Dat zegt privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP) tegen de NOS.
De Kamer van Koophandel (KvK) reageert "uiterst verbaasd" dat AP vraagtekens zet bij hun manier van werken. "Dat doen we al honderd jaar zo", aldus een woordvoerder van de Kamer van Koophandel. De instantie benadrukt dat het handelsregister bij wet openbaar moet zijn.
De Autoriteit Persoonsgegevens stelt echter dat bedrijven gegevens voor marketing-doeleinden alleen mogen verkopen als de betrokkenen daar toestemming voor hebben gegeven. "Die norm geldt voor alle organisaties, dus ook voor de Kamer van Koophandel", zegt voorzitter Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Verplicht
Wie in Nederland zelfstandig ondernemer is, moet zich verplicht inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Vooral ZZP'ers en kleine ondernemers zonder zakelijk adres ontkomen dan niet aan het prijsgeven van hun privé-adres of -telefoonnummer.
Adverteerders gebruiken onder meer die gegevens om ondernemers reclame op te sturen, of hen telefonisch aanbiedingen te doen. Maar de gegevens worden blijkbaar ook gebruikt voor reclame op onder meer Facebook.
De NOS ontdekte dat KvK-gegevens door databedrijven worden gecombineerd tot dataprofielen voor het adverteren op Facebook. Zo zouden mensen met een boekhoudkantoortje een andere auto aanbevolen krijgen dan loodgieters.
Dat gebeurt allemaal zonder toestemming van de gebruiker, want daar wordt door de Kamer van Koophandel momenteel niet om gevraagd. De organisatie zelf stelt dat het bij wet verplicht is om de gegevens van ingeschrevenen van het handelsregister openbaar te delen.
De KvK zou dan ook niet van plan zijn om zijn beleid aan te passen. De Autoriteit Persoonsgegevens gaat de kwestie deze week met de Kamer van Koophandel bespreken.
'Slecht verenigbaar'
Volgens de privacywaakhond maakt het echter wel uit met welk doel de Kamer van Koophandel gegevens van ondernemers openbaar maakt. "Dit lijkt op het eerste gezicht slecht te verenigen met het oorspronkelijke doel van de gegevensverwerking", zegt AP-voorzitter Wolfsen.
De Kamer van Koophandel zou voor 40 tot 50 procent van zijn inkomsten afhankelijk zijn van onder meer de verkoop van data. Mogelijk leidt de onenigheid tussen de Kamer van Koophandel en de Autoriteit Persoonsgegevens tot een rechtszaak.