Reclame over gevoelige, mogelijk politieke onderwerpen mag voortaan alleen worden geplaatst door goedgekeurde adverteerders. Dat vertelt Facebook-reclamebaas Rob Goldman in een verklaring.
Adverteerders moeten hun identiteit en locatie tegenover Facebook verifiëren. Worden ze niet goedgekeurd, dan is het onmogelijk om politieke reclame te plaatsen.
De techgigant werkt met niet nader genoemde derde partijen aan een lijst met gevoelige onderwerpen waarbij het nieuwe goedkeuringsproces zal worden gehanteerd.
Facebook hanteert sinds oktober een vergelijkbaar beleid voor verkiezingsreclame. De uitgebreide regels richten zich ook op andere politieke onderwerpen, zoals gevoelige landsonderwerpen.
Transparantie
De reclame zal een speciale markering krijgen, om aan te tonen dat het politieke advertenties betreft. Daarbij zal ook worden vermeld wie voor de reclame heeft betaald.
Met het initiatief lijkt Facebook zich aan te sluiten bij de Honest Ads Act, een Amerikaans wetsvoorstel dat moet zorgen voor meer transparantie bij politieke advertenties.
Cambridge Analytica
Facebook lag de afgelopen weken onder vuur, omdat data van het sociale netwerk werd misbruikt door het databedrijf Cambridge Analytica. Deze partij maakte met de gegevens psychologische profielen, om vervolgens specifieke politieke reclame te tonen aan gebruikers.
Tijdens de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten zou Rusland ook misinformatie met trolaccounts en reclame op Facebook hebben verspreid, in een poging om de verkiezingsuitslag te beïnvloeden.