Direct naar artikelinhoud

Verkoop plug-in-hybrides ingestort, wel fors meer elektrische auto's verkocht

De verkoop van volledig elektrisch aangedreven auto's in Nederland is vorig jaar meer dan verdubbeld tot bijna tienduizend. Hybride auto's met een oplaadbare accu en benzinemotor werden daarentegen fors minder verkocht: ten opzichte van het jaar ervoor daalde de verkoop ervan in 2017 met 93 procent. Dat blijkt uit verkoopcijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA.

Een automobilist laad zijn elektrische auto bij het eerste snellaadstation van het land.Beeld anp

Het afgelopen jaar zijn er 132 procent meer nieuwe elektrische auto's verkocht dan in 2016, toen 4.268 auto's de showroom verlieten. Ondanks de stijging van verkoop van volelektrische auto's is het aandeel op de Nederlandse wegen nog steeds marginaal. In ons land rijden ruim acht miljoen personenauto's rond, waarvan er 21 duizend enkel gebruikmaken van een oplaadbare accu. Nog eens 98 duizend auto's zijn een hybridemodel.

In de hele EU werden vorig jaar gemiddeld 48 procent meer volelektrische auto's verkocht. Volgens Maarten Steinbuch, hoogleraar Robotica en Automotive aan de TU Eindhoven, is dit nog maar het begin. 'De verkopen zullen dit jaar opnieuw verdubbelen. En volgend jaar zal het nog harder gaan, als er meer en goedkopere elektrische auto's verschijnen die ook nog eens veel sneller opladen.'

De Nederlandse verkoop van stekkerhybride auto's is het afgelopen jaar compleet ingestort. De ACEA-cijfers geven aan dat er in 2017 slechts 1.158 van deze hybrides verkocht zijn, tegenover bijna 19 duizend het jaar ervoor. Een daling van 93 procent die deels verklaard wordt door de per 1 januari 2017 afgeschafte fiscale voordelen voor deze auto's. Steinbuch voorspelt dat dit type auto over ongeveer vijf á tien jaar van het toneel verdwenen is ten gunste van volledig elektrische auto's.

De verkoop van hybride auto's zonder stekker (hev-hybride's) steeg wel: van 11.034 naar 17.65, een toename van 60 procent.

Eric Wiebes, destijds staatssecretaris van Financiën, zei in 2016 al dat 'we nooit hadden moeten beginnen' aan het subsidiëren van hybride auto's. 'We hebben er 6 miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen', liet hij weten in een interview met Autoweek. Overigens ging slechts een kwart van dat bedrag naar het subsidiëren van elektrische en plug-in-hybrides, de rest ging naar de beloning van zuiniger auto's die op fossiele brandstoffen rijden (vooral diesel). Sinds vorig jaar worden hybride auto's fiscaal bijna hetzelfde behandeld als normale auto's. De elektrische auto behoudt wel voordelen als vrijstelling van motorrijtuigen- en aanschafbelasting.

De Nederlandse overheid wil dat in 2020 tien procent van de nieuw verkochte auto's over een elektrische aandrijflijn en stekker beschikt. Die ambitie lijkt nog ver weg: vorig jaar voldeed slechts 2,5 procent van de nieuw verkochte auto's aan die eis. Hoogleraar Steinbuch denkt dat het wel haalbaar is.

We hebben er 6 miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen
Eric Wiebes over het subsidiëren van hybrideauto's