De inkomsten van de catering zijn erg gevoelig voor de economische conjunctuur. In 2014 gaven museumbezoekers nog 1,20 euro per persoon uit.
De bank stelt dat musea nog veel mogelijkheden laten liggen bij het verkopen van versnaperingen. Een bediende of onbediende espressobar blijkt het bijvoorbeeld prima te doen.
Verder kunnen musea overwegen om zelfscankassa’s in te voeren. Uit een ander onderzoek van Omnico onder attractieparken blijkt volgens ABN Amro namelijk dat bezoekers veel meer uitgeven als ze hun producten zelf kunnen afrekenen bij zo'n kassa.
Zakelijk
Een katapult voor het verhogen van de horeca zit in het beter aanspreken van de zakelijke markt. Dit kan door het museum te verhuren voor vergaderingen en congressen, en hierbij bijvoorbeeld ook een rondleiding aan te bieden.
De bank tekent hier wel bij aan dat het niet voor alle musea even makkelijk is om extra inkomsten te halen uit de catering. Voor kleine musea, waar bezoekers vaak niet meer dan een uur doorbrengen, zijn de mogelijkheden beperkt.
Bezoekers
Tussen 2012 en 2016 is het aantal jaarlijkse bezoeken aan Nederlandse musea met 54 procent gestegen. Ook voor 2018 en 2019 verwacht ABN Amro groei
Het sentiment in de markt is per saldo positief, maar verdeeld. 41 procent van de musea verwacht groei in de eerste helft van 2018, terwijl 9 procent uitgaat van een daling van het bezoek.