De realisatie van de nieuwe tramlijn wordt hiernaast 84 miljoen euro duurder. Van dat bedrag is 25 miljoen euro voor de rekening van de gemeente Utrecht. De overige 59 miljoen euro worden betaald door de provincie Utrecht. Daarvan is 30 miljoen euro al aangevraagd.
De tramlijn wordt in de tweede helft van 2019 al wel voor een gedeelte in gebruik genomen.
Dat is de verwachting van de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht, die samen opdrachtgever zijn van de Uithoflijn. De tram zou eigenlijk in juli 2018 al gaan rijden.
Door het uitstel van de start van de tramlijn, het daarom langer in gebruik houden van buslijn 12, de extra bouwwerkzaamheden en de langere bouwtijd lopen de kosten steeds hoger op.
Tientallen miljoenen euro’s
Eén van de grootste problemen bleek het spoor door het stationsgebied. Via dit spoor moeten de tramstellen worden aangevoerd vanuit de tramremise in Nieuwegein en hier regelmatig weer naar terugkeren voor onderhoud.
Het testen van de hele lijn kan pas als het stationsgebied doorrijdbaar is. Bovendien blijkt een onderheide spoorplaat onder Utrecht Centraal noodzakelijk om een stabiel spoor aan te kunnen leggen. De aanleg daarvan start binnenkort.
De levering en certificering van veiligheidssystemen en de overweginstallatie bij de Koningsweg hebben ook vertraging opgelopen.
Bouw
In april 2012 werd groen licht gegeven voor de bouw van de Uithoflijn. Momenteel rijdt buslijn 12 naar subwijk De Uithof. De lijn vervoert dagelijks zo'n 25.000 reizigers.