Rolls-Royce Phantom rijdt als een vliegend tapijt
De nieuwe Rolls-Royce Phantom is met al zijn pracht en praal een kathedraal op wielen. Zes meter lang en een prijs van 545.000 euro: deze auto is gecreëerd voor de rijksten op aarde.
Drie camera's kijken 150 meter vooruit of er hobbels aan komen
De komst van een nieuwe Phantom is als de geboorte van een troonopvolger in een eeuwenoude dynastie. Geen ander automerk heeft een modelnaam die zo ver teruggaat in de tijd. Al in 1925 introduceerde Rolls-Royce de eerste generatie van de Phantom.
Alleen al de imposante grille maakt meteen duidelijk dat deze auto zijn gelijke niet kent. Maar zo indrukwekkend als de nieuwe Phantom aan de voorkant is, zo bescheiden toont hij zich aan de achterkant. Zijn achterwerk is relatief smal en de achterlichten zijn opmerkelijk klein.
De grote, zware zijportieren zwaaien uitnodigend en traditiegetrouw in tegengestelde draairichting, open. Voor het eerst laten ze zich volledig elektrisch openen en sluiten, na een druk op de knop. Dankzij de enorme deuropening stapt een dame met een omvangrijke avondjurk nog elegant in en uit. Voorin blijkt de Phantom de perfecte symbiose van twee autoculturen. Het Britse gevoel voor stijl gaat samen met de Duitse perfectie in techniek. Het instrumentarium oogt heel klassiek en analoog, maar is in werkelijkheid digitaal.
Tussen de voorstoelen doet de centrale bedieningsknop met touchpad verdacht veel denken aan de iDrive van moeder BMW. Toch is de sfeer compleet anders dan in een BMW, of welke auto dan ook. Het uitzonderlijk grote stuur doet denken aan klassieke limousines.
Trekknoppen
Ook de knoppen van de klimaatregeling zijn veel groter en grover dan andere merken zich nog durven te veroorloven. Typisch Rolls-Royce zijn ook die klassieke chromen trekknoppen waarmee je de uitstroomroosters kunt verstellen. Ze doen denken aan de trekregisters van een kerkorgel.
Het dashboard is hoog geplaatst, maar vanachter het stuur heb je goed zicht op de uitgestrekte motorkap en de Flying Lady: het sierlijke radiatorbeeldje van de Spirit of Ecstasy dat sinds mensenheugenis bovenop de radiatorgrille prijkt. Veel duurder gaat een uitzicht door een voorruit niet worden: deze Phantom heeft een vanaf-prijs van 545.000 euro.
Tot in de kleinste hoekjes van het interieur wordt bewezen dat de beste houtsoorten en het mooiste leer zijn toegepast. Tot wel dertien dierenhuiden zijn er nodig voor de leren interieurbekleding. Het hoogpolige, lamswollen tapijt is zo dik dat het zelfs door je schoenzolen heen nog uitermate zacht aanvoelt.
Kunst aan boord
Nieuw en volstrekt uniek is The Gallery: een in het dashboard ingebouwde mini-expositie van kunst, achter kras- en splintervrij glas. De Phantom-koper kan kiezen uit kunstwerken die door zeven internationale kunstenaars zijn gemaakt, maar hij kan er ook een eigen kunstwerk in laten zetten.
Als je de motor start, lijkt het of er een elektrische auto in beweging komt, zo stil is de Phantom. Tot wel 130 kilo aan isolatiemateriaal en extra dik, dubbel glas leveren hun bijdrage aan zijn stille karakter. Het is ook te danken aan de twaalfcilinder V-motor, die afgesteld is op maximale kracht bij minimale toeren. Het 6,75 liter metende motorblok (563 pk) is even groot als voorheen, maar heeft voor het eerst twee turboladers.
Magic Carpet Ride, oftewel het vliegend tapijt, noemt Rolls-Royce de technologie die is ontwikkeld om de comfortabelste auto ter wereld te fabriceren. Zo is de capaciteit van de luchtvering bij deze generatie verdubbeld, waardoor het lijkt alsof je over een dik pak watten rijdt. Achter de voorruit kijkt één van de drie camera’s 150 meter vooruit om oneffenheden in het wegdek te signaleren. Vervolgens wordt het onderstel bij rijsnelheden tot 100 km/u razendsnel voorbereid op de hobbel of het gat in de weg, zodat de inzittenden er niet of nauwelijks iets van merken.
De wat rumoerige en minder comfortabele run-flat banden, waarmee je na een lekke band gewoon kunt doorrijden, zijn vervangen door ContiSeal-banden: een kleverige, stroperige dichtingslaag aan de binnenzijde van de band dicht automatisch 80 procent van alle gaten.
Wifi-hotspot
Het is verbluffend hoe gemakkelijk deze Rolls rijdt. Je krijgt geen moment het gevoel dat je met een landhuis op wielen onderweg bent. Het uitzonderlijke comfort, het hoge gewicht, de grote omvang: ze hebben nauwelijks invloed op het weggedrag. Natuurlijk kan hij zijn gewicht niet altijd verhullen, maar mede dankzij de komst van vierwielbesturing gaat de Phantom verrassend strak door snel gereden bochten.
Vergeleken met de vorige generatie gaat de elektronica er een reuzenstap op vooruit: grote schermen in het dashboard en achterin, een flink head-up display en ook een wifi-hotspot is aan boord. Na zonsondergang priemen laserkoplampen tot wel 600 meter in de duisternis. Maar verder er is geen extra inspanning geleverd om met het infotainment grenzen te verleggen, of een hoge mate van autonoom rijden in te bouwen. Toch een beetje jammer.
Achterin is die teleurstelling gauw vergeten. De voetenruimte is er zo groot als een balzaal. Dikke, zachte stoelkussens: hier word je in de watten gelegd. De lang gestrekte ramen maken van de zijruiten een panoramavenster. Wat een zicht!
Met een druk op de knop tover je uit de rugleuning van de voorstoel het 12 inch grote scherm van het Rear Theatre-systeem tevoorschijn, met tv, films en muziek. Binnen handbereik is een koelkastje waarin de witte wijn of champagne koud staat en ook kristallen glazen voorhanden zijn.
In de Phantom kan de rit niet lang genoeg duren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
De loods van Ajo Fliervoet (77) staat nog steeds vol met unieke wagens; daar hoort deze wijnauto nu ook bij
Ammerzoden -
Waarom de nieuwe Renault Scenic zelfs Tesla uitlacht
De nieuwe Renault Scenic is een elektrische SUV waarmee je maximaal 625 kilometer kunt rijden op een volle batterijlading. Dat is voor een auto die minder dan 50.000 euro kost best bijzonder. En het blijkt niet zijn enige talent. -
PREMIUMSalaris
Patrick (25) wil niet meer verdienen: ‘Anders raak ik mijn huurtoeslag en zorgtoeslag kwijt’
Patrick (25) werkt als logistiek medewerker in een distributiecentrum voor auto-onderdelen. Hij houdt zich bezig met allerlei werkzaamheden: van magazijntellingen tot het verplaatsen van goederen. -
Zelfrijdende auto TNO kan met AI enkele seconden vooruitkijken
TNO heeft succesvol een zelfrijdende auto met kunstmatige intelligentie (AI) getest die kan voorspellen wat er enkele seconden in de toekomst zal gebeuren. Dat staat in het jaarverslag van de onderzoeksorganisatie. -
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden. De nieuwsbrief Auto vind je vervolgens onder de knop Thema's.
-
67
‘Gesubsidieerde Chinese auto’s maken Europese auto-industrie kapot’
-
-
-
PREMIUMhuisarts vertelt
Meneer Bolkestein hapt naar adem, maar de coassistent en ik horen niets bij de longen
De coassistent van huisarts Rutger Verhoeff heeft het benauwd. Hij hoort bij zijn patiënt met de stethoscoop weinig, terwijl meneer Bolkestein toch echt zichtbaar naar adem hapt. Maar dan ontdekt de huisarts wat er mis is. -
PREMIUM
Omega 3 kan hart- en vaatziekten voorkomen, maar je lichaam maakt het zelf niet aan: in deze voeding zit het
Omega 3-vetzuren helpen hart- en vaatziekten voorkomen en bevorderen een goed functionerend immuunsysteem. Alleen: ons lichaam maakt ze zelf niet aan. Hoe kunnen we ze dan toch binnen krijgen? Professor Imogen Foubert en diëtiste Nadine Vanvuchelen leggen uit hoe je je omega 3-niveau kunt opkrikken.
-
Nabestaanden door verkeersongeval overleden ouders ontdekken schuur vol klassiekers in Zuid-Afrika
-
Elk uur rijden acht mensen door na verkeersongeval - hoe is de situatie in jouw gemeente?
In Nederland rijden per uur minstens acht weggebruikers door na een ongeval. In totaal werd vorig jaar bijna 74.000 keer een proces-verbaal opgemaakt voor dit strafbare feit. Een kleine daling ten opzichte van het jaar daarvoor. -
-
TESTARCHIEF
Alle tests van onze autoredactie vind je hier