Direct naar artikelinhoud

Identiek pratende tv-presentatoren zorgen voor ophef in Amerikaans medialandschap

Boris Epshteyn

Wat speelt er in de media in de Verenigde Staten? De trend van onverantwoord nieuws volgens een Trump-gezind consortium van tv-zenders, constateert onze correspondent Michael Persson.

'We maken ons grote zorgen over de onrustbarende trend van onverantwoorde, eenzijdige nieuwsverhalen die ons land plagen.'

En dat een stuk of veertig keer, tegelijkertijd uitgesproken door tv-presentatoren in heel Amerika.

Afgelopen weekend publiceerde de website Deadspin een compilatie van uitzendingen van tientallen lokale Amerikaanse tv-zenders waarin de presentatoren allemaal hetzelfde zeiden. Het veelstemmige koor bleek te reduceren tot één stem: die van eigenaar Sinclair Broadcast Group, die aan zijn tweehonderd tv-stations een script had gestuurd dat móést worden voorgelezen en uitgezonden.

Het veelstemmige koor bleek te reduceren tot één stem: die van eigenaar Sinclair Broadcast Group

In die tekst uiten de presentatoren eensgezind hun bezorgdheid over 'sommige leden van de media, die hun platform gebruiken om hun eigen persoonlijke vooroordelen en agenda door te drukken, om zo wat mensen precies denken te kunnen beheersen... Dit is extreem gevaarlijk voor een democratie.'

Gelukkig zijn er mensen als zij, van zender [hier zender invullen], die wel weten wat goede journalistiek is. 'Wij begrijpen dat de waarheid niet links of rechts is. Feitelijke verslaggeving is de basis van onze geloofwaardigheid. Nu meer dan ooit.'

Dit waren dus nieuwszenders die de kijkers op het hart drukten andere nieuwszenders niet te vertrouwen. Dat is een echo van de nepnieuws-beschuldigingen die je dagelijks hoort in de monologen van Sean Hannity of Tucker Carlson op Fox News, en in de tweets van president Trump. De mainstream-media zijn niet te vertrouwen.

Die echo is geen toeval. De Sinclair Broadcast Group, die zijn tv-zenders deze zogeheten 'must-run' teksten in de mond legde, is een conservatief consortium dat nauwe banden onderhoudt met Trump. Tijdens de verkiezingscampagne sloot het bedrijf een deal met Trumps schoonzoon Jared Kushner: als wij toegang krijgen tot het campagneteam, zenden wij alle toespraken van Trump onversneden uit.

Andere 'must-runs' die door het hoofdkantoor worden verordonneerd zijn regelmatige vertoningen van de 'Terrorism Alert Desk'. Vanuit een bloedrood studiootje in Washington maakt een presentatrice een rondje langs het terroristische nieuws in de wereld dat geen enkele relevantie heeft voor Jane en Joe in Clearwater, Kansas, maar wel goed past bij de conservatieve nadruk op recht en orde.

Dit waren dus nieuwszenders die de kijkers op het hart drukten andere nieuwszenders niet te vertrouwen

Een andere verplichte vaste gast op de Sinclair-zenders is Boris Epshteyn, een Amerikaan met Russische wortels die werkte voor de verkiezingscampagne van Trump en die ook een paar maanden werkzaam was in het Witte Huis (hij schreef onder meer de Holocaust-toespraak voor Trump, waarin hij vergat het Joodse volk te vermelden). Epshteyn is de 'politieke analist' van al die lokale zenders, wat er vooral op neer komt dat hij de president door dik en dun verdedigt.

De liefde tussen Sinclair en Trump is wederzijds, zo bleek maandag. Nadat de Deadspin-video met de identiek pratende presentatorhoofden tot opwinding had geleid, schoot de president het bedrijf op Twitter te hulp.

De zenders van Sinclair komen binnen in 40 procent van de Amerikaanse huiskamers. Maar Sinclair wil meer: het bedrijf heeft vorig jaar een overnamebod van 3,9 miljard dollar gedaan op Tribune Media, dat veertig lokale tv-stations bezit. Dat zou in strijd met de monopolieregels zijn. Maar Ajit Pai, de door Trump aangestelde baas van de toezichthouder FCC, wil die regels versoepelen.

De FCC heeft in februari een intern onderzoek ingesteld naar de banden tussen zijn voorzitter Pai en Sinclair.

Een must-run.