Zo overtuig je de baas dat jij ook elektrisch moet rijden
Laat jouw functieniveau een Tesla niet toe, dan zijn er genoeg aantrekkelijke varianten op de markt. Is je baas nog niet overtuigd, leg hem of haar dan deze voordelen voor, schrijft carrièreplatform Intermediair.
2017 lijkt het jaar te zijn geweest dat de elektrische auto definitief haar intrede heeft gedaan. De keuze aan stekkerauto’s zonder benzinedop is ruim en de kosten maken een overweging waard. 5 Voordelen die je aan de baas kunt voorleggen:
1. Elektrisch rijden is goedkoper
Op verjaardagsfeestjes hoor je dit vaak. Als een sales rep met zijn zonnecarport op een zomerse dag in een paar uurtjes gratis een volle tank oogst. In dat specifieke geval kan het kloppen dat elektriciteit tanken per kilometer fors goedkoper uitvalt. Tegenover een tank benzine dan, want voor diesel en zeker voor LPG ligt de verhouding niet meer zo gunstig.
De ANWB heeft van prijsvergelijk serieus werk gemaakt in de Elektrisch Rijden Monitor. Door te werken met gemiddelden toont men aan dat de kostprijs per kilometer toch duidelijk hoger ligt dan die van de conventionele verbrandingsmotor.
De monitor rekent voor dat de kosten per kilometer (all-in) voor een EV 55,9 ct per kilometer bedragen. Voor een benzineauto is dat volgens de ANWB 50,9 cent. Of deze vergelijking nuttig is kun je afvragen. Boven de 20.000 kilometer per jaar zal een vergelijk gemaakt moeten worden met diesel, LPG of de hybride, als deze laatste volgens het boekje gebruikt wordt.
Ook lijkt de langere levensduur van EV’s in deze rekensom onvoldoende gewaardeerd. Minder draaiende onderdelen maken onderhoud goedkoper. Ook hergebruik van batterijen – het duurste en meest milieubelastende onderdeel – blijft buiten beschouwing. Samengevat: de EV kan afhankelijk van de inzet goedkoper blijken dan de auto met verbrandingsmotor.
Mocht de elektrische auto naar keuze iets duurder zijn dan het alternatief met 22 procent bijtelling, dan kan een persoonlijke bijdrage die weer aftrekbaar is, het verschil met de 4 procent bijtelling verkleinen en de baas over de brug brengen. Ergo: de kostprijs kan amper een reden zijn niet elektrisch te gaan rijden.
Snelladen kan steeds sneller en als je alle tijd bij elkaar optelt dat je hoogst relevant op je smartphone bezig bent, kun je wel zes EV’s opladen.
2. Elektrisch rijden is schoner
Het bestaansrecht van de EV wordt vooral ontleend aan argumenten waarmee de klimaatcrisis te keren is. Minder CO2-uitstoot, minder fijnstof, geen gebruik van fossiele energie.
Voor milieu- of klimaatvriendelijke alternatieven kijken we naar de life cycle footprint, en dan met name de uitstoot van CO2-equivalenten, broeikasgassen. Windmolens scoren dan bijvoorbeeld goed, net zoals zonnepanelen. Voor de elektrische auto ligt het ingewikkelder. Daar zit de meeste pijn voor het milieu in de accu’s. De heersende techniek van dit moment is de lithium-ion-batterij. De capaciteit van die batterijopslag heeft een relatief korte halfwaardetijd. Dat merk je aan je smartphone, die in het tweede bestaansjaar al de rekensnelheid een tandje terugbrengt.
Dat probleem doet zich ook voor bij de Tesla’s en ander accuvolgers. Echte recycling is nog een brug te ver; voorlopig kunnen afgedankte autobatterijen dienst doen in een buurtbatterij of andere omgeving waar aan performance lagere eisen gesteld worden dan aan het opslagvolume.
Bovendien ligt lithium – hoewel wereldwijd te winnen – slechts in enkele gebieden op aarde voor het oprapen. Dat werkt schaarste in de hand en dus een hoog prijsniveau. Met een lithium-ion-auto financier je een dubieus kartel.
Met die life cycle analysis op de CO2-footprint (CO2-equivalenten) zit het overigens nog niet zo slecht, al hangt dat sterk af van de voeding van je EV. Een kleine EV gevoed door groene stroom (wind, zon, waterkracht) compenseert de CO2-uitstoot die gemoeid is met de productie van het ding al binnen twee jaar. Op grijze stroom duurt dat een jaar of drie. Daarna wint de EV met voorsprong, zeker bij langere levensduur en voldoende kilometers per jaar.
In deze rekensom telt nog niet mee dat de elektrische auto als tussentijdse opslag voor elektriciteit uit de onvoorspelbare hernieuwbare bronnen als zon en wind gebruikt kan worden. Zo’n tweehonderd elektrische deelauto’s in de wijk Lombok in Utrecht dienen tezamen als grootschalige opslag voor stroom die over is, en later weer nodig.
De gebruikstijd, het jaarkilometrage én de (groene) oorsprong van benodigde elektriciteit is bepalend voor de mate waarin de EV voordelig uitvalt ten opzichte van de fossiele brandstofauto. Zit dit goed, dan is er vanwege CO2-emissies geen reden niet te kiezen voor de elektrische auto.
3. De elektrische auto is handig
De angst de benodigde afstand niet te kunnen overbruggen en stil te komen staan in een omgeving zonder laadmogelijkheden, bezorgt kilometervreters slapeloze nachten. Maar met de snelgroeiende laadpalendichtheid zit het in een klein landje als Nederland wel goed. Gratis parkeerplekken met laadpaal (handig!), laadplekken vooraan in de parkeergarage (handig!), thuis en op het werk laden (handig!), dit alles houdt nu al de actieradiusangst binnen de perken.
Afhankelijk van je instelling is een EV net zo handig of onhandig als die fossiele jas op vier wielen. Snelladen kan steeds sneller en als je alle tijd bij elkaar optelt dat je hoogst relevant op je smartphone bezig bent, kun je wel zes EV’s opladen.
Wie wil nog dat bonkende gezwoeg in het vooronder aanhoren als het ook elegant en stil kan?
4. Elektrische auto’s zijn de toekomst
Voor gadgetfreaks is dit een excuus om ruim een rug neer te tellen voor de laatste smartphone, die qua basisfunctionaliteit niet veel meer kan dan zijn illustere voorgangers. In die categorie zou ook de elektrische auto kunnen vallen, althans van bepaalde merken. Toch zal dit argument aan inhoud verliezen. EV’s krijgen iedere nacht software-updates als het nodig is, en ’s ochtends is je auto ‘als nieuw’. En hoewel Tesla een lekker kontje heeft, mag aan langetermijnsucces wel getwijfeld worden. Functionaliteit gaat het uiteindelijk winnen.
Voor iets simpels als woon-werkverkeer is de EV inderdaad de toekomst. Wie wil nog dat bonkende gezwoeg in het vooronder aanhoren als het ook elegant en stil kan? Het heeft de toekomst omdat fossiel eindig is en de brandstofmotor het aan efficiëntie gaat verliezen van zijn elektrische opvolger. Voor trucks, schepen en vliegtuigen ligt dat verder weg, want alles draait daarbij om de vermogensvraag.
Maar de overstap van onze heilige koe naar de EV-variant is nog maar de helft van het verhaal. Nu kost dat blik op de stoep op maandbasis een bedrag dat op de ladder van uitgaven het dichtst komt bij onze woonlasten. Voor de leaserijder betaalt de baas dit bedrag, maar hoe gek ben je? Als je uitrekent wat de auto kost per uur dat je er gebruik van maakt, afgezet tegen andere kosten van levensonderhoud, dan ga je onmiddellijk autodelen. En dat is de echte toekomst van de EV: méér kilometers per productie-eenheid, waardoor kosten en milieubelasting teruggedrongen worden.
5. Elektrisch rijden zorgt voor een goed imago
In de transitie naar een duurzame energievoorziening staat het elektrisch vervoer er goed op. Adviesbureau PwC heeft het tot een doel bepaald voor haar fleetmanagement. Al 8 procent rijdt elektrisch. Lekker hoor, zo’n werkgever. Het aloude excuus voor te laat komen is niet meer dat de brug open stond. ‘Sorry hoor, maar ik moest wachten bij de snellader.’
Greenwashing of niet, integer personeelsbeleid met een klimaatvriendelijke approach maken laadpalen op het werk én mobiliteitsoplossingen met de EV als blikvanger het nieuwe maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Op zoek naar een nieuwe baan? Upload je cv en/of zoek naar vacatures op Intermediair.nl
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met kliekjes lunchen, minder mailen en nog 8 tips hoe je zelf 'groen' doet op kantoor
-
PREMIUMAan het werk
Colette zag er de ernst niet van in, maar werd op staande voet ontslagen: ‘Veel zorgverleners doen dit’
Anne-Marije Buckens heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Deze week vertelt ze over verpleegkundige Colette, die op staande voet ontslagen werd voor het meenemen van medicijnen voor eigen gebruik. ,,Ik had op dat moment niet eens door dat ik iets onbehoorlijks deed.” -
PREMIUM52
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
PREMIUMOnderzoek TNO25
Het gevaar van zittend werken, waar Nederlanders in uitblinken: ‘Advies is om elk uur vijf minuten te bewegen’
Rekken en strekken op het werk, dát zouden meer mensen moeten doen. Nederlanders zijn wederom Europees kampioen zitten. Uit onderzoek blijkt dat meer dan een kwart van de bevolking ruim acht uur per dag zit. Dit brengt gezondheidsrisico's met zich mee. Al jaren wordt er campagne gevoerd om werknemers meer te laten bewegen. Heeft dit zin gehad? -
Column
Met elkaar praten is nog niet hetzelfde als écht contact hebben: zo ga je de diepte in
Wij mensen kunnen niet zonder echt contact met anderen. We hebben het nodig om ons gehoord en gezien te voelen. Daarbij beseffen we soms niet dat die ander ons net zo hard nodig heeft, weet psycholoog Thijs Launspach.
-
column1
Hoe ik geconfronteerd werd met mijn Stomme Zelf
-
-
-
PREMIUM4
In deze sectoren kun je je (bijna) gratis laten omscholen en meteen aan de slag
Het onderwijs, de logistiek en de zorg staan te springen om nieuw personeel. Ook zij-instromers zijn van harte welkom. Hoe maak je de overstap als je de schoolbanken allang verlaten hebt en bovendien vaste lasten hebt om te betalen? Dit zijn de opties voor (gedeeltelijk) betaalde omscholing. -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start.
-
PREMIUMSalaris
Patrick (51) houdt netto 4980 euro over: 'Mag absoluut niet klagen, zo goed als hier krijg ik het nergens’
-
PREMIUMSalaris
Anja (29) is software engineer: ‘Als een ander bedrijf met een mooi aanbod komt dan zeg ik geen nee’
Anja (29) werkt als software testing engineer. Zij werkt in een team dat software maakt voor klanten in de logistiek. Anja is verantwoordelijk voor het automatiseren en bewaken van het testproces. -
-
Mbo’ers gezocht: duizenden openstaande vacatures voor praktijkberoepen