OliNo

Duurzame Energie

Subsidie voor elektrische auto als duwtje in de rug

Geplaatst door Guido Zee in Transport
Tags:
Geef een reactie

Opladen E-autoElektrische auto’s zijn volgens velen een belangrijk antwoord op het klimaatvraagstuk. Als al het wegverkeer elektrisch aangedreven zou worden, zouden we in Nederland ongeveer 30 miljard kilo minder CO2 per jaar uitstoten. Hybride auto’s zijn al bijna achterhaald en de volledig elektrische auto is in opmars. Het is dus aan de overheid om een subsidiebeleid te ontwerpen dat autorijders de goede richting in stuurt.

Subsidies voor hybride auto’s hebben weinig invloed gehad op het terugdringen van de uitstoot. Dat had voornamelijk te maken met het gebrek aan actieradius waardoor er uiteindelijk veel op benzine werd gereden. Met de nieuwste generaties elektrische auto’s is er weer terechte hoop dat het wegverkeer ooit volledig elektrisch zal worden aangedreven. Welke financiële voordelen staan er tegenover het aanschaffen van een nieuwe of tweedehands elektrische auto en wat zijn de subsidieplannen in de toekomst? Vooralsnog lijkt het erop dat potentiële kopers van elektrische auto’s tussen 2017 en 2020 een duwtje in de rug krijgen.

Hoe eerder je overstapt naar elektrisch, hoe beter?

Er wordt druk onderhandeld over de subsidieregelingen die er in de toekomst moeten gelden voor het aanschaffen van elektrische auto’s. Uit het verleden bleek dat het terugdringen van de uitstoot door hybride auto’s niet bijzonder effectief was, dat is bij volledig elektrische auto’s niet het geval. Toch lijkt de overheid een slag om de arm te willen houden. Bij de aanschaf van een elektrische auto wordt een subsidie voorgesteld van 6000 euro in 2017. De subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto wordt vervolgens elk jaar minder. In het laatste jaar van de subsidieregeling, 2020, wordt er nog 1500 euro vrijgemaakt voor iedereen die een nieuwe elektrische auto aanschaft. Zoals de toekomstplannen er nu uitzien ben je dus het voordeligst af als je zo snel mogelijk overstapt naar een elektrische auto.
Elektrische auto

Tweedehands elektrische auto’s en hybrides: een goede tussenweg?

Volledig elektrisch rijden is goedkoop, maar nieuwe elektrische auto’s zijn duur in de aanschaf. Zelfs met subsidie is het voor een groot deel van de Nederlanders financieel niet haalbaar om een gloednieuwe Tesla aan te schaffen. Dat betekent dat de overheid dus ook moet nadenken over het stimuleren van de aanschaf van tweedehands elektrische en hybride auto’s. Een extra reden hiervoor is dat er gevreesd wordt dat tweedehands hybrides naar het buitenland verdwijnen omdat de inruilwaarde auto relatief hoog is en de belastingvoordelen in Nederland zijn verdwenen. Om dit te voorkomen is het toekomstplan om een tweedehands hybride of elektrische auto te belonen met 1000 euro aan oplaad-tegoed.

De Elektrische auto kan op steeds meer plaatsen worden opgeladen. Ook in het buitenland zijn steeds meer oplaadpunten te vinden.

De Elektrische auto kan op steeds meer plaatsen worden opgeladen. Ook in het buitenland zijn steeds meer oplaadpunten te vinden.

Heel Nederland elektrisch rijden: van droom naar realiteit?

De doelstelling van de overheid is dat in 2035 iedereen in Nederland elektrisch rijdt. Subsidie lijkt het beste middel te zijn om het doel te bereiken. Tussen 2017 en 2020 wordt de aankoop van elektrische auto’s gesubsidieerd en kopers van tweedehands hybride en elektrische auto’s krijgen een oplaad-tegoed van 1000 euro. Wordt deze elektrisch aangedreven droom dan toch echt realiteit?

8 Reacties to “Subsidie voor elektrische auto als duwtje in de rug”

  1. roland Says:

    Zolang er vooral fossiele stroom is, draagt de e-auto weinig bij aan het klimaatvraagstuk, minder rijden is veel effectiever, maar dat vergt een andere levensstijl. Geloof in de wonderen van de techniek is gemakkelijker

  2. Jeroen van Agt Says:

    @Roland,

    Zelfs al zou alle stroom opgewekt worden met kolen (wat niet het geval is) dan stoot een 100% elektrische auto nog steeds minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzine wagen. Zie ook http://www.olino.org/articles/2015/05/22/veelgestelde-vragen-en-antwoorden-over-elektrische-autos/

    Echter in de praktijk zie je dat alle aanbieders van laadpassen groene stroom leveren. Daarmee wordt verplicht dat deze stroom ook duurzaam geproduceerd wordt. Overigens zie je ook vaak dat eigenaren van 100% elektrische auto’s hun auto opladen met stroom uit hun eigen zonnepanelen. Dat lijkt me heel duurzaam.

    Natuurlijk is lekker fietsen nog gezonder en duurzamer maar dat is niet altijd mogelijk.

  3. roland Says:

    @Jeroen van Agt,
    Het voordeel va de e-auto is de terugwinning van remenergie, winst dus vooral in stedelijke gebied met veel afremmen en optrekken. Buiten stedelijke gebied wint de e-auto met kolenstroom het niet of nauwelijks van fossiele brandstof. Met de EU eisen voor CO2 autouitstoot in 2021 wordt dat verschil nog geringer.
    Het mag zo zijn dat groene stroom benut wordt, maar die kan dan niet elders benut worden en nog steeds is er weinig groene stroom.

    Belangrijker is dat de e-auto duur in aanschaf doch goedkoop in gebruik is. Deze lage km prijs bevordert het gebruik met meer km’s waardoor het verschil met benzine en zeker diesel krimpt.

  4. roland Says:

    AANVULEND In bijlage 2 http://www.urgenda.nl/documents/rapport-nederland-100procent-duurzaam2030.pdf is het verbruik van de e-auto vergeleken met de fossiele auto. Met kolenstroom is alleen de zuinige e-auto – dus niet de Tesla! – vergelijkbaar. Dit lijkt me betrouwbaarder dan de berekening op deze site

  5. Repelsteeltje Says:

    @Roland
    Het moet mij toch even van het hart.
    Het valt mij op, en ook anderen in het duurzame wereldje dat u vaak, en veelvuldig op deze site als wel op andere forums op andere site’s negatief ofwel denigrerend reageert op de mening/levensovertuiging van andere mensen.
    Doe mij en vele andere mensen nu eens een groot plezier, en reageer in het vervolg niet, en als u het toch niet kan laten in ieder geval op een respectvolle dan wel niet denigrerende manier.
    STOP de betweter uit te hangen.
    Ik ben mij er van bewust dat mijn reactie niet aan de nettiquette voldoet, en zelf als onfatsoenlijk ervaren zal worden, maar u laat mij geen andere keuze. Het moet een keert gezegd worden.
    Het zou kunnen dat mijn reactie wordt verwijderd, of dat mij dit een IP ban oplevert, maar dat heb ik er in dit geval er wel voor over.
    P.S.
    Repelsteeltje is natuurlijk niet mijn eigen naam, maar een pseudoniem.
    Ik wil eventueel toekomstige reacties/provocaties voorkomen.

    Met vriendelijke groet,

    Anoniem.

  6. Mark Says:

    @Roland : volgens mij is de strekking van je eigen PDF dat we het omslagpunt bereikt hebben en dat elektrische auto’s nu echt beter voor het milieu beginnen te worden, en dat dat alleen maar beter wordt doordat het groei van echt groene stroom(en dat gebeurd gestaag).

    TNO(https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/leefomgeving/mobility-logistics/schone-mobiliteit/energie-en-milieu-aspecten-van-elektrische-personenvoertuigen/) heeft dit ook grondig onderzocht en het blijkt dat elektrisch rijden op grijze stroom nu al minder belastend is voor het milieu. D’r is niet naar een uitkomst toegewerkt, maar daadwerkelijk zoveel mogelijk is meegenomen. Exclusief longkanker patiënten en andere schade door toedoen van uitlaatgassen in b.v. stedelijke gebieden, want daar komen astronomische bedragen uit, maar dat blijft natte vinger werk.

    Dus wat is je punt nu eigenlijk? Je oplossing “we moeten minder gaan rijden”? Tja…(dat mag dan waar zijn, maar dat is altijd nog minder goed dan helemaal niet rijden of, ik noem maar wat, allemaal gewoon zelfmoord plegen. Nutteloos statement dus)

    Elektrisch rijden is de toekomst, het is (nu al)minder belastend milieu, maar het moet natuurlijk gepaard gaan met het zorgen dat er meer groene stroom is.

    Maar er is geen enkele reden om er nog zo negatief(want je bent niet alleen maar kritisch) over te zijn.

  7. roland Says:

    @Mark,
    Groene stroom groeit, de groei van ons energieverbruik was vorig jaar groter dan de opbrengst van zon- en windenergie samen. De weg is nog lang en besparing zoals minder rijden zou veel helpen, goedkoop ook. Urgenda gaat voor 2030 uit van een halvering van ons energieverbruik (zonder lucht- en zeevaart)
    Je kunt besparing “nutteloos” noemen en anderen negativiteit verwijten …

  8. Frank Says:

    Waarom nou toch het subsidiëren zo verheerlijken? Begrijp me niet verkeerd; ik ben echt wel overtuigd van het feit dat voor sommige mensen elektrisch rijden een uitkomst biedt en dat het wat minder vervuilend is dan gebruik van fossiele brandstoffen. Maar het subsidiëren van auto’s zorgt er alleen maar voor dat mensen om de verkeerde redenen overstappen. Onder druk van ‘groene’ bewegingen zijn in de afgelopen jaren in Nederland torenhoge accijnzen op elektriciteit gezet (=antisubsidie) en nu moet men dit weer gaan corrigeren door het bieden van subsidies op elektrische voertuigen? Heeft men nou echt geen enkel idee wat het herverdelen van dergelijke geldstromen kost? (Tip: https://www.google.nl/amp/s/merijnoudenampsen.org/2015/09/18/de-prijs-van-gelijkheid/amp/?client=ms-android-samsung)
    Subsidiëring is goed voor slechts twee zaken:
    – Onduidelijkheid voor burgers omtrent waarde van zaken
    – Een groot, inefficiënt ambtenarenapparaat

Geef een reactie

WP Theme & Icons by N.Design Studio
Gebruiksvoorschriften | Privacybeleid Adverteren Entries RSS Comments RSS Log in