Dat blijkt uit een marktonderzoek van Multiscope, waarvoor 6.700 Nederlanders zijn ondervraagd.
Samsung is volgens de onderzoekers marktleider in Nederland. Maar liefst 51 procent van alle brillen zou van het bedrijf afkomstig zijn. Daarmee zijn er omgerekend ongeveer 331.500 Samsung-brillen in omloop.
De Koreaanse techgigant verkoopt al langer de Gear VR, een bril waar een smartphone in geplaatst kan worden. Sinds kort heeft Samsung ook de Odyssey, een hoogwaardige headset die voor 699 euro wordt verkocht. Bij het onderzoek wordt geen onderscheid tussen beide brillen gemaakt.
De PlayStation VR van Sony heeft 6 procent (ongeveer 39.000 brillen) van het Nederlandse marktaandeel in handen. De premium virtualrealitybrillen van Oculus en HTC hebben slechts een klein deel van de markt in handen, met ieder 1 procent (6.500 headsets per merk).
Goedkope headsets
Het kleine marktaandeel van de premiumbrillen kan te maken hebben met de prijs. VR Box (11 procent), Trust (4 procent) en Ritech (2 procent) hebben allemaal een groter deel van de markt, maar verkopen ook brillen die tussen de 10 en 30 euro kosten.
Oculus en HTC verkopen hun brillen vanaf 450 euro. Bovendien vereisen beide VR-brillen een computer van honderden euro's extra. PlayStation VR wordt op het moment voor 299 euro aangeboden en heeft een PlayStation 4-spelcomputer nodig.