Dat verklaren verschillende softwarebedrijven en toeleveranciers tegenover Bloomberg. Een zelfrijdende auto van Uber reed deze maand een vrouw aan in Arizona, waarna zij overleed.
Uber gebruikt een Volvo XC90 om zijn technologie voor autonoom rijden te testen. Het is voor bedrijven gebruikelijk om tijdens tests de systemen van de autofabrikant, in dit geval Volvo, uit te schakelen om zo het eigen systeem voor autonoom rijden beter te kunnen testen.
Volgens een woordvoerder van Aptiv, het bedrijf dat voor Volvo onder meer de technologie voor rijhulp- en botspreventiesystemen levert, heeft de standaard veiligheidsuitrusting van de XC90 "niets van doen" met de technologie die Uber gebruikt om zijn auto's zelfstandig te laten rijden.
Ook een toeleverancier van Aptiv plaats vraagtekens bij het functioneren van de door Uber gebruikte systemen. Mobileye, onderdeel van chipmaker Intel, zegt op basis van de vrijgegeven videobeelden dat zijn software het slachtoffer een seconde voor impact zou hebben waargenomen.
Waymo-topman John Krafcik is dezelfde mening toegedaan. Het Google-zusterbedrijf richt zich op de ontwikkeling van zelfrijdende auto's.
Radar
Velodyne Lidar, een bedrijf dat radartechnologie voor autonome voertuigen levert verklaart tegenover Bloomberg dat dergelijke technologie, onder omstandigheden zoals in de video te zien is, in staat moet zijn om de persoon op tijd waar te nemen.
Radarsystemen maken echter niet de beslissing om een remingreep of stuurbeweging te doen. Daar zijn andere sensoren voor, aldus Velodyne Lidar.
Inmiddels zijn de zelfrijdende auto's van Uber niet meer welkom in de Amerikaanse staat Arizona, waar het dodelijke ongeval plaatsvond. De bevoegdheid van het bedrijf is ingetrokken.