven. -
column
Leiderschapslessen van Elon Musk: ‘Wil je naar Mars, dan moet het rap, roekeloos en efficiënt’
Ondernemer Elon Musk weet bijna alles wat hij aanraakt in goud te veranderen. Hij vergt daarbij het uiterste van zijn werknemers, en laat geen enkel heilig huisje staan. Wie hem bekritiseert, kan rekenen op een veeg uit de pan. Wat maakt hem ondanks zijn reputatie toch zo succesvol? Psycholoog Thijs Launspach legt het uit.
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
-
-
-
Medewerker plots ontslagen na 27 jaar trouwe dienst, nu krijgt ze 215.000 euro van ziekenhuis
Voor een 47-jarige medewerker van het Reinier de Graaf ziekenhuis komt haar ontslag na 27 jaar totaal onverwachts. Ze stapt naar de rechter om de volgens haar onterechte dienstbeëindiging aan te vechten. Die geeft de werknemer gelijk: het ziekenhuis moet haar 215.000 euro betalen.Delft -
PREMIUM
Voetballer John-Henry leidt bijzonder dubbelleven: ‘Loop er niet mee te koop, maar stop het ook niet weg’
Op zaterdag schiet hij de ene na de andere bal in het doel, op zondag leidt hij een dienst in een kerk. John-Henry Maasbach (29) is amateurvoetballer én predikant. Twee werelden die mijlenver uit elkaar lijken te liggen. Toch kan hij ze goed combineren, al zal je hem nooit scheldend en agressief op het veld zien staan. ,,Als een jonge speler boven zijn theewater zit, zegt de rest: ‘Ga maar even bij John staan’.”Den Haag
-
PREMIUM
Jolie doet het niet voor het geld: arts in opleiding over haar werk als ‘high class escort’
Beverwijk, Enschede -
Wat je écht wilt weten over de baan, staat nooit in de vacature
Een vacaturesite die nu eens niét strooit met holle frasen als hands-on teamplayer en dynamische werkomgeving. Deze site vertelt wat het werk echt inhoudt, en hoe je werkdag eruit ziet. -
-
De computer screent of de sollicitant door mag