Elke wortel apart verpakt. Klopt de redenering van Albert Heijn?

Een foto waarop elke wortel, paprika, aubergine, …  afzonderlijk verpakt in plastic in de winkel ligt, blijft voor deining zorgen. Net dat stukje plastic verpakking te veel, zo lijkt het wel. Wij wegen de argumenten van Albert Heijn af.

Argument 1: "Helpt tegen voedselverspilling."

“Voor alle duidelijkheid; wij doen dat niet het hele jaar door”, zo zegt Sally Herygers van Albert Heijn daarover. “Maar op dit moment zijn er bijvoorbeeld minder lokale groenten en komen komkommers of wortels uit het buitenland. In die periodes bekijken wij per product of een aparte plastic verpakking kan helpen. We gaan daar dan niet lichtzinnig over. Alleen als de groenten door de verpakking langer vers blijven en beter beschermd zijn tijdens het transport, kiezen we voor die plastic. Want als ze beschadigd geraken of minder lang vers blijven, verspillen we voedsel en ook dat is nefast voor onze voetafdruk."

Maar Bart Nicolai van het Vlaams Centrum voor Bewaring van Tuinbouwproducten betwijfelt dat in Het Laatste Nieuws. “Het helpt volgens mij alleen bij sterk bederfbare soorten zoals broccoli. Bij die bloemachtige groente houdt de plastic het vochtgehalte en de kleur op peil, maar voor veel andere groenten lijkt het me overbodig. De kwaliteit van het transport speelt uiteraard mee, maar dat kan voor een grote retailer toch geen probleem zijn?”

Argument 2: “Hygiënischer voor klanten”

Albert Heijn zegt ook dat sommige klanten een plastic verpakking  hygiënischer vinden. In tijden van een griepepidemie lijkt het misschien beter dat groenten niet open en bloot in de winkel liggen, zo denken een aantal consumenten.

Viroloog Marc Van Ranst ontkent dat op Radio 2. “Virussen en bacteriën overleven in het algemeen al niet zo gek lang en als anderen ze toch achterlaten in de groenten- en fruitafdeling, dan is ons lichaam daar ook wel tegen bestand. Die virussen blijven trouwens evengoed achter op de plastic verpakking, dan op een ‘naakte’ groente, dus dan kom je daar toch mee in aanraking. Elke groente apart verpakken om deze reden, is dus absurd", zegt Van Ranst. "Bovendien, de meeste van die groenten spoel je toch af met water? En je wast toch ook geregeld de handen? Zo vermijd je al heel wat problemen.  Er is één ding nog erger dan verkoudheden of griep; dat is smetvrees ontwikkelen. Die angst ruïneert echt je leven en dus mogen we echt niet overbezorgd worden.”  

Albert Heijn: "Jasje uit"

Albert Heijn heeft begrip voor de reacties, maar ontkent dat er nu meer plastic verpakking in hun winkels wordt gebruikt. “Er loopt net een intern traject voor de hele winkel om te kijken waar het met minder plastic kan onder de naam ‘jasje uit’. Zo ligt er sinds kort een droge worst in de winkel zonder verpakking. Als we een product wél verpakken, zit er een reden achter”, zegt Sally Herygers. Consumenten mogen ook steeds suggesties doen in de winkel of via de klantendienst hoe het beter kan, zegt de supermarktketen nog.  

Meest gelezen