Van buiten is nauwelijks zichtbaar dat het om de volgende Golf gaat. De auto is getooid in het koetswerk van de Golf 7 en heeft ook het interieur van de voorganger.
Toch is duidelijk te zien dat het hier om een zogenaamde 'mule' gaat, waarmee autofabrikanten de onderhuidse techniek van een nieuwe auto test zonder het nieuwe design prijs te geven, als dat überhaupt al af is.
De meest opvallende eigenschap van deze testauto is de wielbasis, die langer lijkt dan die van de Golf 7. De achterwielen staan daarom enigszins vreemd in de wielkasten. Volkswagen is duidelijk van plan de nieuwe Golf meer binnenruimte te geven, zoals Ford ook heeft gedaan met de onlangs gepresenteerde Focus.
Ondanks de toegenomen maten is het onderstel niet volledig nieuw, maar rust de Golf op een aangepaste versie van het bestaande MQB-platform.
Interieur
Ook het interieur is afkomstig uit de Golf 7, met de bijzonder ogende DSG-pook als opvallende uitzondering. Of de hendel in deze vorm inderdaad in de Golf verschijnt, is nog onduidelijk.
Wel is bekend dat autonomie en hybridetechniek een grote rol zullen spelen bij de nieuwe Golf. De auto krijgt 48 volt-boordspanning en (mild) hybrid-technologie wordt normaal bij Volkswagens bestseller.
Een volledig elektrische versie lijkt vooralsnog niet in pijplijn te zitten, omdat Volkswagen die onder het I.D.-label als een apart model wil gaan voeren. Bij de Golf zijn het 1.5 TSI benzine- en TDI dieselmotoren die voor de aandrijving zorgen.
De nieuwe Golf wordt in 2019 gepresenteerd.