De bond wil dat ze consumenten gaan compenseren vanwege de volgens hem misleidende verkoop van die pakketten.
Uit een eerdere uitspraak van de Hoge Raad volgt volgens de belangenbehartiger dat de providers jarenlang de wet overtraden door te werken met all-inprijzen, waarin geen uitsplitsing werd gemaakt voor belkosten en de prijs van een telefoon.
Leningen
Dit soort pakketten zouden in feite een soort leningen voor de toestellen zijn, maar omdat dit nooit goed is gecommuniceerd zouden klanten de kredietovereenkomsten volgens de bond kunnen vernietigen. De aanbieders zouden dan de waarde van het toestel en de betaalde rente moeten terugbetalen.
De kwestie speelt al langer en heeft ook al tot meerdere individuele rechtszaken geleid. Nu wil de Consumentenbond door de rechtbank laten verklaren dat al deze contracten deels vernietigbaar zijn. Dat zou volgens de bond de weg vrij maken voor een collectieve compensatieregeling.
Hoeveel mensen in deze zaak precies gedupeerd zijn en om hoeveel geld het gaat, is nog niet duidelijk. "Het zou de sector sieren als ze zelf met een passende regeling zou zijn gekomen, maar kennelijk zijn er lange en kostbare procedures nodig om te voorkomen dat gedupeerden met lege handen blijven staan", aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.
Reactie providers
KPN zegt graag het gesprek aan te gaan met gedupeerde klanten om tot een regeling te komen, als zij zich melden.
Volgens het concern leent de kwestie zich niet voor een collectieve compensatie, omdat in de tijd dat dit speelde een breed scala aan abonnementen is afgesloten. Deze zijn ook in de loop van de tijd gewijzigd.
Op de vraag of KPN bij een eventuele collectieve regeling ook zogeheten niet-klagers moet compenseren, ging een woordvoerder niet in.
Een woordvoerster van T-Mobile zegt verbaasd te zijn over de stappen die de Consumentenbond nu aankondigde, omdat de zaak al speelt sinds halverwege 2017. "Voor ons is dit oud nieuws", zo zei ze. Verder kan en wil het telecomconcern niet op de zaak vooruitlopen.
Inkomenstoets
Sinds mei vorig jaar gelden al strengere regels voor telecomproviders. De bedrijven zijn verplicht een zogeheten inkomens- en lastentoets uit te voeren voordat zij een krediet voor een mobiele telefoon verstrekken. Daarmee moet worden bepaald of het verantwoord is om aan consumenten een krediet te verstrekken.
Onderdeel van de toets is het opvragen van de kredietstatus bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). De verplichting, opgelegd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM), geldt voor alle mobiele telefoons met een waarde van meer dan 250 euro die op afbetaling worden gekocht.
Naast de inkomenscheck moeten de kosten voor telefoons apart worden vermeld van de abonnementskosten, zodat beter inzichtelijk is hoeveel het kost om een mobiele telefoon gespreid te betalen