Scootmobiels worden steeds hipper

FOTO NOORDOOST/ALEX DE HAAN

FOTO NOORDOOST/ALEX DE HAAN

De scootmobiel gaat met zijn tijd mee, valt te zien op de open dagen van Scootmobiel Friesland. Modellen worden steeds hipper. ,,Dat is destigmatisearjend.”

‘Het is even wennen”, zegt Maria Spoor nadat ze een proefrondje heeft gereden op een nieuwe scootmobiel. Dat was niet aan haar ritje af te zien, als een volleerd chauffeur draaide ze het voertuig over het bedrijventerrein van Sint Nicolaasga. Een gratis rijcursus heeft ze niet nodig als ze dit exemplaar aanschaft. ,,Ik heb al twintig jaar ervaring. Ik ben toe aan een nieuwe”, zegt de inwoonster uit Folsgare lachend.

Tesla onder de scootmobiels

Eigenlijk kwam Spoor speciaal voor de Scoozy naar Scootmobiel Friesland, dat gisteren en vandaag open dag heeft. Eigenaar Simon de Jong noemt het vervoermiddel de Tesla onder de scootmobiels. De Scoozy is ontwikkeld door een startersbedrijf van de TU Delft, dat kennis heeft opgedaan met solar races met behulp van zonne-energie. De Jong is de enige dealer van dit model in Noord-Nederland en heeft het eerste exemplaar inmiddels verkocht. ,,Allinne binne se noch net te leverjen. Dat wurdt pas yn augustus.”

De Scoozy is het nieuwste van het nieuwste op het gebied van scootmobiels. Het grote voordeel is dat hij licht en wendbaar is, met een joy-stick eenvoudig te bedienen is, tussentijds is op te laden, vierwielaandrijving heeft en er aantrekkelijk uit ziet. ,,Destigmatisearjend”, zegt De Jong over dat laatste aspect. De scootmobiel heeft nog altijd een negatieve klank onder sommige klanken. Dat is niet terecht, vindt De Jong, die tien jaar ervaring heeft in de scootmobielhandel. ,,Nei de elektryske fyts is dit in fantastyske mooglikheid om der út te kommen. At minsken minder mobyl wurde, is dit de lêste mooglikheid om der sels út te kommen.”

Stoer hoog stuur

Scootmobiels bestaan zo’n veertig jaar, maar een elektrische stoel op wielen is het al lang niet meer. De wat suffige, driewielige WMO-scootmobiel wordt ook al bijna niet meer verkocht, zegt De Jong. De Me:go ziet er qua mogelijkheden bijvoorbeeld al bijna uit als een auto, alleen het dak ontbreekt. En je hebt er geen rijbewijs voor nodig. Ernaast staat een driewieler met een stoer hoog stuur. ,,De Harley ûnder de scootmobyls”, zegt De Jong. Die verkoopt hij vooral aan de wat jongere scootmobielgebruikers. ,,Fyftichplussers dy’t wat oars wolle, of âld-motorriders.” Ze zullen wel aan de snelheid moeten wennen, want maximaal gaat het vehikel 18 kilometer per uur. Voor de meeste scootmobiels is 30 kilometer de limiet. ,,Heger wolle de fersekeringsbedriuwen net”, legt De Jong uit.

Niet goedkoop

Goedkoop zijn scootmobiels niet. Voor een beetje scootmobiel ben je bij Scootmobiel Friesland al gauw vijfduizend euro of meer kwijt. Er zijn wel scootmobiels voor de helft van die prijs te krijgen, maar dat merk je dan in de vering. ,,Dat wurdt hieltyd wichtiger.” En anders is er altijd een occasion te krijgen. Zo wordt buiten een tweedehands scootmobiel met 1288 kilometer op de teller aangeprezen voor 1250 euro. Goedkopere, kleinere exemplaren vanaf 695 euro zijn bedoeld voor in huis of voor kleine afstanden en om mee te nemen in de kofferbak.

Als een koffer op te vouwen

Klanten komen tegenwoordig uit heel Nederland en zelfs daarbuiten naar Sint Nicolaasga. Binnenkort komt er bijvoorbeeld een klant uit Duitsland voor de Atto, een exemplaar dat op te vouwen is als een koffer en in tweeën te delen is, zodat die mee kan in een vliegtuig. ,,Troch ynternet komme de minsken tsjinwurdich oeral wei.”

De hippe Scoozy is vanaf 8500 euro te bestellen, of voor een leaseprijs van 200 euro per maand. Voor mevrouw Spoor blijkt die te smal. Voor haar is het vooral belangrijk dat er een met de voet te bedienen gaspedaal op de scootmobiel zit. ,,Dat is niet altijd zo. Ik heb dat nodig omdat ik artrose in de handen heb. Welke het wordt? Moeilijk, daar gaan we de paasdagen over nadenken.”