Test BMW X2: Net even anders
AutotestDe X2 is net even anders dan andere BMW’s. En dat maakt hem extra aantrekkelijk.
BMW X2 sDrive 20i (192 pk), vanaf €47.495
BMW kreeg de afgelopen jaren nogal eens het verwijt dat de modellen te veel op elkaar lijken. Maar met de nieuwe X2 durfde het merk buiten de bekende lijnen te tekenen. Wie goed kijkt, ziet dat hij in alle opzichten net even anders is. Adriaan van Hooydonk, de designbaas van BMW, heeft daar nadrukkelijk voor gekozen. Hij streeft naar meer eigen identiteit per model en laat momenteel een frisse wind door het design waaien.
Zo heeft de X2 een iets andere grille, in trapeziumvorm, dan we van BMW gewend zijn. En op een verrassende plek, bij de achterste raamstijlen, prijken ineens de bekende merkemblemen. Bijzonder is ook dat de X2 als coupé-variant van de X1 een minder aflopende daklijn vertoont, vergeleken met zijn soortgenoten X4 en X6.
Jammer alleen dat in het interieur weinig terug te vinden is van die eigenzinnigheid. Daar zijn we gewoon weer thuis in een BMW X1. De geteste auto heeft nog wél iets stouts: zijn rode leren bekleding die een spannend contrast vormt met de knalblauwe lak aan de buitenkant. Meer kleur hoort namelijk óók bij de nieuwe designkoers.
De zitruimte is – ook op de achterbank – dik voor elkaar. Alleen jammer dat de voetenruimte achterin beperkt wordt door een enorme tunnel in de vloer. De bagageruimte is met 470 liter groot genoeg, maar 35 liter minder dan in de X1.
Rijplezier
De X2 biedt het rijplezier zoals we dat van BMW kennen. Hij weet goed raad met snel gereden bochten en geeft zijn bestuurder het gevoel van perfecte controle over het voertuig. Daarbij rekent het puike onderstel adequaat af met oneffenheden in het wegdek. In combinatie met de prima aandrijflijn staat dit alles garant voor een uitdagend weggedrag. De fijne viercilinder 2.0 turbo-benzinemotor, standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat, heeft in de praktijk een verbruik van 1 op 11,5.
PLUS
Ondanks coupé-uiterlijk verrassend ruim. Uitdagend weggedrag.
MIN
Beperkte voetenruimte achterin. Minder bagageruimte dan een X1.
EINDCIJFER
8,8
CONCLUSIE
De BMW X2 is een verrassende, compacte SUV van topkwaliteit. Zijn spannende design gaat niet ten koste van de interieurruimte en zijn weggedrag garandeert volop rijplezier.
EXTRA TESTNOTITIES
- Technisch is deze BMW gebaseerd op de X1. Maar hij is 8 centimeter korter en ligt 7 centimeter lager op de weg.
- De geteste X2 heeft voorwielaandrijving: vroeger ondenkbaar bij BMW, maar tegenwoordig heel gewoon. Je kan er prima mee uit de voeten, tenzij je nadrukkelijk hecht aan vierwielaandrijving. Ook die is leverbaar.
- De gordels zijn niet in hoogte verstelbaar.
- Merkemblemen in de flanken heeft BMW al eens eerder toegepast, maar lang geleden: in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw.
- BMW laat ook in dit model de keuze aan de consument: wil je het infotainment bedienen met een centrale bedieningsknop (i-Drive), het aanraakscherm of met gesproken commando’s? Het kan allemaal!
- Het infotainment, met een groot breedbeeldscherm, is helemaal bij de tijd en veelzijdig.
- Goedkoop is de BMW X2 niet. Des te meer is het teleurstellend dat voor deze prijs (vanaf €47.495) dingen ontbreken die tegenwoordig in veel goedkopere auto’s heel gewoon zijn, zoals Apple CarPlay. BMW schaamt zich er niet voor om hier €321 voor te vragen.
- In deze BMW maakt een nieuwe uitvoering zijn debuut: M Sport X. Zoals de naam al doet vermoeden is het de combinatie van de bekende M Sport versies met een X-model.
- De geteste auto is de sDrive 2.0i, echter voorzien van een rijk pakket aan accessoires. Zo heeft hij leren bekleding ( €4.995), het High Executive pakket (€750), Audio Media pakket (€295), Parking pakket (€995), een grotere brandstoftank (€53), automatische sporttransmissie met stuurschakeling (€160), 20 inch wielen (€908), stuurverwarming (€203), Comfort Access (€416), een bagagevangnet (€203), rokersuitvoering (€31), elektrische verstelbare voorstoelen (€1.014), elektrisch verstelbare lendensteunen voorin (€246), Driving Assistant Plus (€394), een extra 12 Volt-aansluiting (€22), Apple Carplay (€321), Harman Kardon luidsprekers (€534) en M Sport-aanpassingen (€4.294). Alles bij elkaar komt de totaalprijs van de geteste auto op € 64.447.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
-
84
Tweede Kamer zet vraagtekens bij Chinese auto’s: ‘Ze kunnen met één druk op de knop onklaar worden gemaakt’
De Nederlandse regering moet onderzoeken in hoeverre Chinese auto’s een veiligheidsrisico opleveren voor de nationale veiligheid. De Tweede Kamer heeft een motie hierover aangenomen die was ingediend door CDA-Kamerlid Derk Boswijk, samen met Jan Paternotte (D66) en Thom van Campen (VVD). -
auto-expert14
Auto-expert Niek Schenk onthult: met deze knop bespaar je 10 procent meer brandstof
Moet je bij het gebruik van airco in de auto nou wel of niet de recirculatie inschakelen, vraagt lezer Bart van Dijk zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUM
Waarom jouw nieuwe auto geen SUV wordt maar een SDV
Een auto helemaal naar wens upgraden? Binnenkort kan dat. Auto’s worden niet meer standaard geleverd met alle mogelijkheden en functies die er nu vaak wel inzitten. Het voordeel is dat auto’s nog minder snel verouderen. Hoe zit dat precies? -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start.
-
PREMIUM
Arie toverde oude boerderij om tot heiligdom voor oldtimers: ‘Alles wat je verkoopt, ben je kwijt he!’
Hoeksche Waard -
-
-
Voormalig SsangYong wil het de Chinezen moeilijk maken met 41.250 euro kostende elektrische SUV
Met de KGM Torres EVX betreedt het voormalige SsangYong een drukbevochten segment van elektrische auto's in de klasse rond de 40.000 euro. Wanneer de schoonheidsfoutjes zijn weggepoetst, lijken er kansen te liggen voor de stoere ‘nieuwkomer’. -
PREMIUM
Dit zijn de goedkoopste tankstations van Nederland
De brandstofprijzen zijn de afgelopen maanden flink gestegen, in lijn met de stijgende olieprijzen. Op basis van de gemiddelde pomptarieven van de afgelopen maand kun je als automobilist het beste terecht in Overijssel.
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
-
Dronken automobilist ontvlucht politiecontrole met 127 km/u en raakt na rijbewijs ook auto kwijt
Een automobilist heeft het dit weekend wel heel bont gemaakt bij het ontvluchten van een politiecontrole. In Den Haag probeerde hij te ontkomen door op de vlucht te slaan met 127 kilometer per uur, op een weg waar 70 is toegestaan. Bij zijn aanhouding bleek er veel mis: zijn rijbewijs was hij al kwijt, nu ook zijn auto.Den Haag -
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’