Dit zijn de smerigste automerken van Europa
Rolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin, Ferrari en Bentley zijn de meest vervuilende automerken van Europa. Hun auto’s stoten gemiddeld tussen de 266 en 329 gram CO2 per kilometer uit, oftewel drie keer meer dan een gemiddelde Toyota.
Grote winnaar van het onderzoek van researchbureau JATO is uiteraard Tesla met nul procent (lokale) uitstoot. Daarbij worden uiteraard de kolenfabrieken die honderd kilometer verderop wel staan te stoken niet meegeteld. Goede tweede is mini-merk Smart met zijn lichte autootjes en petieterige motoren. Het eerste serieus grote automerk is Toyota op de derde plek, dat dankzij een enorme hoeveelheid hybrides gemiddeld uitstekend scoort.
Lada
In de top tien ook merken als Citroën en Renault, die vooral viercilinders onder de klep hebben. BMW en Mercedes doen het relatief slecht dankzij hun benzineslurpende motoren in de AMG- en M-varianten. De plekken 30 tot en met 37 zijn vergeven aan merken die niet of nauwelijks hebben geïnvesteerd in kleine motoren en/of hybrides. Of merken die nog rondrijden met verouderde techniek aan boord, zoals Lada.
Grote sprongen
De luxe- en sportwagenmerken scoren het slechtst. Ze zijn over het algemeen zwaar en hebben mastodonten van motoren aan boord die veel brandstof verstoken. Wel grappig is dat merken als Aston Martin, Bentley, McLaren en Porsche ten opzichte van 2016 de grootste stap voorwaarts hebben gemaakt qua terugdringen van de CO2-uitstoot.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
-
Autotest
Voormalig SsangYong wil het de Chinezen moeilijk maken met 41.250 euro kostende elektrische SUV
Met de KGM Torres EVX betreedt het voormalige SsangYong een drukbevochten segment van elektrische auto's in de klasse rond de 40.000 euro. Wanneer de schoonheidsfoutjes zijn weggepoetst, lijken er kansen te liggen voor de stoere ‘nieuwkomer’. -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
PREMIUM14
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt momenteel in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, neemt de interesse in elektrisch rijden onder automobilisten niet toe; integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
auto-expert
Files voor de tunnel worden opzettelijk gecreëerd en daar is een goede reden voor
Soms lijkt het helemaal niet zo druk te zijn in een tunnel, maar kort daarvoor heb je tóch in de file gestaan. Hoe kan dat, vraagt lezer René Voorbach zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
PREMIUMautotest
Toyota C-HR getest: voordelig in het gebruik
-
-
-
Elektrische gezinsauto wordt echte sportauto: zo opwindend rijdt de Hyundai Ioniq 5 N
Kan je van een elektrische gezinsauto ook een echte sportauto maken? Hyundai denkt van wel. Na een eerste test rest slechts één conclusie: de Ioniq 5 N maakt waar wat hij belooft. -
Kleinste SUV van Alfa Romeo: puur elektrisch maar ook met benzinemotor
Na de Tonale is het tijd voor een nog compactere SUV van Alfa Romeo. De Alfa Romeo Milano bindt als EV de strijd aan met onder meer de Volvo EX30, maar kan ook gewoon met benzinemotor worden besteld.
-
auto-expert1
Mag je met een aanhanger nou wel of niet op de linkerrijstroken rijden?
-
5
‘Lelijkste auto ter wereld’ keert terug, maar veel is anders
Een schoonheid was de Fiat Multipla bepaald niet. Toch zijn de kansen op een comeback groot. De Italianen gaan bij het nieuwe model voor retro, maar de Multipla 2.0 moet vreemd genoeg vooral worden gezien als een ‘hele grote Panda’. -
-
autotest
De Polestar 4 heeft geen achterruit en bezit toch een pretfactor