Remlicht voorop auto kan voetgangers duidelijkheid geven
De GFG Sibylla kreeg weinig aandacht op de Autosalon van Genève, maar bevat wel een unieke vinding die de levens van veel voetgangers kan redden, namelijk een interactieve grille met ‘vierde remlicht’.
Volgens het Italiaanse ontwerphuis GFG Style, dat verantwoordelijk is voor de concept car, kan de interactieve grille onder meer richting aangeven en de accustatus van de auto weergeven. Maar de belangrijkste functie is die van remlicht. Op die manier kunnen voetgangers bijvoorbeeld bij een zebrapad zien dat de aanstormende auto hen heeft ontdekt en daadwerkelijk afremt. Ze kunnen zo met meer zelfvertrouwen oversteken.
Verboden
Volgens de ANWB is het een voordeel dat voetgangers aan de voorzijde van een auto kunnen zien dat deze daadwerkelijk afremt. ,,Maar omdat ze niet zeker kunnen zijn dat de auto voor hen afremt, blijft het gevaarlijk om hierop te vertrouwen", aldus Marcus van Tol van de wielrijdersbond. ,,Bovendien is het voeren van remlichten aan de voorzijde hier vooralsnog verboden, tenzij ze geel of wit van kleur zijn", zo voegt hij eraan toe.
536 pk
De door Giorgio Giugiaro getekende elektrische Sibylla is verder vooral een weinig aansprekende sedan met vleugeldeuren achter en een wegschuivende panoramische voorruit. De auto is voorzien van leer van de firma Poltona Frau en telt ook wat slimme functies. Zo worden je hartslag en bloeddruk in de gaten gehouden. Snel is de auto ook, met zijn 536 pk sterke motor. De actieradius bedraagt 450 kilometer en de auto sprint van 0-100 km/u in 4,5 seconden. De kans is groot dat we nooit meer iets horen van de Sibylla, maar het idee van de interactieve voorzijde lijkt in de basis zo slecht nog niet.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Groene kentekens zorgen voor sterke daling verkoop Rolls-Royce, Porsche en Bentley in Zuid-Korea
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
259
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan
Weer de hele dag met 130 kilometer per uur over de snelweg razen? De vier formerende partijen zijn serieus aan het onderzoeken of ze de maximumsnelheid kunnen verhogen. Dat melden bronnen aan deze site. -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
Gemiddeld worden tien fietsen per uur gestolen: in deze gemeenten is de kans op diefstal het grootst
Vorig jaar werden in Nederland ruim 85.000 fietsdiefstallen gemeld. Dit aantal ligt bijna 10 procent hoger dan het jaar ervoor en ruim een kwart hoger dan in 2019. In Flevoland steeg het aantal diefstallen in een jaar zelfs met ruim een derde.
-
PREMIUM
Waarom jouw nieuwe auto geen SUV wordt maar een SDV
-
-
-
Met video
Youtuber filmt honderden roestende klassiekers in Zweeds moeras
Het autokerkhof van Kyrkö in Zweden trekt ieder jaar meer toeristen uit heel Europa. Zij kijken met verbazing hoe autowrakken langzaamaan versmelten met de natuur. In het drassige bos groeien de bomen in veel gevallen dwars door de auto's. -
Explosieve groei aantal oldtimers in vijf jaar tijd
Er zijn tienduizenden oldtimers meer in Nederland dan vijf jaar geleden. Dat en meer blijkt uit cijfers die het Central Bureau voor de Statistiek heeft vrijgegeven.
-
auto-expert21
Dit zijn de veiligste zitplaatsen in een bus
-
PREMIUMautotest
Toyota C-HR getest: voordelig in het gebruik
De C-HR is sinds 2016 de smaakmaker van Toyota. Zijn design is veel verrassender en speelser dan pakweg een Toyota Corolla Cross. De nieuwe C-HR blijkt meer een evolutie dan een revolutie. -
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’