'Steden moeten auto's met benzine- en dieselmotor binnen 12 jaar weren'
Europa moet uiterlijk in 2040, maar het liefst al binnen 12 jaar, volledig kappen met de verbrandingsmotor. Steden en lidstaten zouden auto's met een diesel- of benzinemotor helemaal niet meer toe moeten laten. Dat zegt de gerenommeerde Brusselse denktank Bruegel.
Met dat paardenmiddel wil Bruegel voorkomen dat de Europese transportsector in zijn eentje de wereldklimaatafspraken van Parijs onderuit haalt.
Alle andere sectoren zoals energie- en warmteopwekking, de industrie en de bouw (isolatie) slaagden erin hun CO2-emissies tussen 1990 en 2015 aanzienlijk terug te dringen, die van de transportsector namen over diezelfde periode juist met 20 procent toe. ,,Transport wordt dus een belangrijk obstakel bij de decarbonisering van Europa, het beleid daarin zal agressiever moeten worden", aldus de onderzoekers. Zij wijzen het wegtransport – personen- en vrachtvervoer - als belangrijkste boosdoener aan, want dat is verantwoordelijk voor 70 procent van de volledige transportuitstoot. De resterende 30 procent komen grotendeels van scheep- en luchtvaart.
Belasting
Pogingen van Brussel en nationale regeringen om de CO2-uitstoot van de transportsector te beperken met andere maatregelen hebben tot nu toe steeds gefaald, zo stellen de Brusselse onderzoekers vast. Vandaar hun pleidooi voor een drastischer aanpak.
Alleen maar de verbrandingsmotor bannen is geen oplossing. Landen moeten ook een grote schoonmaak organiseren onder al hun autobelastingen. Daarvoor moet een belasting in de plaats komen die schone mobiliteit bevordert. Van de 28 lidstaten laten nu nog maar tien de CO2-uitstoot doorwegen in de belastingaanslag. Een lichtend voorbeeld is Noorwegen – geen EU-land – waar het rijden op stroom al 64 procent goedkoper is dan op diesel of benzine. Ook willen de Brusselse onderzoekers dat Europa zijn steunfondsen veel meer op de ontwikkeling van schone mobiliteit richt.
Wie vijftien jaar geleden het einde van de diesel- of benzinemotor had aangekondigd was voor gek verklaard
Op zich geeft Europa aanzienlijk meer uit aan onderzoek in de mobiliteitssector dan Amerika, Japan of China, maar te veel van dat geld gaat nog naar schonere diesel- en benzinemotoren, en niet naar bijvoorbeeld de verdere ontwikkeling van waterstof, betere accu’s of snellere oplaadsystemen voor elektrische auto’s. Het liefst zien de Brusselse onderzoekers een apart EU Clean Transport Fund, waaruit bijvoorbeeld steden kunnen putten om nieuwe netwerken van schone bussen tot stand te brengen om straks al die ex-automobilisten op hun plaats van bestemming te krijgen. Het geld zelf is geen probleem, denken ze, want in een transportfonds voor betere verbindingen zit in de lopende begrotingsperiode (2014-2020) al 24 miljard, en in cohesie- en regionale ontwikkelingsfondsen (voor de minder rijke EU-lidstaten) nog eens 71 miljard.
D66-Europarlementariër Gerben Jan Gerbrandy is het in grote lijnen met de Bruegel-aanbevelingen eens, maar vindt de snelle ban van de benzinemotor wat ver gaan. ,,Het zou zomaar kunnen dat de markt hier zelf voor gaat zorgen, bij voorbeeld onder druk van China, dat zelf onwaarschijnlijk snel gaat. Als onze industrie niet oppast, rijden we hier straks allemaal in schone Chinese auto’s rond. We zien hier echt een revolutie in slow motion. Wie 15 jaar geleden het einde van de diesel- of benzinemotor had aangekondigd, was voor gek verklaard. Nu zijn we bijna zover.”
GroenLinks
Europarlementariër Bas Eickhout Van GroenLinks ziet de zenuwen bij de autoindustrie. ,,Bruegel heeft vooral gelijk dat tot nu toe de Europese autoindustrie alleen maar zenuwachtig wordt van stedelijke rijverboden. In Duitsland reageerde de Dutse autoindustrie amper op het Dieselgate-schandaal, ook omdat de Duitse overheid de autoindustrie bleef beschermen. Totdat de Duitse rechter besloot dat Duitse steden het volle recht hebben om diesels te weren.Alleen hierna lijkt er echt iets te veranderen in de strategie van de Duitse autofabrikanten.''
Volgens Eickhout moet Nederland in actie komen. ,,Maar Bruegel constateert terecht dat dit niet voldoende is: uiteindelijk moeten lidstaten via belastingmaatregelen het voortrekken van diesel beëindigen. Maar belastingen zijn geen Europese competentie: tot die tijd blijven we afhankelijk van nationaal koplopersbeleid. Het wordt tijd dat Nederland, dichtbevolkt, relatief slechte luchtkwaliteit en innovatief, deze handschoen oppakt.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
vijf vragen
Bijna een miljard stemmen in zes weken tijd: in India is grootste verkiezingscircus ter wereld begonnen
-
Aboutaleb over groeiende drugscriminaliteit in Europese havens: ‘Strooi zand in machine dealers’
De cocaïnehandel via de havens van Rotterdam, Antwerpen en Hamburg loopt uit de klauwen. Alleen intensieve samenwerking tussen Europese buurlanden en oorsprongslanden kan de georganiseerde drugsmisdaad een halt toeroepen, benadrukken betrokkenen in Berlijn. Burgemeester Ahmed Aboutaleb pleit voor een hardere aanpak. -
update
Brits parlement akkoord met controversieel plan deportatie asielzoekers naar Rwanda
De controversiële plannen van de Britse regering om asielzoekers naar Rwanda te deporteren, zijn goedgekeurd door het Britse parlement. Daar ging een marathongevecht tussen het Hogerhuis (House of Lords) en het Lagerhuis (House of Commons) aan vooraf, dat tot diep in de nacht duurde. De Verenigde Naties willen dat Londen het wetsontwerp opnieuw in overweging neemt. -
MET VIDEO
Brit proeft 26 glazen wijn tijdens marathon van Londen, en finisht binnen vijf uur
Ruim 42 kilometer rennen in ruim vier uur, terwijl je 26 glazen wijn drinkt. Nou ja, in elk geval proeft. Onmogelijk? Niet voor een Britse wijnconnaisseur. Hij deed het afgelopen weekend tijdens de marathon van Londen. En hij haalde er een fors geldbedrag mee op voor het goede doel. -
met video
Zwembad mét waterval: dit is het superjacht van pro-Russische oligarch dat hier onder de hamer gaat
Het luistert naar de naam Royal Romance, is gebouwd in Makkum en van alle gemakken voorzien: het superjacht van de pro-Russische, Oekraïense oligarch Viktor Medvedtsjoek. Het lag sinds 2022 in Kroatië aan de ketting en wordt nu geveild door een Nederlands veilinghuis. Wie biedt? En vooral: wat is er allemaal aan boord?
-
Sri Lanka
Autocoureur vliegt van de baan het publiek in: zeven doden en twintig gewonden
-
-
-
Chinese jongeren komen in opstand met slonzige werkoutfits
‘Casual Friday’ verbleekt bij de huidige kantoorkledingtrend in China. Jongvolwassen trekken daar hun smerigste pyjamabroek en sloffen aan naar hun werk als een stil protest tegen slechte bazen en povere arbeidsomstandigheden. Ze delen massaal foto’s van hun rebelse, slonzige outfit op Chinese sociale media. -
PREMIUM8 vragen
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt?
-
Israëlisch bataljon op zwarte lijst Amerikanen na beschuldigingen over executies en martelingen
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
-
Van Duitslands hoogste berg geredde Nederlanders: ‘Waren wél goed voorbereid, info op site klopte niet’