RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Nederland

Eindexamens vaak te moeilijk, CvTE wil leerlingen eerlijker beoordelen

Beeld © ANP

Om ervoor te zorgen dat eindexamens eerlijk worden beoordeeld, moeten docenten dit jaar aangeven of ze denken dat een leerling gaat zakken of slagen. Bij een aantal vakken zou de lat te hoog liggen, en dat moet veranderen.

Vorige week nog schreven twee aardrijkskundeleraren in NRC dat het gemiddelde cijfer voor aardrijkskunde volgens hen te laag ligt. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) stelt die normering vast, maar daardoor zouden leerlingen bij aardrijkskunde consequent een lager cijfer krijgen dan ze verdienen. Bij andere vakken zou het cijfer hoger liggen.

Te hoog niveau

Adri van der Ven, sectormanager havo/vwo bij de CvTE: "Bij de vakken Duits en aardrijkskunde krijgen we vaak van leraren te horen dat we een veel te hoog niveau eisen. We willen dat de examens ieder jaar dezelfde moeilijkheidsgraad hebben, daarom willen we nagaan of de examens niet te moeilijk of te makkelijk zijn."

Dat gaat de CvTE doen door leraren al voor het eindexamen te laten aangeven of ze denken dat een leerling een voldoende kan halen voor zijn examens. "Dat gaan we doen bij verschillende vakken op het vmbo, de havo en het vwo. We krijgen op die manier van honderdduizend leerlingen te horen of hun leraar denkt dat ze het examen zullen halen. Door die gegevens naast de uiteindelijke uitslag te leggen, kunnen we beoordelen of het examen te moeilijk is."

Tweede Kamer

Toch merken de huidige eindexamenleerlingen nog niets van de proef. Als de lat inderdaad te hoog zou liggen, zou het College naar de Tweede Kamer moeten. "Dan moet er iets veranderen aan de prestatie-eis, maar dat kunnen wij niet in ons eentje beslissen."

Overigens is deze proef niet de enige manier waarop het CvTE probeert om de eindexamens eerlijker te maken. Zo wordt de normering van de eindexamens ieder jaar aangepast op basis van de moeilijkheidsgraad van het examen. En sinds vorig jaar nodigt het College docenten uit om de dag na de examens naar het correctievoorschrift te kijken. Als ze dan zien dat er onduidelijkheden zijn, of dat er bijvoorbeeld meerdere antwoorden mogelijk zijn, worden die al verbeterd voordat er klachten over kunnen ontstaan.

Meer op rtlnieuws.nl:

Bron: RTL Nieuws