Betalen? Bankpas en smartphone straks niet meer nodig
Terwijl de meeste Nederlanders nog kennis moeten maken met betalen per smartphone, kijkt Visa al verder. In de toekomst is betalen zelfs niet meer nodig om iets te kopen, voorziet de betaalspecialist.
Straks log je in op de boordcomputer van je auto en bestel je een pizza met je stem
,,Verschillende keren per jaar laat ik mijn portemonnee thuis en kijk ik waar ik allemaal met mijn betaalpas terecht kan”, vertelt Bill Gajda, die zich bij Visa als senior vicepresident bezighoudt met innovaties in het betaalverkeer. ,,Elke keer zijn er weer plekken bijgekomen.” Visa is bij het grote publiek vooral bekend van de creditcards, maar de betaalspecialist zit met V Pay ook in de gewone pinpassen.
Gajda en andere specialisten van het Amerikaanse bedrijf ontvingen deze week Europese media op het vorig jaar geopende Visa Innovation Center in Londen. Daar gaf de betaalgigant demo’s hoe betalen nóg eenvoudiger en soepeler kan verlopen.
Het bedrijf toonde onder meer een auto waarbij de bestuurder per vingerafdruk op de boordcomputer inlogt, net als op een tablet. ,,Vervolgens kun je op weg naar huis met je stem een pizza bestellen en afrekenen”, zegt een Visa-medewerker zittend in de demonstratie-Bentley.
Hij bestelt een vegetarische pizza. ,,Kijk, dat kost geen enkele moeite.” Voor de Bentley is gekozen vanwege de symbolische waarde. ,,In een Bentley rijd je niet, maar word je gereden. Een Bentley symboliseert het gebruiksgemak.”
Peperdure bolides
Visa beklemtoont dat niet enkel peperdure bolides, maar alle nieuwe auto’s binnenkort standaard online zijn met het ‘internet der dingen’. ,,Met autofabrikanten als Ford, Bentley en Daihatsu werken we aan de technologie om dit soort zaken mogelijk te maken.”
In het gewone leven zijn Nederlanders net gewend aan contactloos betalen met de bankpas of creditcard. Dat is mogelijk dankzij de EMV-standaard - de afkorting staat voor initiatiefnemers Europay, Mastercard en Visa.
Via EMV kan het huidige betalingsverkeer op veel fronten verbeteren. Bijvoorbeeld in het openbaar vervoer. De betaalspecialist is in gesprek met 106 transportbedrijven - waarvan de helft in Europa – om de betaling via de bankpas en smartphone te laten lopen.
Visa wijst op de Londense metro, waar reizigers sinds 2014 met hun bankpas of creditcard en nu ook per smartphone kunnen inchecken, net zoals met de blauwe Oystercard, de Londense variant van de OV-chip.
Verder lezen na de foto
Nederland kan het eerste land zijn waar nationaal met mobiel of bankpas kan worden betaald in het OV.
Uitchecken
Het nieuwe betalen slaat aan: inmiddels hebben reizigers in Londen al ruim 1 miljard bus- en metroritjes zo gemaakt. ,,En dat is Visa alleen. Meer dan de helft van de reizigers, 52 procent, gebruikt hun bankpas of mobiel", vertelt Nick Mackie, hoofd contactloos betalen voor Europa. ,,Op sommige stations, zoals Paddington, is dat zelfs ruim 60 procent.” De voordelen zijn groot: reizigers hebben 28 miljoen seconden aan wachten bespaard, dankzij het contactloos in- en uitchecken.
Vervoerder Transport For London (TFL) heeft zijn overhead ondertussen flink teruggebracht. ,,Gebruikelijk is dat de overheadkosten van een vervoerder 15 tot 20 procent van de inkomsten zijn. Denk aan loketten, ticketmachines, callcenters en kosten voor de kaarten en het verzenden. In Londen is dat percentage nu 12 procent en waarschijnlijk kan het naar 6 procent in 2020.”
Ook in Nederland kan het gemakkelijker, zegt Visa. Momenteel loopt al een proef van KPN en Vodafone met betalen per smartphone bij tramvervoerder HTM in Den Haag. Mackie stelt dat er in ons land initiatieven zijn voor in- en uitchecken met bankpas in het OV. ,,Nederland kan het eerste land worden waar nationaal met smartphone of bankpas in trein, bus, metro en tram kan worden afgerekend.”
Niet zo vreemd
Als je in de Starbucks komt herkent een camera je gezicht. En voilà, je frappuccino is afgerekend
De Hollandse OV-chipkaart en uitgever Translink blijken bekend bij het bedrijf, Mackie knikt begrijpend als de verslaggever wijst op de ergernissen. Bijvoorbeeld dat er 20 euro op de kaart moet staan en dat Translink miljoenen euro’s op verloren en verlopen kaarten in de zak steekt. ,,Met de smartphone zijn die nadelen er niet.”
Visa is verbaasd over het succes van de smartphone in het Londense OV. ,,Maar eigenlijk is het niet zo vreemd. Mensen hebben hun telefoon altijd bij zich en loggen voortdurend in op Instagram of Facebook.”
Toekomst
En betalen wordt komende decennia nóg veel eenvoudiger, voorziet Visa. De betalingshandeling verdwijnt op termijn helemaal. ,,In de toekomst kun je telefoon én portemonnee allebei thuislaten, denkt Bill Gajda. ,,Als je, zeg, in de Starbucks komt herkent een camera je op basis van je biometrische eigenschappen. De computersystemen koppelen je automatisch aan je account en zien dat er voldoende geld op je rekening staat. En voilà, je frappuccino is afgerekend.”
Nachtmerrie
Bovenstaande mag een nachtmerrie voor privacyvoorstanders heten, Gajda verwacht dat de meeste consumenten ervoor openstaan. ,,We spreken hier uiteraard niet over de nabije toekomst. Plastic kaarten en mobiele telefoons zullen nog lang de belangrijkste wijze van betalen vormen.”
Toch kunnen bepaalde barrières eerder verdwijnen, denk Visa. ,,Wat als de poortjes van treinstations altijd open zijn en iedereen kan doorlopen, tenzij er iets mis is met je kaart?” zegt Nick Mackie. ,,Dat zou de doorstroming flink bevorderen en iedereen tijd schelen.”
Aan dergelijke noviteiten werkt Visa in Londen. Bij de consument komen al die snufjes pas veel later terecht. ,,Wij werken alleen rechtstreeks met bedrijven, van banken, luchtvaartmaatschappijen tot start-ups”, vertelt Mike Lemberger, die de Europese diensten van Visa overziet. Zeker de grote bedrijven kennen vaak lange ontwikkelingscycli. ,,Een automodel op de markt brengen kost zo vijf jaar.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Straatkrantverkoper die met bijna 32.000 euro werd gepakt krijgt een deel van zijn geld terug
Den Haag -
‘Mooie Bram’ zit vast: ‘Als mensen mijn naam op internet zoeken, willen ze niks meer van me weten’
In 2006 is hij al eens tot drie jaar cel veroordeeld voor oplichting, er loopt nog een strafzaak uit 2022 tegen hem, en óók nog eens een kort geding over terugbetaling van tonnen aan zijn slachtoffers. Maar vanaf maandag is bij de Haagse rechtbank tegen de beweerdelijke ‘serieoplichter’ met de bijnaam ‘Mooie Bram’ een driedaagse strafzitting van start gegaan over een reeks oplichtingspraktijken die zo’n tien jaar geleden speelden.Den Haag -
PREMIUM
Hidde (40) vond baan als fietsenmaker niet uitdagend genoeg, zijn carrièreswitch bleek een gouden greep
Hidde van Veldhuizen (40) werkte bij een fietsengroothandel, maar vond die baan niet uitdagend genoeg. Na een gezellig avondje in het casino wist hij: dít is mijn ding. Het bleek inderdaad een gouden greep, want sinds deze week mag hij zich de beste croupier van Nederland noemen. Een prestigieuze titel in zijn vakgebied.Haarlem, Scheveningen -
Spaanse reclamefolders zorgen voor verbazing in Den Haag: ‘Nieuw filiaal geopend bij Barcelona!’
Hagenaars die deze week de reclamefolders doorkeken, moesten even met hun ogen knipperen. De aanbiedingen van de Zeeman werden deze week namelijk niet in het Nederlands aangekondigd.Den Haag -
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.”
-
PREMIUMmeesteroplichter
‘Mooie Bram’ kan vrijkomen door 480.000 euro te betalen, maar hij verdient ‘slechts 100 euro per maand’
Den Haag -
-
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
Industrieconcern VDL neemt Belgische bussenfabriek Van Hool over
De Nederlandse bussenbouwer VDL neemt samen met de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull de failliete Belgische bussenbouwer Van Hool over. Het faillissement van Van Hool werd maandag uitgesproken na wekenlang getouwtrek in de familie Van Hool en pogingen tot een doorstart.
-
PREMIUM
Hardnekkig hoge inflatie blijft een dreun voor de koopkracht: ‘Beetje zorgwekkend’
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
-
PREMIUM
Brief van incassobureau ontvangen? Let dan goed op: ‘Doel is consument bang maken zodat hij snel betaalt’