Dat blijkt uit een vertrouwelijk document in handen van The Intercept. Hierin wordt beschreven hoe een kunstmatige intelligentie probeert te voorspellen wat gebruikers in de toekomst willen kopen en waar ze over gaan nadenken.
De kunstmatige intelligentie gaat bijvoorbeeld op zoek naar gebruikers die in de toekomst een ander merk telefoon gaan kopen. Op basis hiervan kunnen adverteerders berichten plaatsen, in een poging om dit te voorkomen.
Stappen verder
Reclamebedrijven kunnen al langer advertenties tonen op basis van surfgedrag, maar de kunstmatige intelligentie zou een aantal stappen verder gaan.
Facebook zou een soort psychologisch profiel samenstellen gebaseerd op gebruikersdata, om te voorspellen of een gebruiker bijvoorbeeld merkloyaal is. Op basis daarvan kan worden ingeschat wanneer iemand precies wil overstappen naar een nieuw merk.
Het is onduidelijk welke data Facebook precies allemaal inzet voor de analyses van gebruikers. Volgens het document worden in elk geval locatie, apparaatinformatie, verbinden wifi-netwerken, videoverbruik, interesses en vriendschappen onder de loep genomen.
Cambridge Analytica
Facebook ligt op het moment onder vuur wegens een groot privacyschandaal. Databedrijf Cambridge Analytica misbruikte Facebook-gegevens om psychologische profielen te creëren en op basis daarvan gerichte politieke reclame te laten zien.
Tijdens een verhoor distantieerde Facebook-CEO Mark Zuckerberg zich van de praktijken van Cambridge Analytica.