Hybride-auto maakt een comeback
De hybride-auto is terug van weggeweest. Jarenlang was het een speeltje van leaserijders vanwege de lage fiscale bijtelling. Die markt is verdwenen, maar particulieren ontdekken de auto met benzine- én elektromotor steeds vaker als goedkoper in aanschaf en veel zuiniger.
Vorig jaar was 1 op de 13 nieuwe auto’s die particulieren kochten een hybride, terwijl dat in 2016 nog maar 1 op de 21 auto's was. Hybrides zijn goedkoper omdat de bpm-belasting, die gekoppeld is aan de CO2-uitstoot, een stuk lager is. Op een Ford Mondeo is het prijsverschil zo’n 5000 euro in het voordeel van de hybride. In 2017 werden bijna 18.000 hybrides verkocht, waarvan ruim de helft door particulieren. ,,De hybride is de overgangsauto naar volledig elektrisch,’’ zegt Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging.
Zakelijke rijders hebben veel minder interesse in de hybride sinds de lage bijtelling vorig jaar werd afgeschaft. Die markt halveerde, maar de particulier vult het gat in rap tempo.
Het gaat met name om de hybrides die de accu van de elektromotor weer opladen bij het afremmen. Hybrides met een oplaadkabel laat de consument links liggen; te veel gedoe.
Volgens de RAI Vereniging is de koudwatervrees voor de techniek verdwenen. Een hybride is geen rariteit meer en de techniek heeft zich bewezen. De Toyota Prius, de oer-hybride, is al sinds de eeuwwisseling te koop. Nagenoeg ieder merk heeft nu een hybride met soortgelijke aandrijving.
Populair
Rotterdammer Barry Batten kocht vorige week een Kia Niro. ,,Ik krijg hem pas in april geleverd. Zo populair zijn ze. Mijn voornaamste reden om hybride te kiezen is het milieu. De auto schakelt zelf tussen elektrisch en verbrandingsmotor. En is daarom een stuk milieuvriendelijker. Van dat overschakelen merk je niks. Mijn vorige auto was ook een hybride en de techniek werkt probleemloos.’’
In een hybride kunnen we wennen aan volledig elektrisch rijden
,,De hybride wordt standaard. Er komen steeds meer auto’s die alleen als hybride te koop zijn,’’ zegt Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. ,,Dat is een goede ontwikkeling want zo kunnen mensen wennen aan volledige elektrisch rijden.’’
De bespaarde brandstofwinst lijkt beperkt, maar uit onderzoek en praktijktesten van gebruikers blijkt dat automobilisten tot wel 50 procent van de kilometers elektrisch kunnen rijden in een hybride-auto. Een gemiddelde benzine-auto stoot 113 gram CO2 per kilometer uit, bij een regulier hybride is dat 87 gram en bij een plug-in hybride (met een oplaadkabel) 50 gram. Dat is niet alleen goed nieuws voor het klimaat maar ook voor de rekening bij de benzinepomp.
Aziatische automerken lopen voorop. Marktleider is Toyota met zeven verschillende hybrides en Lexus, het luxemerk van Toyota, verkoopt ook zeven types. De populairste hybride was vorig jaar een Koreaans model: de Kia Niro een kleine suv. Kia verkocht er vorig jaar 4544 van. Een ander populair model is de Toyota Yaris, die auto is een kwart zuiniger dan de versie die louter op benzine rijdt; het merk belooft een verbruik van 1 op 28.
Porsche
Het zijn niet alleen de kleine en middelgrote Aziaten die zich op de hybrides storten. Fabrikanten gebruiken de techniek om met de gemiddelde uitstoot van hun wagenpark conform de Europese eisen omlaag te krijgen. Maar er zijn ook kopers voor. Van Eijck: ,,Je rijdt elektrisch weg en dat biedt comfort; het rijdt soepel en stil. Bovendien heb je power met zo’n elektromotor. Met een Toyota Prius ben je bij het stoplicht als eerste weg. Porsche biedt bijvoorbeeld bij de Panamera een hybrideversie. En een op de drie kopers kiest daarvoor.’’
Er zijn inmiddels zo’n vijftig verschillende hybride-auto’s te koop en het aantal stijgt rap. Van Eijck: ,,Hybride is een van de belangrijkste technieken voor fabrikanten om hun motoren zuiniger te krijgen. En dat moet omdat de uitstootnormen steeds strenger worden. We verwachten dat ook Europese autofabrikanten de techniek bij steeds meer modellen gaan gebruiken.’’
Ook de Bovag denkt dat over een aantal jaar alle benzine-auto’s hybride zullen zijn. ,,Je hebt geen oplaadpaal nodig en de techniek zit onder de motorkap. Je merkt er eigenlijk niets van.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
podcast weiteveen
Richard K. was vaker ‘overprikkeld’ door herseninfarct en tia: ‘Kan escape zijn om niet levenslang te krijgen’
-
Adviesrapport over archief Bijlmervliegramp gepresenteerd
In Amsterdam-Zuidoost wordt vrijdagochtend een adviesrapport gepresenteerd over het archief van de Bijlmervliegramp. Het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) komt met dat rapport, genaamd ‘Geen afgesloten hoofdstuk’, na een door de Tweede Kamer unaniem gesteunde motie van Pieter Omtzigt (NSC). -
Duizenden wapenbezitters niet gecontroleerd, maar 'leeuwendeel heeft een huisbezoek gehad’
Het toezicht op legale vuurwapenbezitters schiet tekort. Ruim 65.000 eigenaren moeten eens per drie jaar een huisbezoek krijgen, maar uit cijfers die deze site en RTL Nieuws hebben opgevraagd naar aanleiding van de schietpartij in Weiteveen, blijkt dat ze dat lang niet overal halen. -
PREMIUMleescrisis
Ook in Ierland was het slecht gesteld met leesvaardigheid van kinderen, totdat overheid het roer radicaal omgooide
Terwijl Nederlandse kinderen en jongeren steeds slechter kunnen lezen, blijkt Ierland een succesverhaal te schrijven. Daar werd vijftien jaar geleden alles op alles gezet om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. De oplossing bleek voor een deel heel simpel te zijn, en na vier jaar waren de eerste resultaten zichtbaar. Wat kunnen we leren van hun aanpak? -
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw.
-
PREMIUM22
Roddelen, iemand niet laten uitpraten: pesten gaat door na de kindertijd, zo herken je pestgedrag
-
-
-
Brabander neemt vakantieparken van Peter Gillis in Nederland over
De 41-jarige Matthijs Stevens uit Vught is de opvolger van Peter Gillis als exploitant van negen vakantieparken in Nederland. Stevens heeft recent zijn ‘Exploitatiemaatschappij Vakantieparken B.V.’ ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.Asten -
PREMIUM
Floyd (9) zit op judo, zwemmen en boksen, toch heeft hij overgewicht: ‘Na jaren pas duidelijk hoe dat kan’
Floyd (9) zit op judo, reddingszwemmen en boksen, toch had hij ernstig overgewicht. Dat heeft een genetische oorzaak, weten hij en zijn moeder Wendy sinds kort. Bij het Erasmus MC krijgt hij nu het medicijn Metformine waardoor hij voor het eerst van zijn leven na het eten een vol gevoel heeft. ,,Hij vraagt nooit meer om een tweede bord.”Rotterdam
-
PREMIUM
Van wie zijn de goudstaven ter waarde van 6 miljoen? ‘De verklaring liegt er niet om’
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven? -
-
Een poppenhuis voor 7 miljoen euro? Mysterieus pand in Amsterdam staat te koop
Amsterdam