Deel dit artikel
-

‘Advertentievrij Facebook kost gebruikers tot 14 dollar per maand’

Facebook zou 11 tot 14 dollar per maand moeten vragen om zijn netwerk advertentievrij te maken. Dat blijkt uit berekeningen van TechCrunch.

Mede naar aanleiding van het dataschandaal rond Cambridge Analytica is de discussie over een advertentievrij Facebook volop losgebrand.

Hoewel CEO Mark Zuckerberg tijdens de hoorzittingen in de Senaat en het Huis van Afgevaardigden van vorige week aangaf dat Facebook in principe gratis blijft, werd hem ook de vraag gesteld of hij een betaalde variant zou willen overwegen. Daarop kwam geen helder antwoord, behalve dat ‘de advertentie-ervaring ons inziens de beste is’. Toch leek Zuckerberg de mogelijkheid ook niet volledig uit te sluiten.

TechCrunch kijkt voor zijn berekeningen naar de Amerikaanse markt. Vorig jaar verdiende Facebook via advertenties 19,9 miljard dollar aan 239 miljoen Amerikaanse gebruikers. Vallen deze advertenties weg, de enige inkomstenbron van Facebook, dan zouden gebruikers gemiddeld zo’n 7 dollar per maand moeten betalen.

Dat is overigens nog wel te overzien. Het bedrag is lager dan wat Amerikanen voor het reclamevrije Netflix betalen.

TechCrunch komt echter aan een hoger maandbedrag – 11 tot 14 dollar – omdat met name in de VS Facebook gebruikers doorgaans meer te besteden hebben en adverteerders extra willen betalen om deze doelgroep te bereiken. Er moet dus ook worden gecompenseerd voor het wegvallen van extra inkomsten. Daarnaast zijn de berekeningen geen handvat voor andere landen.

Sowieso zal Facebook in een advertentievrije variant nooit zoveel gebruikers kunnen trekken omdat een deel niet zal willen betalen. Dat betekent minder inkomsten bij even grote uitgaven: het bedrijf moet immers grote serverparken onderhouden.

Er is natuurlijk nog wel een model te bedenken waarin Facebook bepaalde premiumdiensten aanbiedt, zoals LinkedIn dat ook doet. De vraag is alleen wel wat dat zou moeten zijn anders dan het verwijderen van advertenties.

Deel dit bericht

3 Reacties

Valentijn

Helemaal terecht! Wil je geen advertenties, dan betaal je gewoon netjes zonder te zeuren. Ik ben een beetje klaar met “die timmerman” die zit te zeuren dat alles op het internet maar gratis moet zijn en ze zijn gegevens niet mogen gebruiken als hij van diensten gebruik maakt. Zo werk “ruilhandel” al eeuwen. Moet je hem eens vragen om een spijker in de muur te slaan, dan rekent hij toch ook gewoon 60,- p/u ex voorrij kosten? Kom op allemaal. Wake up!

Henk - Ligthart Communicatie

Het verdienmodel van zowel Facebook als Google zou wel eens onderuit kunnen gaan als gevolg van blockchain-techniek, waarmee de functie van een ‘middleman’ overbodig gaat worden. Adverteerders betalen dan rechtstreeks aan gebruikers, die aan kunnen geven wat voor soort advertenties zij wel/niet willen zien. Het bedrijf ‘BitClave’ introduceerde een gedecentraliseerde zoekmachine welke gebruikt maakt van blockchain-techniek, waarmee directe lijnen ontstaan tussen bedrijven en klanten. Ik denk dat dit wel eens een grote vlucht zou kunnen gaan nemen.

Arne de Vos - Artikelpost

Er zijn functies van Facebook waar mensen vermoedelijk best voor willen gaan betalen (beheer contacten, Messenger, verjaardag reminder, hulp krijgen via groups, spullen te koop zetten, aanmelden evenementen, etc.). Maar verder is Facebook natuurlijk geen entertainment kanaal zoals o.a. Netflix / Spotify / Videoland dat zijn. Sterker nog, de “klanten” genereren zelf de “leuke” content (user generated content) en zouden hier dan ook nog voor moeten gaan betalen!?

Het probleem is ook eigenlijk niet de advertenties / promoted events en posts / uitnodigingen. Het probleem is enerzijds het gebrek van privacy bescherming van Facebook (en anderen) in het verleden (hopelijk verandert dit nu). En anderzijds de onwetendheid van de gebruikers hoeveel informatie over hen bekend is bij deze platformen. Dit laatste is inmiddels gelukkig (bij de meesten) ook niet meer het geval. En ondanks deze nieuwe kennis zeggen nog steeds veel gebruikers: ik blijf lekker op Facebook zitten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond