Werknemers hebben eerder dit jaar uit onvrede het werk neergelegd. Er reden tijdens de staking op 4 januari in het hele land nauwelijks streekbussen en regionale treinen.
Sindsdien hebben de vakbonden en werkgevers opnieuw onderhandeld. Maar het nieuwe akkoord kon dus niet op goedkeuring van de achterban rekenen. De vakbond wil nu zo snel mogelijk opnieuw onderhandelen en sluit acties niet uit.
Niet verbaasd
FNV-bestuurder Paula Verhoef is niet verbaasd over de afwijzing door de leden. ''Het wantrouwen richting werkgevers zit diep bij de mensen en dat is niet gek. De werkdruk is in de afgelopen jaren enorm toegenomen. Buschauffeurs willen echt keiharde garanties dat het vanaf nu anders wordt."
Volgens de bond houdt de toegenomen werkdruk verband met de marktwerking in het streekvervoer. De provincies zouden als opdrachtgever voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, waarna streekvervoerders te goedkoop inschrijven bij aanbestedingen en de kosten vervolgens afwentelen op de werknemers.
Arriva
De mogelijke acties hebben overigens niets te maken met het donderdag afgewezen cao-eindbod voor medewerkers van de vervoerbedrijven Arriva en Keolis.
Die cao geldt slechts voor de ongeveer vijftienhonderd medewerkers in gebieden waar van oorsprong buitenlandse vervoerders actief zijn met zowel bussen als treinen.