Fietsexamen
NOS NieuwsAangepast

'Schoolkinderen fietsen te weinig'

Basisschoolkinderen hebben steeds vaker niet of nauwelijks ervaring met fietsen. Dat heeft gevolgen voor hun veiligheid op de weg, ook later in het leven. Veilig Verkeer Nederland gaat onderzoek doen.

Hoewel concrete cijfers nog ontbreken, merkt VVN dat ouders steeds vaker de fiets laten staan als ze hun kinderen naar school brengen. "Dat gebeurt helaas heel veel", zegt José de Jong van VVN.

Ouders vinden het handiger om de kinderen snel met de auto te brengen, zodat ze zelf door kunnen naar hun werk. Ook naar vriendjes of sportclubs eindigen kinderen vaker op de achterbank.

Er is daardoor sprake van een vicieuze cirkel, denkt De Jong. "Bij het in- en uitgaan van de school is het een warboel met al die auto's. Daardoor vinden ouders het te gevaarlijk rondom school om op de fiets te gaan. Begrijpelijk, maar daardoor wordt het steeds gevaarlijker rondom school.

Voor de ontwikkeling van het verkeersinzicht is het belangrijk om jong met fietsen te beginnen.

José de Jong (VVN)

Op fietsuitjes merken leerkrachten de gevolgen: regelmatig raken kinderen door hun gebrek aan ervaring in de problemen, zoals sturen die in elkaar raken of botsingen door abrupt remmen.

Volgens De Jong krijgen de leerlingen ook minder inzicht in het verkeer. "Op de fiets leren ze hoe het verkeer loopt, hoe snel voertuigen gaan. Voor de ontwikkeling van het verkeersinzicht is het belangrijk om jong te beginnen. Als ze er pas mee beginnen op hun twaalfde, als ze naar het voortgezet onderwijs gaan, dan missen ze dat."

VVN vindt bovendien dat fietsen hoort bij de ontwikkeling van een kind. "De voordelen voor fietsende kinderen worden vaak onderschat: het deel kunnen nemen aan schooluitjes, het zelfstandig de wijk uit kunnen, naar sport en vriendjes kunnen gaan, het zijn allemaal zaken die kinderen meer kansen bieden op een goede ontwikkeling."

Pakketten

De komende tijd wil VVN achterhalen waarom ouders minder voor de fiets kiezen. Is het alleen de chaos rond scholen, of zijn er ook financiële of culturele obstakels? "Als we weten wat de oorzaak is, dan kunnen we ook een oplossing zoeken. Als gemeenten en provincies geld beschikbaar stellen, dan moeten we eerst weten waarom ze niet op de fiets gaan."

VVN denkt eraan om bijvoorbeeld pakketten samen te stellen waarmee scholen op het eigen plein les kunnen geven in fietsen. Dat kan een aanvulling zijn op de theoretische lessen en het praktijkexamen, waaraan respectievelijk 90 en 80 procent van de basisscholen meedoet.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl