Telefoon, airco, drankje... Wat mag wel en niet achter het stuur?
Waarom mag je je telefoon niet vasthouden achter het stuur en is het wel prima om de airco te bedienen? En wat als je een Big Mac opeet in het verkeer? Het gerechtshof in Leeuwarden maakte vandaag bekend dat je de mobiele telefoon wél mag aanraken als het apparaat in een telefoonhouder op het dashboard staat. Maar wat mag nou allemaal eigenlijk wel en wat mag niet in de auto?
Een automobilist uit Sneek kreeg een tijd geleden een boete voor het bedienen van zijn telefoon terwijl die keurig vastzat in een standaardje op het dashboard. De man stapte daarop naar de kantonrechter. Die vond die boete terecht: te veel afleiding. Al won justitie de zaak, toch stapte het Openbaar Ministerie naar het gerechtshof om 'voor eens en altijd' helderheid te krijgen over het aanraken van je telefoon.
De algemene grondregel voor automobilisten ligt grotendeels besloten in artikel vijf van de Wegenverkeerswet. Volgens dat artikel 'is het een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd'.
De wet gaat verder dan je zou denken, vooral de zinsnede 'kan worden veroorzaakt' is van belang. Ook de fase voor het veroorzaken van een daadwerkelijk gevaarlijke situatie of ongeval valt namelijk onder dat wetsartikel. Als de politie constateert dat een automobilist gevaarlijk rijgedrag vertoont, zoals bijvoorbeeld slingeren, kunnen er meteen boetes worden uitgedeeld. Als er daadwerkelijk een ongeluk wordt veroorzaakt omdat een automobilist bijvoorbeeld nog even snel iets van de achterbank wil pakken of pornosites op zijn telefoon wist, kan een rechter zelfs een celstraf of een lange rijontzegging opleggen wegens schuld aan het veroorzaakte ongeluk.
De discussie over wat wel en niet mag achter het stuur, woedt soms hevig. Maar hoe zit het nou in de praktijk?
De telefoon
Simpel: in de wet staat dat 'vasthouden van je telefoon' verboden is. Ook als je niet belt. Ook als je hem met twee vingers vasthoudt, je toch twee handen op het stuur hebt en je keurig aan elke verkeersregel houdt, kan je dus een vette boete krijgen. Let wel: je mag wel handheld bellen als je met je auto stilstaat in de file of voor het stoplicht. Maar volgens de rechtbank mag je de telefoon dus met geen vinger aanraken als je in beweging bent, óók niet als dat ding in een telefoonhoudertje op je dashboard zit. Het gerechtshof verwerpt die uitspraak nu. 'Aanraken' is niet hetzelfde als 'vasthouden'.
Airco en radio
Die mogen dus. Aanraken. Maar reken je niet rijk door vrijelijk met je radio te gaan spelen. Dáár op zich kan je niet zomaar een boete voor krijgen omdat dat niet bij wet verboden is, ténzij je 'jezelf of andere mensen in gevaar brengt' met je gedrag. Oftewel: zodra een agent bespeurt dat jij begint te slingeren, over doorgetrokken strepen scheurt, of erger: door rood rijdt, ben je de sigaar. Dan kunnen ze je pakken.
Navigatie
Deze leidt eeuwig tot onbegrip: waarom mag je wel je navigatie bedienen maar niet je navigatie op je telefoon. Wat is het verschil? Het gerechtshof geeft nu duidelijkheid: vastpakken van de telefoon is verboden, bedienen als-ie in een standaardje zit niet. Dus: navigeren op je foon mag als je hem maar niet vastpakt. Veilig Verkeer Nederland blijft overigens van mening dat je beter van je telefoon kan afblijven. Hun redenering: airco, radio en TomTom kunnen niet veel meer dan waar ze voor bedoeld zijn: frisse lucht blazen, muziek spelen en de weg wijzen. De telefoon kan zóveel meer. Het gevaar om afgeleid te raken (toch ook even je mail checken, whatsappen, het laatste nieuws lezen) is té groot.
Eten en drinken
Voor eten achter het stuur geldt hetzelfde voor als airco, radio en navigatie. En de politie let op je. In 2010 kondigde de politie aan grootscheeps op jacht gaan naar automobilisten die eten, drinken, de krant lezen, de kinderen op de achterbank een lel geven, shaggies draaien, naar mooie vrouwen kijken of wat dan ook. Maar ook toen gold: pas een boete als je begint te slingeren of erger.
De tol van afleiding is groot. Volgens het Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is de precieze rol van afleiding bij verkeersongelukken in Nederland niet bekend, maar blijkt uit een omvangrijk Amerikaans onderzoek dat bij 68% van de ongevallen de bestuurder direct voorafgaand aan het ongeval was afgeleid. Appen tijdens het rijden verzesvoudigt volgens het SWOV de kans op een ongeval. Afleiding zorgt naar schatting op jaarbasis voor 'enige tientallen' verkeersdoden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM8 vragen24
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
-
Minder leerlingen naar praktijkonderwijs, waarschijnlijk door doorstroomtoets
Het aantal aanmeldingen voor het praktijkonderwijs is flink gedaald. Gemiddeld daalt het aantal aanmeldingen met 14 procent. De vermoedelijke oorzaak? De zogeheten doorstroomtoets, die de eindtoets in groep acht sinds dit jaar vervangt. -
Drukte op wegen en vliegvelden verwacht door begin meivakantie
In het hele land gaat vrijdagmiddag de meivakantie van start voor scholen. De ANWB verwacht door het vakantieverkeer een extra drukke avondspits. Ook Schiphol en andere luchthavens maken zich met tienduizenden verwachte reizigers per dag op voor topdrukte. -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
Lagere straf voor Nederlandse IS-vrouwen: vrijspraak voor plunderen van huizen in Syrië
Twee Nederlandse vrouwen die zich in Syrië hadden aangesloten bij terreurgroep IS zijn door de rechtbank vrijgesproken van plundering. Het was voor het eerst dat het Openbaar Ministerie Nederlandse IS-vrouwen voor dat oorlogsmisdrijf vervolgde. Maar de rechtbank vindt niet bewezen dat de vrouwen woonden in huizen van door IS verjaagde of vermoorde Syriërs.
-
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
-
-
-
PREMIUMreportage
Middelvingers en huilende moeders: dit was de eerste dag van megaproces tegen ‘Utrechtse’ plofkraakbende
Een buit van minstens 3 miljoen euro, een schade van dik 5,5 miljoen en zestien verdachten. De Duitse stad Bamberg staat vanaf donderdag op scherp vanwege het megaproces tegen een Nederlands/Belgische plofkraakbende die zich als struikrovers over Duitsland verspreidde om geldautomaten op te blazen. In een tot rechtbank opgebouwde sporthal zijn 75 agenten - veelal zwaarbewapend - ingezet om wanordelijkheden te voorkomen.Roermond, Utrecht, Zeist, Amersfoort, Amsterdam -
Lezers helpen lezers
Wil iemand gratis tickets voor The Mavericks?
Jo heeft een massagestoel voor je en Martin geeft zijn twee tickets voor een optreden van The Mavericks weg. Zo zijn er meer lezers die iets gratis aanbieden: van tuintegels en aquarium tot 4 kilo aan kaarsenresten. Gezocht wordt er ook, bijvoorbeeld naar een boerenkiel. In deze rubriek helpen mensen elkaar.
-
Whatsappen in het verkeer: jong geleerd, jong gedaan
-
PREMIUM
Het grootste oorlogsarchief wordt openbaar, dat ligt zwaar op de maag: 'Dit is heel gevoelig materiaal’
Wie heulde met de Duitsers, wie verraadde wie, wiens voorouders waren lid van de NSB? Dat kan iedereen straks opzoeken in 485.000 dossiers van verdachte ‘foute Nederlanders’. De meeste Nederlanders juichen toe dat het grootste en meest beladen oorlogsarchief openbaar en online wordt gezet, blijkt uit een enquête. Maar het ligt ook zwaar op de maag. Worden trauma’s opgerakeld, familiegeheimen onthuld en nazaten aan de schandpaal genageld? -
-
'Je kunt niet tegelijk appen en op het verkeer letten'