In een rapport over de Hoekse Lijn dat vorige week verscheen, kreeg Langenberg forse kritiek. Hij zou niet genoeg bovenop het dossier hebben gezeten en hij zou de raad niet goed hebben geïnformeerd.
Langenberg verweerde zich krachtig en ontkende met klem dat hij de raad informatie heeft achtergehouden. "Ik heb naar eer en geweten gehandeld."
Uit het rapport bleek dat betrokken ambtenaren al eind 2016 wisten van de problemen bij de Hoekse Lijn. Deze kritische tussenrapportage werd niet doorgestuurd aan Langenberg. Pas in juni werd de wethouder op hoogte gesteld van de vertraging. Wel had hij via de regionale vervoerder RET in februari signalen gekregen dat er problemen waren.
Problemen
De wethouder erkende dat hij zich actiever had moeten roeren in het dossier, maar wees erop dat de informatie waarover hij beschikte niet duidde op enorme problemen bij de Hoekse Lijn.
Het onderzoeksrapport trekt stevige conclusies die ik niet op alle fronten deel, maar waar ik als wethouder uiteindelijk en altijd wel verantwoordelijk voor ben."
Beperking
In het debat legden alle fracties Langenberg het vuur aan de schenen. Als er eerder was ingegrepen, waren de problemen beperkter, was telkens de kritiek. "Dit is het grootste fiasco in tien jaar in Rotterdam", zei Arno Bonte van GroenLinks. De raad rekende Langenberg ook zwaar aan dat hij het project onvoldoende aanstuurde en te weinig informatie deelde.
De ombouw van de spoorlijn naar een metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland zou eigenlijk afgelopen september gereed zijn, maar de metro gaat nu in het uiterste geval pas in december 2018 rijden. De lijn valt in dat geval 90 miljoen euro duurder uit dan begroot.