Nieuw onderzoek bewijst: geen enkel verband tussen gewelddadige games en agressief gedrag
Terwijl de Amerikaanse president Donald Trump onlangs nog naar games wees als mogelijke oorzaak van massale schietpartijen in zijn land, verschijnt in wetenschappelijk blad Molecular Psychology (Nature) een nieuwe studie die de relatie tussen geweld en games ontkracht.
"Het is een wijdverspreide bekommernis dat gewelddadige videospelletjes agressie aanwakkeren, hulpvaardig gedrag verminderen, impulsiviteit verhogen en zowel de cognitieve vaardigheden als de gemoedstoestand van spelers hinderen", stellen de onderzoekers, die verbonden zijn aan het Max Planck Instituut voor Menselijke Ontwikkeling in Berlijn en het Universitair Ziekenhuis Hamburg-Eppendorf in Hamburg.
Priming en korte termijn
De onderzoekers bestudeerden een resem andere studies naar de relatie tussen games en geweld, en stelden vast dat die onderzoeken vooral focusten op de kortetermijneffecten. Wanneer die studies een relatie zagen tussen agressief gedrag en het spelen van de games, is dat volgens deze onderzoekers waarschijnlijk te wijten aan 'priming'. Dat is een psychologische term die inhoudt dat iemand een stimulus sneller herkent, of er sneller op reageert, wanneer hij of zij die eerder heeft waargenomen. Concreet wil dat dan zeggen dat de blootstelling aan gewelddadige inhoud de toegankelijkheid tot agressieve gedachten verhoogt wanneer de betrokkene zich in de directe nabijheid van de situatie bevindt.
Een bekende theorie, het General Agression Model (GAM), stelt dat het spelen van gewelddadige games agressieve gedachtegangen in een persoon zouden kunnen plaatsen, die dan geactiveerd worden op momenten waarop die persoon denkt dat anderen zich gewelddadig gedragen. Games zijn dan een soort repetitie die bepaald gedrag in het brein van de betrokkene slijpt, waardoor dat gedrag dan meer voorkomt in het echte leven. Deze theorie gaat met andere woorden uit van een langetermijneffect, iets waarmee de wetenschappers van de nieuwe studie het dus niet eens zijn.
"We denken dat primingeffecten interessant zijn en de moeite vormen om uit te pluizen, maar in tegenstelling tot de notie van het GAM lezen wij in de literatuur dat primingeffecten slechts kort duren", luidt het. En kort, dat is dan minder dan vijf minuten, terwijl ze volgens de auteurs mogelijk zelfs omkeren na die tijd. "Bovendien bestaan een hoop onderzoeken op universiteitsstudenten die er niet in slaagden de primingeffecten te herhalen en de bijhorende voorspellingen van het GAM. Enkele voorbeelden zijn het minder gevoelig worden voor gewelddadige inhoud bij adolescenten en universiteitsstudenten, of een afname een empathie en hulpvaardig gedrag als gevolg van het spelen van gewelddadige videogames.
Lange termijn
Aangezien eerdere onderzoeken dus vooral focusten op de kortetermijneffecten van gewelddadige gameplay op agressie, nam deze studie de langetermijneffecten onder de loep. De wetenschappers lieten daarom 90 proefpersonen aanrukken die ze onderwierpen aan een batterij vragen en tests, inclusief graadmeters voor agressie, impulsiviteit, empathie en geestelijke gezondheid. Vragen over impulsiviteit gingen bijvoorbeeld over het zoeken naar prikkels, de vatbaarheid voor verveling, het risicogedrag of het uitstellen van kleine beloningen in ruil voor een grotere.
De kandidaten werden vervolgens willekeurig in drie groepen verdeeld. De ene groep moest elke dag een halfuur Grand Theft Auto V spelen, een game die vaak kritiek krijgt omwille van de agressie erin. De tweede groep moest zich dagelijks een halfuur zoet houden met het niet-gewelddadige The Sims 3, terwijl de derde categorie gewoon samen met de rest na twee maanden moest terugkomen voor een nieuwe reeks tests. Twee maanden daarna moesten ze allemaal nog eens terugkomen voor een derde ronde.
Conclusie
De onderzoekers stelden geen significante verschillen of veranderingen vast, noch tussen de groep met de gewelddadige game en de niet-gewelddadige game, als tussen de GTA-gamers en de controlegroep. "De resultaten leveren dus sterk bewijs tegen de regelmatig besproken negatieve effecten van het spelen van gewelddadige videogames bij volwassenen, en zullen dus helpen een meer realistisch wetenschappelijk licht te schijnen op de effecten van gewelddadige games", klinkt het.
En dat is broodnodig. "De Amerikaanse Psychological Association vatte onlangs de voorgaande studies naar gewelddadige videogames samen als een aanwijzing dat ze een risico vormen op ongunstige gevolgen, waaronder toegenomen agressie en afgenomen empathie", legt hoofdonderzoekster Simone Kühn uit aan Science Alert. "De nieuwe vaststellingen van deze studie spreken die conclusie duidelijk tegen."
"Het feit dat we meerdere domeinen bekeken en in geen enkele een effect vonden, maakt deze studie de meest complete in het vakgebied", aldus Kühn. Ze wil nu dat gelijkaardig onderzoek wordt gevoerd met kinderen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
gamereview
‘Hidden Through Time 2: Myths & Magic’, voor als je nood hebt aan een digitale versie van ‘Waar is Wally’
‘Hidden Through Time 2: Myths & Magic’ is een game van de Belgische indiestudio Rogueside. Met een digitaal vergrootglas ga je op zoek naar handgetekende voorwerpen in mythologische werelden. -
The Pokémon Company onderzoekt plagiaat van nieuwe “Pokémon-kopie met wapens”
The Pokémon Company, het bedrijf achter de populaire Pokémon-ruilkaarten, zal stappen ondernemen als blijkt dat het nieuwe spel Palworld plagiaat heeft gepleegd. De wezens uit Palworld lijken erg op de Pokémon-figuren, met het verschil dat ze elkaar met geweren kunnen afschieten. -
-
gamereview
‘Tekken 8' overstijgt vechtgamegenre met drang naar perfectie en animaties die je sterretjes doen zien
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie
Er zijn sequels die al jaren in de pijplijn zitten of misschien nog jaren op zich gaan laten wachten, maar waarnaar menig gamer reikhalzend uitkijkt. ‘Grand Theft Auto VI’, ‘Metroid Prime 4’, ‘Elder Scrolls VI’, om er maar een paar te noemen. Er zijn ook vervolgen waarop het tegen wil en dank hopen is. ‘Half-Life 3’ of ‘Beyond Good & Evil 2’ bijvoorbeeld. En dan zijn er games die plots schijnbaar uit het niets verschijnen en waarvan je al een verdomd goede kennis van in de vergetelheid belande titels moet hebben om te weten dat het gaat om een nieuw deel in een reeks. -
Trump wijst naar videospelletjes en films als oorzaak van wapengeweld
-
gamereview
‘Taxi Life: A City Driving Simulator’: een reis doorheen het bruisende Barcelona (met véél files)
-
KIJK. Mark Zuckerberg en zijn vrienden spelen schietspelletjes in ‘de bunker’
Mark Zuckerberg (39), oprichter van Facebook en baas van techbedrijf Meta, speelt ook al eens graag een spelletje met zijn vrienden. En hoe. De miljardair deelde onlangs een grappige clip op Instagram waarmee hij menig gamer meteen stikjaloers zal maken. In de clip wordt Zuckerberg ‘betrapt’ door zijn vrouw in wat hij zelf ‘de bunker’ noemt. -
gamereview
Wéér een zombiegame? ‘Welcome to ParadiZe’ is meer dan aangenaam tussendoortje
Dit spel heet dus echt ‘Welcome to ParadiZe’. Met een hoofdletter z. Want het is met zombies en de niet al te subtiele woordspelingen stonden precies diep in de uitverkoop. Kijk, een flauwe pun op tijd en stond moet kunnen. Maar als je titel al zo slap is, dan doet dat niet het beste vermoeden voor het eigenlijke spel, beste ontwikkelaars. Gelukkig durft een eerste indruk al eens mis zijn, want uiteindelijk is dit misschien geen onvergetelijke instant klassieker, maar desalniettemin een meer dan aangenaam tussendoortje. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
16 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDiane Bernaerts
Joris Vanderaert
Marco brilmans
Ines-matthias Van de Moortel
Chris Fobé